با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی صورت گرفت

طرح نو ابتکاری تهیه و تولید کتاب‌های تک‌صفحه‌ای توسط دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقه۴

تهران (پانا) - مسئول پژوهش‌سرای آفرینش با بیان اینکه امروزه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع، نرخ سرانه دستیابی به منابع مطالعاتی افراد است، از طرح نو ابتکاری تهیه و تولید کتاب‌های تک‌صفحه‌ای توسط دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقه ۴ که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انتشار یافته است، خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
طرح نو ابتکاری تهیه و تولید کتاب‌های تک‌صفحه‌ای توسط دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقه۴

پژوهش‌سرای آفرینش منطقه ۴ تهران در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه همراه با لذت و شوق یادگیری، بهره مندی از فرصت فضای مجازی و غنی‌سازی آن در بین دانش آموزان اقدام به اجرای طرح نو و ابتکاری کتاب تک صفحه ای که تولیدکننده و مولف آن خود دانش آموزان هستند کرده است که انتشار آن به صورت الکترونیکی و تبدیل آن به فایل های صوتی از جمله اقداماتی است که در این طرح برنامه ریزی شده است.

دیبا سعیدی نیا؛ مسئول پژوهش سرای آفرینش گفت: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع، نرخ سرانه دستیابی به منابع مطالعاتی افراد آن جامعه است. توجه به کتاب و کتابخوانی، نشانگر رشد فرهنگی و ملی هر کشور است و تعداد کتابها و نشریه‌های منتشرشده هر کشور در یک سال، کتابخانه‌ها، کتاب خوان ها، نویسندگان، مترجمان و ناشران به عنوان معیارهای اساسی توسعه یافتگی کشورها، مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان ایجاد رغبت و عادت به مطالعه و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با گستردگی و فراوانی شبکه های اجتماعی حضور بیش از پیش دانش آموزان در دنیای مجازی و پرکاربردتر شدن موبایل بر آن شدیم تا در راستای غنی سازی فضای مجازی با اجرا و عملیاتی کردن کتاب تک صفحه ای بین مخاطبین سهمی در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی داشته باشیم.

وی با اشاره به تهیه و انتشار کتاب یک صفحه ای توسط دانش آموزان گفت: تهیه این کتاب و تبدیل آن به فایل های صوتی کتاب گویا می تواند علاوه بر گردآوری مجموعه ای ارزشمند که حاصل کار و تلاش تیمی دانش آموزان و منطقه است، افزایش حس اعتماد به نفس، رقابت مثبت با علاقه‌مند کردن مخاطبین به مطالعه و کتاب‌خوانی تلاش شده نکات آموزنده، حکایت، داستان، شعر، مفاهیم علمی، ادبی و اجتماعی آموزش اصول شهروندی، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، فرهنگ حضور در فضای مجازی، نکته ها و پیام هایی که از زبان همسالان خود می خوانند و می شنوند که می‌توان مفاهیم و پیام‌های مفید را به‌صورت غیرمستقیم در ضمیر آنان نهادینه کرد.

سعیدی نیا در ادامه به ویژگی‌های مهم این کتاب‌ها پرداخت و گفت: رایگان بودن استفاده از آن‌ها در کانال‌ها و صفحات مجازی به ویژه بستر پیام‌رسان شاد، از مزیت‌های آن است. دانش آموزان با مطالعه‌حتی یکی دو دقیقه‌ای می‌توانند سلامت روان خود را تامین کنند؛ افزون بر این، دانش آموزان به عنوان صاحبان اثر کتاب‌های تک صفحه ای خود، به صورت فرد به فرد، کتاب‌ها را به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند و از همین رو، در یک زمان آمار و نرخ مطالعه بسیار افزایش پیدا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار