در صبح جمعه‌ای دیگر در کافه فلسفه؛

کتاب «قانون، سیاست است» معرفی و بررسی می‌شود

تهران (پانا) - کتاب «قانون سیاست است» اثر «دانکن کندی و همکاران» که به‌تازگی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه و با ترجمه دکتر «حبیب‌الله فاضلی» روانه بازار نشر شده است موضوع چهارمین نشست صبح جمعه‌های بخارا در کافه فلسفه شد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
کتاب «قانون، سیاست است» معرفی و بررسی می‌شود

به گزارش روابط عمومی کافه فلسفه، در کتاب «قانون سیاست است»، نویسندگان در پی نشان دادن درهم تنیدگی حقوق و سیاست و آشکارسازی چگونگی این ارتباط هستند و با مفهوم‌پردازی‌های دقیق و مثال‌های متعدد کوشیده‌اند تا ابعاد مختلف این رابطه را نشان دهند.
هم‌چنین دانکن کندی در مهم‌ترین فصل این کتاب، سه مرحله جهانی‌سازی حقوق و سیاست را در قالب رویکردهای فرانسوی، آلمانی و آمریکایی بررسی می‌کند و در این میان به شکل‌گیری نهادهای مالی و اقتصادی در بستر حقوق اشاره می‌کند و این‌که هر کدام از این رویکردها حاوی اندیشه‌های فراملی بودند که طی دوره‌های مختلف تسلط یافته و مدل‌های بومی را تغییر دادند. جهانی‌سازی حقوق از نظر کندی، با ظهور اندیشه حقوقی کلاسیک در میان سال‌های ۱۸۵۰ تا زمان جنگ اول جهانی شکل می‌گیرد.
4 چهره برجسته حقوق سیاسی در این کتاب ‌کوشیده‌اند به پرسش‌هایی چون چه نسبتی بین سیاست و قانون یا سیاست و حقوق وجود دارد؟ گرگ و میش، یا روح و جسم، یا وضعیتی ورای این دوگانه‌ها؟ پاسخ دهند. ایدۀ غالب نظریه‌پردازان این حوزه آن است که «سرشت قانون و حقوق، تابعی از گفتمان‌ها و رخدادهای سیاسی است.»
بر اساس این گزارش، این مراسم با سخنرانی «علی دهباشی» نویسنده و سردبیر مجله بخارا روز جمعه 12 آذرماه ساعت ۱۰ صبح همزمان با روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به مناسبت انتشار این کتاب در محل کافه فلسفه آغاز و با سخنرانی‌های دکتر «کیومرث اشتریان»، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر «علی‌محمد فلاح‌زاده»، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر «مسلم آقایی طوق» عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و دکتر «حبیب‌الله فاضلی»، مترجم کتاب و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار