میانگین مطالعه کتاب‌های درسی در خراسان‌شمالی ۱۷.۵ درصد است

بجنورد (پانا) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی اظهار کرد احیاء فرهنگ مطالعه بین دانش‌آموزان و دانشجویان سبب افزایش آگاهی و سواد جامعه می‌شود و کتاب، دریچه ذهن محصل‌ها را به دنیایی جدید و زیباتر باز خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۱۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
میانگین مطالعه کتاب‌های درسی در خراسان‌شمالی ۱۷.۵ درصد است

حسین فرخنده، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در محل سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی و تبریک این هفته به اهالی قلم و ناشران بیان کرد: سال گذشته از سوی پژوهشگاه فرهنگ و هنر پیمایش ملی برگزار شد که عملکرد استان‌ها و وضعیت سرانه مطالعه آن‌ها به چاپ رسید.

فرخنده بیان کرد: براساس این آمار با توجه به میانگین کشوری سرانه مطالعه ۴۶.۶ درصد و سرانه مطالعه در استان ۴۶ درصد است که این رقم نشان دهنده پایین بودن سرانه مطالعه استان از سرانه مطالعه کشوری است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص میانگین مطالعه کتب درسی و غیردرسی در استان، تصریح کرد: سرانه مطالعه کشوری کتب غیردرسی ۷۴.۵ درصد و کتب درسی ۲۵.۵ درصد است، این در حالی است که خراسان شمالی آمار مطالعه کتب غیردرسی را ۸۲.۵ درصد و کتب درسی را ۱۷.۵ درصد اعلام کرده است.

وی با اشاره به گرایش مطالعه کتاب خوان‌های خراسان شمالی به کتاب‌های رمان، بیان کرد: ۳۰ درصد از افراد علاقمند به مطالعه پس از کتاب رمان کتاب‌های روانشناسی، دینی، شعر و ادبیات را در اولویت مطالعه خود قرار می‌دهند.

فرخنده افزایش سواد در استان را از عوامل تاثیرگذار در عرصه کتابخوانی دانست و اظهار کرد: با افزایش سن، افراد کمتری به کتاب خوانی روی می‌آورند و سرانه مطالعه بانوان بیشتر از آقایان و دانشجویان و دانش آموزان بیشتر از باقی قشرها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به طرح‌های فصلی کتابخوانی تصریح کرد: طرح‌های فصلی، تاثیر بسزایی در سرانه مطالعه استان دارد. به همین دلیل با همکاری 8 کتابفروشی از 29 آبان ماه تا سوم آذر طرح پاییزه کتاب با تخفیف 25 درصدی در استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر بسزای خانواده و آموزش و پرورش در سرانه مطالعه دانش آموزان و دانشجویان بیان کرد: احیاء فرهنگ مطالعه بین دانش آموزان و دانشجویان سبب افزایش آگاهی و سواد جامعه می‌شود و کتاب، دریچه ذهن محصل‌ها را به دنیایی جدید و زیباتر باز خواهد کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به درآمدهای اقتصادی مردم بیان کرد: با توجه به پایین بودن درآمد اقتصادی مردم استان نسبت به سایر استان‌ها و تاثیر این امر در کتابخوانی باز هم سرانه مطالعه نزدیک به آمار کشوری را دارا هستیم، هرچند این آمار مطلوب نیست اما رو به رشد است.

فرخنده واکسیناسیون عمومی را فرصت مناسبی برای شروع دوباره برنامه‌های فرهنگی و هنری بیان کرد و افزود: تا پایان سال جاری ۱۱ رویداد فرهنگی هنری در برنامه داریم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جشنواره ملی فیلم و روستا، جشنواره عکس رضوی و جشنواره فیلم فجر در استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ عنوان برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی اجرا می‌شود تصریح کرد: برخی از این برنامه‌ها برگزاری جشنواره موسیقی جوان و نوجوان، جشنواره استانی صنعت چاپ، دومین جشنواره شعر و داستان، رونمایی کتاب خاطرات مادر شهید و تفویض مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و... است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه تاکنون ۱۸۷ عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده و ثبت شده است بیان کرد: تا پایان سال گذشته ۲۴۵ کتاب به ثبت رسیده و چاپ شده است.

فرخنده به دیگر برنامه‌های انجام شده در استان همانند اهدای کتاب اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۱ هزار جلد کتاب با اعتبار ۳۴۲ میلیون تومان اهدا شده است که همین امر موجب ایجاد برنامه کاروان کتاب با همکاری گروه های آموزشی ادبیات اداره کل آموزش و پرورش استان برای اهدای کتاب به دورترین مناطق روستایی و مرزی استان تشکیل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر استان از سوم تا پنجم آذر ماه بیان کرد: از ۲۰ اثر راه یافته به این جشنواره، هفت اثر از شهرستان‌های بجنورد، گرمه و شیروان است.

وی در خصوص تاثیر کرونا بر معیشت هنرمندان اظهار کرد: طی این دو سال ۱۵۰ نفر از هنرمندان بیمه شدند و تسهیلاتی کم‌بهره به ارزش هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با همکاری صندوق کار آفرینی استان به هنرمندان استان تعلق گرفته است.

فرخنده افزود: از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، واریز مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در دو نوبت به حساب بیش از ۳۰۰ نفر از هنرمندان بوده است.

در ادامه رضا رضایی معاون امور فرهنگی و رسانه و ابوالحسن حیدری به تشریح برنامه ها و جشنواره های ملی و استانی پرداختند.

در پایان حسین فرخنده از حضور اصحاب رسانه در این نشست تشکر کرد و گفت قطعا یکی از شاخص های رشد جامع خواندن کتاب است که انشاالله با همت مسئولین و فرهنگ سازی شاهد این امر مهم در سطح استان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار