قفلی تاکید کرد

لزوم ساخت و افزایش هنرستان‌ها برای مهارت‌آموزی

منادی: خیرین مدرسه‌ساز به ساخت هنرستان‌های مهارتی و مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش کمک کنند

تهران (پانا) - رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بیان کرد دغدغه ما توسعه و ساخت هنرستان‌ها است.

کد مطلب: ۱۲۲۹۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لزوم ساخت  و افزایش هنرستان‌ها برای مهارت‌آموزی

ناصر قفلی در بیست‌ و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور به رویکردهای جامعه خیرین مدرسه‌ساز در ساخت مدارس اشاره و اظهار کرد: رویکرد اول و مهم ما مدرسه‌یاری است که اخیرا برای ارتقای کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق کم برخوردار آغاز شده است. در این راستا خیرین هر مبلغی که مایل هستند می‌توانند به مدارس برای ارتقای کیفیت تحصیلی کمک کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر ما حضور خیرین به عنوان هیئت امنا در مدارس خود است افزود: رویکرد سوم ما ساخت مدارس با سیستم‌های نوین است. هزینه‌های ساخت بالا رفته و نمی‌توان ساخت یک کلاس را 2 تا 3 سال معطل کرد. سازمان نوسازی مدارس باید سبک‌سازی و ارزان‌سازی را مدنظر داشته باشد.

قفلی خبر داد مدارس سبک ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر تمام می‌شوند و در یک تا دو ماه یک مدرسه چندکلاسه، یک تا چند طبقه تحویل داده می‌شود؛ حسن بزرگ این کار این است که وقتی مدرسه خیز زود حاضر می‌شود تشویق خواهد شد به این کار ادامه دهد، اما وقتی روند طولانی می‌شود از کار مدرسه سازی دور خواهد شد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با بیان اینکه دغدغه بعدی ما توسعه و ساخت هنرستان‌ها است اضافه کرد: باید مهارت‌آموزی را به دانش‌آموزان بیاموزیم کشورهای مترقی دنیا به سمت مهارت آموزی رفته‌اند، ۸۰ درصد مدارس در آلمان هنرستان هستند و مهارت‌آموزی می‌کنند. ۲۰ درصد دبیرستان داریم که در کشور ما هنوز ۶۰ درصد دبیرستان و کمتر از ۴۰ درصد هنرستان داریم.

وی بیان کرد: یک پیشنهاد ما مشارکت عمومی برای ساخت هنرستان‌ها است که این امکان وجود دارد چند نفر با همدیگر مشارکت کنند و برای هرکارگاه یک تابلو به نام خیر نصب کنیم. ساخت هنرستان در شهرک‌های صنعتی و در جوار کارخانه‌ها نیز پیشنهاد می‌شود.

قفلی اشاره کرد: طبق آمارها تعداد بیکاران تحصیل‌کرده بیشتر از تحصیل‌نکرده‌ها است و درد بزرگی است که جوانان ما عمرشان را صرف کنند و درس بخوانند اما بیکار بمانند. اگر سبک سازی مدارس را انجام ندهیم، سال‌های دیگر عقب می‌مانیم.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره اظهار کرد: به عنوان فرزند یک خیر افتخار می‌کنم این چنین مادری دارم. وی علاقه دارد تعدادی مدارس و کتابخانه را تجهیز کند و این موضوع باعث انگیزه بنده برای شرکت در برنامه‌های نوسازی شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره دکتر حافظی و خیرین مدرسه ساز افزود: برای رسیدن به جایگاه بهترین مسیر آموزش است که محل آن مدرسه است. در امر مدرسه سازی در مجلس توجه ویژه ای داریم سال گذشته علاوه بر بودجه آموزش و پرورش، به میزان 10 هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه دولت منابعی تعیین کردیم که برای نوسازی مدارس به آموزش و پرورش دادیم.

منادی ادامه داد: برای ما در مجلس آموزش و پرورش در اولویت است به همین دلیل در معرفی گزینه وزارت هم صبر کرده ایم. فردا نیز گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش بررسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی مدارس کپری را دغدغه دانست و گفت: مدارس باید استحکام داشته باشند و در مقابل اتفاقات ایمن باشند. خیرین باید بتوانند به مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش کمک کنند زیرا باید 50 درصد مدارس به سمت مهارت بروند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار