در گفت‌وگو با رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه مطرح شد،

قیاس نابرابر حجم تجارت ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه می‌گوید مقایسه آمار تجارت بیش از 100 میلیارد دلاری ترکیه و 3.4 میلیارد دلاری ایران با اتحادیه اروپا مبنای درستی نیست.کشوری مانند ترکیه 185 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد در حالی که در ایران این رقم در بهترین شرایط بین 35 تا 40 میلیارد دلار است. در عمل ترکیه 6 برابر ایران صادرات غیرنفتی دارد و در این شرایط در بازارهای مشترکی که هر دو کشور حضور دارند طبیعی است که سهم ترکیه از ایران به مراتب بیشتر است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
قیاس نابرابر حجم تجارت ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا

کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ترکیه کشور همسایه ایران است و ارتباطاتی با این کشور وجود دارد و در بحث آمارهای تجارت خارجی نیز تطبیق‌ها با این کشور انجام می‌شود درحالی که این مقایسه باید به طور کامل انجام شود.»

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با کشورها بدون رونق تولید و زمینه‌سازی برای تولیدات صادرات‌محور ممکن نخواهد بود. قوانین مخل باید حذف شود تا بتوان بر صادرات نیز تکیه زد

وی افزود: «مقایسه آمار تجارت بیش از 100 میلیارد دلاری ترکیه و 3.4 میلیارد دلاری ایران با اتحادیه اروپا مبنای درستی نیست.کشوری مانند ترکیه 185 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد در حالی که در ایران این رقم در بهترین شرایط بین 35 تا 40 میلیارد دلار است. در عمل ترکیه 6 برابر ایران صادرات غیرنفتی دارد و در این شرایط در بازارهای مشترکی که هر دو کشور حضور دارند طبیعی است که سهم ترکیه از ایران به مراتب بیشتر است.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه عنوان کرد: «افزایش حجم مبادلات تجاری ایران با کشورها بدون رونق تولید و زمینه‌سازی برای تولیدات صادرات‌محور ممکن نخواهد بود. قوانین مخل باید حذف شود تا بتوان بر صادرات نیز تکیه زد.»

تضامین و حمایت دولت ترکیه از بخش خصوصی و هلدینگ‌های تجاری

وی با بیان اینکه طی دهه‌های گذشته ترکیه تلاش مهمی در جهت تقویت‌ هلدینگ‌ها و بخش خصوصی انجام داده است، تصریح کرد:‌ «ترکیه در تمامی بازارهای صادراتی از جمله بازارهای نوظهوری مانند عراق و سوریه به شدت از بخش خصوصی و هلدینگ‌های تجاری حمایت می‌کند و تضامین عجیب و غریبی را برای آنها متحمل می‌شود.»

کاشفی گفت: «ترکیه با استفاده از بانک‌هایی که در این کشورها در اختیار دارد با نرخ تنزیل مناسب پول نقد انها را تامین کرده و با دولت‌ها تهاتر می‌کنند. استفاده از روش‌های مختلف حمایتی ترکیه از بخش خصوصی موجب شده است تا شرایط رقابتی شرکت‌های ایرانی و ترک نیز در این کشورها با هم یکسان نباشد. البته ترکیه تحت تحریم نیست و طبیعی است که شرایط کار و فعالیت آنها نیز با یکدیگر یکسان نخواهد بود.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه عنوان کرد: «طبیعی است که در اقتصاد پویاتر ترکیه دست شرکت‌ها برای فعالیت مناسبتر در بازار صادراتی نیز فراهم‌تر است.»

وی افزود: «اگر زمانی صادرات غیرنفتی ایران به 100 میلیارد دلار افزایش یافت می‌توان مقایسه‌ای میان میزان حضور ایران در بازارهای مختلف صادراتی نیز مباحثی را مطرح و مقایسه‌هایی را نیز انجام داد اما در وضع کنونی نمی‌توان شرایط تولید و صادرات این کشورها را با هم مقایسه کرد.»

حضور بیشتر ایران در بازار عراق

کاشفی تصریح کرد:‌ «در کشوری مانند عراق با وجود شرایط کنونی توانسته‌ایم بیشتر از کشور ترکیه سهم بازار داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار