در صورت اجرای قانون جوانی جمعیت

درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد

عضو فراکسیون زنان مجلس: مجلس تلاش می‌کند تا در بودجه سال آینده اعتبارات بیشتری برای درمان زوج‌های نابارور اختصاص یابد

تهران (پانا) - طبق آمار حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور زندگی می‌کنند که به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور درمان ناباروری نمی‌توانند فرایند درمان را طی کنند و قرار است با اجرای قانون جوانی جمعیت حمایت‌های بیمه‌ای از این زوج‌ها تکمیل شود.

کد مطلب: ۱۲۳۴۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در کشور حدو‌د ۲۶ میلیون زوج وجود دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۵ درصد زوجینی که در دوره باروری و در سنین ۱۵ تا ۴۵ سال قرار دارند، مشکل ناباروری دارند. بررسی‌های صورت گرفته بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ نشان می‌دهد که در برخی استان‌های پر جمعیت کشور آمار ناباروری بیشتر و حدود ۲۰ درصد است.

بر همین اساس آمارها نشان می‌دهد در کشور حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکلات ناباروری هستند. در عین حال کاهش نرخ ازدواج و به دنبال آن کاهش چشمگیر فرزندآوری زنگ خطر پیری جمعیت را به صدا درآورده است، موضوعی که منجر به شکل‌گیری قانون جوانی جمعیت شده است. بخشی از این قانون به حمایت از زوج‌های نابارور اختصاص دارد.

فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس درباره اقدامات اخیر مجلس برای حل مشکل درمان زوج‌های نابارور با صندوق‌های بیمه‌ای اظهار کرد: «شورای عالی بیمه برای عملیاتی شدن درمان نابارورى به واسطه سازمان‌هاى بیمه‌گر جلسه‌ای تشکیل داد و کلیات بیمه ناباروری مورد بررسی قرار گرفت. قرار است به‌‌زودی آیین‌نامه‌های آن نیز ابلاغ شود.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «هزینه‌های آزمایشگاهی و پاراکلینیکی، هزینه‌های دارویی و هزینه‌های درمانی که شامل جراحی می‌شود، در فرایند درمان ناباروری مورد توجه است که در این مسیر هزینه‌های گزافی به زوج‌های نابارور تحمیل می‌‌شود. اکنون بخشی از این هزینه‌ها در بخش دارو مورد توجه بیمه‌های درمانی قرار دارد اما کافی نیست.»

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت تصریح کرد: « در قانون جوانی جمعیت یکی از بخش‌هایی که مورد توجه قرار دارد، پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری است که در این زمینه با اجرای قانون مذکور خدمات درمان ناباروری به طور کامل تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد. طبق این قانون، وزارت بهداشت و درمان کشور موظف است زمینه‌های درمان ناباروری را برای زوجین نابارور فراهم کند.»

این عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: «درمان ناباروری تحت حمایت بیمه‌ها باید هرچه سریعتر اجرایی شود، با توجه به اینکه سابقه اجرایی شدن آن در بودجه سال‌های گذشته هم عنوان شده است، امیدواریم زودتر به مرحله عملیاتی شدن برسد.»

محمدبیگی در پایان تاکید کرد: « از آنجا که هزینه درمان ناباروری بر دوش بیمه‌ها است، تلاش می‌‌شود در بودجه سال آینده اعتبارات بیشتری برای درمان آنها اختصاص داده شود. البته در بودجه سال جاری نیز اعتباراتی اختصاص یافته بود که بخش اندکی از آن تخصیص یافت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار