رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های گیلان خبر داد:

میزبانی گیلان از ۲۲۰ هزار پرنده آبزی و کنارآبزی

شکار همچنان ممنوع است

رشت (پانا) - رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های گیلان، با بیان اینکه سالانه بین ۱۶۰ هزار تا ۲۲۰ هزار پرنده آبزی در گیلان سرشماری می شود، گفت: هر سال میزبان حدود ۸۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی زمستان گذران در استان هستیم.

کد مطلب: ۱۲۳۱۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
میزبانی گیلان از ۲۲۰ هزار پرنده آبزی و کنارآبزی

به گزارش ایسنا عباس عاشوری، مهاجرت در حیات وحش به ویژه پرندگان را یک حرکت دوسویه شامل رفت و برگشت دانست و اظهار کرد: تالاب های گیلان در فصول پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجر زمستان گذران هستند.

وی با بیان اینکه مهاجرت از اوایل پاییز و با حضور اردک های روی آبچر همچون فیلوش، خوتکا، سرسبز و نوک پهن آغاز شده است، افزود: هم اکنون طیف وسیعی از گونه ها از خانواده های مختلف پرندگان آبزی از جمله پلیکان ها، کشیم ها، کاکایی ها، غازها، اردک های روی آبچر و اردک های غواص وارد استان شده اند.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: طبق پیش بینی ها از اوسط آذر تا دهه اول دی شاهد حضور حداکثری تعداد و غنای گونه ای پرندگان آبزی، بیشتر از خانواده مرغابیان شامل قوها، غازها و اردک ها در تالاب های استان خواهیم بود.

عاشوری، با بیان اینکه سالانه بین ۱۶۰ هزار تا ۲۲۰ هزار پرنده آبزی در گیلان سرشماری می شود، خاطرنشان کرد: گیلان برای برخی از گونه ها مانند پلیکان خاکستری که گونه در معرض تهدید جهانی است، میزبان خوبی است و حدود سه تا پنج درصد جمعیت جهانی این گونه در استان به ویژه تالاب انزلی زمستان گذرانی می کند.

وی بیشترین جمعیت سرشماری شده در تالاب های گیلان را اردک خوتکا معرفی کرد و یادآور شد: به طور کلی هر سال میزبان حدود ۸۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی زمستان گذران در استان هستیم.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب های گیلان، با بیان اینکه فهرست گونه های در خطر انقراض و حمایت شده ایران در کتاب قانون حفاظت محیط زیست آورده شده و هر چند سال یک بار نیز یک ارزیابی از تعداد پرندگان آبزی انجام می شود و گونه هایی که تعدادشان کم شده، به این فهرست افزوده می شوند، گفت: تعدادی از پرندگان مهاجر گیلان در این فهرست قرار دارند و لذا شکار آنان ممنوع است.

وی در پاسخ به این سوال که «شکار همه گونه ها ممنوع است؟، عنوان کرد: شکار همه گونه ها ممنوع نیست و می توان برخی از گونه های غیر حمایت شده همچون اردک ها را شکار کرد، اما در حال حاضر هیچگونه مجوزی برای شکار صادر نشده و شکار پرندگان مهاجر همچنان ممنوع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار