مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

پژوهش مبنای پیشرفت در کشورهای در حال توسعه است

تبریز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت پژوهش در تصمیم‌گیری‌های مهم، لازمه پژوهش را نگاهی دارای ژرف دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۸۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش مبنای پیشرفت در کشورهای در حال توسعه است

جعفر پاشایی در آیین تجلیل از پژوهشگران، فناوران و معلمان پژوهنده آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: بر ضرورت و اهمیت پژوهش باید توجه بسیاری داشت. عزیزانی که اهمیت پژوهش را درک کرده و وارد این عرصه شده اند گام های جدی برداشته و توانسته اند در میان معلمان و همکاران به عنوان رتبه های برتر انتخاب شوند.

وی افزود: اکنون در دنیا موضوعی که در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... پژوهش است و همین شاخصه از نظر من اصلی ترین شاخصه تفاوت بین کشور های توسعه یافته و جهان سومی است.

پاشایی ادامه داد: پژوهش، باید مبنای عمل در تمام حوزه های تصمیم گیری در کشور به ویژه در آموزش و پرورش باشد. برای نمونه در حوزه مقایسه تطبیقی بین دو یا چند منطقه یا چند مدرسه با منابع و امکانات کاملا همسان نتیجه متفاوت به دست می آید که دلیل آن مبنای عمل در مدیریت و تصمیم گیری است.

وی اظهار کرد: نکته دوم چگونگی انجام دادن است، اینکه چگونه باید این کار را انجام دهیم، بنابراین کیفیت کار و چگونگی پرداخت به موضوع بسیار مهم است. چگونگی انجام کار و پردازش کار همچنین توجه به پیشینه پژوهشی از عناصر مهم در این قضیه هستند. نکته بعد زمان انجام است. چه کاری را در چه زمانی باید انجام بدهیم؟ باید دقت زیادی در این مبحث به خرج داد و البته در کنار زمان مکان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است این که کجا و در چه مکانی این پروژه را انجام دهیم حیاتی است.

پاشایی افزود: چگونگی زمان، مکان، منابع و انجام دهنده کار عناصر اصلی هستند که در غالب پژوهش جان می گیرند که در یک قالب می توانند یک مجموعه و برنامه را عقب و یا جلو ببرند. پژوهش اصل و واقعیت تحول است و در هر مجموعه ای که تحول گرایی و تحول خواهی باشد بخش پژوهشی نیز در آن مجموعه حضور دارد
لازم است بگویم که در بررسی خود کلمه پژوهش نیز مباحث جالبی نمایان می شود،حرف«پ» به معنای پردازش کار و رسیدگی به کار، حرف «ژ» به معنای ژرف نگری و عمق گرایی در هنگام انجام کار، حرف «و» یعنی وقت گذاری برای انجام و برنامه ریزی آن کار، حرف «ه» یعنی هماهنگی کار بین اعضا و انجام دهنده های کار و در اخر حرف «ش» اصل شناسایی در پژوهش است که یعنی پژوهشگر نباید بخشی نگر باشد و کلی به قضیه بنگرد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش، با ژرف نگری و عمق نگری حتی در پایان نامه ها و تمامی امور نیاز است و باید به حوزه پژوهشی ژرف نگری داشته باشیم. لازمه یک پژوهش صبر است و برای نوشتن طرح ها و مقالات وقت گذاری و صبر لازم است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در آخر خاطرنشان کرده و گفت: هرچقدر هم منابع باشد به هماهنگی نیاز خواهیم داشت. اصل هماهنگی قضیه مهمی است. چرا که افکار متضاد و مختلف را هم می توان با اصل هماهنگی یکی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار