رئیس اداره قرآن ، عترت و نماز البرز در گفت گو با پانا عنوان کرد:

هدف ما رسیدن به حیات طیبه است و در این راستا قدم برمی‌داریم

کرج (پانا) - رئیس اداره قرآن ، عترت و نماز استان البرز عنوان کردهدف رسیدن به حیات طیبه است و در این راستا قدم برداشته می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۰۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
هدف ما رسیدن به حیات طیبه است و در این راستا قدم برمی‌داریم

حسین سلیمیان عنوان کرد: بدون شک آموزش همواره یکی از مهم ترین نیازهای انسان بوده و است، اما در کنار آموزش باید به فکر فعالیت های فرهنگی و پرورشی هم باشیم، زیرا آموزش و پرورش مکمل یکدیگرند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز استان البرز با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن روی آموزش در گفت گو با پانا افزود: «در رابطه با بحث این ویروس هیچ کس نمی‌تواند بگوید که روی روال زندگی بی تاثیر بوده یا نه، به خصوص در زمینه آموزش که تاثیرات خود را گذاشته و این شکافی که بین یادگیری مجازی و حقیقی است، مطمئناً در آینده احساس می‌شود. البته در زمینه پرورشی هم تاثیر داشته، اما هم اکنون در دارالقرآن ها و بسیاری از کلاس هایی که کار قرآنی می کنند، کانون ها، کلاس های مداحی و انجمن های ۲۲گانه که قرآن و عترت هم جزو این ها است، علاوه بر آموزش مجازی آموزش محدود حضوری هم در دارالقرآن ها داریم. درست است که برخی از کارهای تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته، اما برنامه ها دنبال می‌شود و هیچ یک از فعالیت ها حذف نشده است.»

وی درخصوص روند تاثیر مسابقات قرآنی در بین دانش آموزان بیان کرد:«طبق سند تحول بنیادین سند چشم انداز بیست ساله،سیاست‌های ابلاغی و بیانات مقام معظم رهبری تمام موارد پرورشی رسیدن به حیات طیبه است مسابقات قرآن، عترت و نماز هم در راستای رسیدن به این حیات است. در هیچ کدام از فعالیت های ما اجباری وجود ندارد. از نماز جماعت گرفته تا فعالیت هایی که به صورت فوق برنامه است. هیچ دانش‌آموزی را مجبور به شرکت در مسابقات نمی کنیم. دانش آموزانی که شرکت می کنند خودجوش هستند و گاهی اوقات حتی از ما هم جلوتر پیش می‌روند. این مسابقات تا مرحله کشوری هم ادامه دارد و دانش‌آموزان با رضایت خود و والدین و هماهنگی‌هایی که با مدرسه و منطقه شان صورت می گیرد شرکت می‌کنند.»

سلیمیان در خصوص استقبال دانش آموزان از این مسابقات گفت:«اتفاقاً استقبال خوبی هم رخ می‌دهد. ما در طی این چند سال اخیر در این زمینه رشد کرده ایم. برخی از مسابقات با امتحانات دانش‌آموزان تداخل پیدا می‌کند، اما پس از پیگیری‌های فراوان این قضیه در کتاب بعدی اصلاح شده است، یعنی طوری برنامه ریزی شده که با امتحانات خرداد و نهایی دانش‌آموزان تداخل پیدا نکند. ما فقط در رابطه با این قضیه به مشکل برمی‌خوریم. به هر حال با وجود تمام این مشکلات هر ساله دانش‌آموزان استقبال کردند و حضورشان در این مسابقات چشمگیر بوده است.»

رئیس قرآن، عترت و نماز در ادامه خاطرنشان کرد:«برخی دانش‌آموزان هستند که در کلاس‌های دیگری هم شرکت می‌کنند و کمتر به این مسئله اهمیت می دهند دارالقرآن ها و مراکز قرآنی هم مخاطبین خود را داشته و فعالیت می‌کنند. اگر بخواهیم جایگاه قرآن را بر اساس مسابقات بررسی کنیم الان با 1 یا ۱۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست. به این نکته اشاره می‌کنم که الان در دارالقرآن ها، کتابهای تخصصی تدریس می شوند. یعنی این که محتوای آموزشی به جایگاه خود رسیده است. ما از سوم ابتدایی در کتب درسی فعالیت‌های قرآنی داریم که در هر سه مقطع پیگیری می‌شود. دانش آموزان استان البرز در سطح بین المللی مطرح شده اند و قاریان و حافظان بین المللی هستند. در بخش های دیگر هم دانش آموزان فوق العاده داریم.»

سلیمیان‌ در خصوص پیشرفت دانش آموزان در حوزه قرآن، عترت و نماز تصریح کرد:« در گذشته در این سطح و اندازه نبوده ایم، اما در دارالقرآن هایمان سطح بندی های متفاوتی داریم که هم اکنون نسبتا به جایگاه خوبی رسیده ایم، ولی باز هم جای پیشرفت دارد. الان دوران طلایی آموزش های قرآنی و مخصوصا انس با قرآن کریم در بین دانش‌آموزان است و هدف این است بتوانیم دانش آموز و مخاطبانمان را در راستای فرهنگ قرآنی و گسترش آن مانوس کنیم. هدف ما این نیست که دانش آموز بسیار حرفه‌ای تحویل بدهیم. ما به عنوان یک معلم و خادم در آموزش و پرورش دانش آموزان را با قرآن مانوس می کنیم. پس از این دو مرحله بعدی یعنی تدبر در قرآن و عمل به آن است که امیدوارم در بین ما و دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد. دانش آموزان استان البرز در این زمینه خوش درخشیدند و شاهد موفقیت هایشان در کشور بودیم. مقام های بسیار خوبی داشتیم، اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.»

رئیس قرآن، عترت و نماز، ضمن بیان اینکه سیاست های این حوزه تغییر نمی کند، افزود:«جلسات بسیاری را در این مدت برگزار کردیم که اینها مقدمه ای است برای برنامه ریزی در رابطه با مسئله گسترش قرآنی، هدف ها، دغدغه ها، تجهیزات و .... را بررسی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم. امیدوارم شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه باشیم. سیاست های کلی قرآن، عترت و نماز تغییر نمی کند و باید انجام شود، ولی مقداری تغییرات در آموزش حضوری و مجازی خواهد بود. هم اکنون همکاران من بخشنامه های لازم را برای مدارس ارسال کرده اند خصوصاً در رابطه با بازگشایی مدارس که باید آماده باشیم با واکسیناسیون و برنامه هایی که انجام شده، آموزش حضوری انجام شود. هم اکنون ما پیگیر این قضیه هستیم و آماده ایم که اگر مدارس حضوری شد بتوانیم کارهایمان را دنبال کنیم. در غیر این صورت مانند سال گذشته به صورت مجازی ادامه خواهیم داد. در دوره مجازی برگزاری مسابقات همانند حضوری بود، یعنی دانش آموزان کارهایشان را ضبط کرده و می فرستادند، توسط داوران بررسی می شد. البته قسمت هایی از این فعالیت ها حضوری بود.»

سلیمیان‌ در پایان تاکید کرد: «اگر بخواهیم به اهداف سازمانی برسیم در زمینه فعالیت های قرآنی دو ایراد وجود دارد که این کار رسیدن به هدفمان را طولانی تر می کند. اول اینکه از زمانی که قرآن از سوم ابتدایی در کتب درسی آغاز می شود ما هم از لحاظ منابع انسانی کمبود داریم و هم اینکه دبیر، همان پایه قرآن را تدریس می کند که ممکن است همه دبیران در یک سطح نباشند و نیاز به توانمندی‌های مخصوصی داشته باشند یا همکاران نمی توانند از لحاظ ابلاغی و برنامه‌ای روی معلم ها اشراف داشته باشند.»

بحث دیگر در دو مقطع یعنی راهنمایی و دبیرستان ساعت هایی که برای آموزش قرآن استفاده می شود، در اختیار اداره قرآن و کارشناسی قرآن نواحی و مناطق نیست. آنها را هم آموزش ابلاغ می زند. به نظر من باید با تعامل و همسویی ایجاد شده و روی توانمندسازی انتخاب در نوع فعالیت های انجام شده این دبیران کار شود که به هدف اصلی مان یعنی حیات طیبه برسیم و در راستای یک هدف حرکت کنیم.»

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار