علی رمضانی به مناسبت شروع هفته کتاب اعلام کرد:

خروجی هفته کتاب را می‌سنجیم تا از کلیشه‌ها فاصله بگیریم

ترجمه رقابت نابرابری برای نویسندگان ما همراه داشته است/ طرح‌های حمایتی کتاب باید بر مبنای توسعه عدالت فرهنگی باشد

تهران (پانا) - نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور علی رمضانی، رئیس خانه کتاب برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
خروجی هفته کتاب را می‌سنجیم تا از کلیشه‌ها فاصله بگیریم

علی رمضانی، رئیس خانه کتاب و دبیر بیست و نهمین هفته کتاب عنوان کرد: «برای ما رسانه بال دوم برای پرواز کتاب تعریف می‌کنیم. هرسال بزرگانی پرچم این جشنواره را هرسال پله‌پله بالا آوردند و اکنون به دست ما رسیده است.» وی درباره برنامه‌های ستاد هفته کتاب گفت: «در 31 استان اهتمام شده است تا شعار هفته کتاب امسال یعنی جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم، محقق شود. جای خالی سفر، مهمانی، دانشگاه، مدرسه و آموزش حضوری را می‌توان با کتاب پر کرد. به‌رسم هرسال، روزها نام‌گذاری می‌شوند و هرکدام مضمونی را بیان می‌کنند. در ستاد هفته کتاب با مشورت افراد مختلف این مهم انجام شد. دوشنبه شروع هفته کتاب به همان نام کتاب و کتاب‌خوانی است. سه‌شنبه، کتاب خوب یار همیشه همراه، چهارشنبه روز کتاب زبان فارسی و ادبیات داستانی، پنجشنبه روز کتاب و رسانه هم‌افزایی و تعاملات، جمعه روز کتاب خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی نامیده شده است و شنبه روز ناشران و ارکان صنعت نشر و یکشنبه به نام کتاب، مادران شهدا وزنان دفاع مقدس و دوشنبه روز کتاب کودک و نوجوان و فضای مجازی نام‌گذاری شده است.»
وی درباره برنامه‌های ملی و استانی اشاره کرد و گفت: «در استان‌ها هم برنامه‌هایی به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود. بیش از 15 سازمان و نهاد حدود 80 برنامه را اعلام کرده‌اند که عبارت‌اند از نهاد کتابخانه عمومی کشور، خانه کتاب و وزارت ارشاد و همچنین با حضور در محل بهشت‌زهرای تهران به شهدا ادای احترام خواهد شد.»
علی رمضانی عنوان کرد: «در این هفته برنامه تجلیل از برگزیدگان حوزه‌های کتاب‌خوانی برگزار می‌شود. وزارت آموزش‌وپرورش افتتاحیه پنجمین جشنواره دانایی و توانایی و دومین دوره سال کتاب «معلم مؤلف» را دارد. همچنین ستاد هماهنگی کانون مساجد اختتامیه کتاب بچه‌های مسجد را دارد. وزارت کار در تجهیز کتابخانه‌ها و مسئولین برتر در حوزه کتاب‌خوانی فعالیت دارد. میراث مکتوب به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم آذرنوش برنامه دارد. انتخاب ناشر نمونه سال و کتاب‌فروش برتر اعلام می‌شود. همچنین رونمایی از کتب حمایت‌شده ترجمه به زبان‌های دیگر و افتتاح از کتابخانه روستایی سیستان و بلوچستان را داریم. در 17 استان اختتامیه کتاب سال استانی را داریم و همچنین آیین رونمایی یکی از کتب دفاع مقدس با تفریظ مقام معظم رهبری انجام می‌شود. همچنین 20 انجمن و تشکل برنامه‌های مختلفی خواهد داشت. همچنین شروع طرح کتاب پاییزه 1400 در انتهای همین هفته کتاب آغاز می‌شود.»
طرح‌های حمایتی کتاب باید بر مبنای توسعه عدالت فرهنگی باشد
علی رمضانی درباره بازبینی از طرح‌های حمایتی کتاب گفت: «اشکالات در نوع فروش کتاب احصا شده است. ببینیم آیا طرح‌ها به گسترش عدالت فرهنگی کمک می‌کند یا خیر. وقتی یارانه‌ای برای خرید کتاب باشد عمدتاً شهرهایی که کتاب‌فروشی بیشتری داشته باشند، استفاده بیشتر می‌برند و شهرهای با کتاب‌فروشی کمتر بهره کمتری می‌برند. نمایشگاه کتاب تهران گامی برای حل این موضوع بود. همچنین بخش دیگری از تغییرات در دوره‌های بعد خواهد بود تا یارانه بیشتری به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کند.»
احتمالاً امسال جشنواره کتاب و رسانه نداریم
علی رمضانی درباره جشنواره کتاب و رسانه و نحوه برگزاری آن گفت: «در این دوره برنامه متفاوتی برای دیدار با اهالی قلم و کتاب‌فروشان داریم که بعد از طرح آن رسانه‌ای خواهد شد. جشنواره کتاب و رسانه باید تغییراتی داده شود تا واقعاً بازنمای زحمات اصحاب رسانه باشد. در هفته کتاب فراخوان این مهم انجام خواهد شد و اگر چنین نشود کل سال را کتابی می‌کنیم و در زمان دیگری برگزار خواهیم کرد.»
خروجی هفته کتاب را می‌سنجیم تا از کلیشه‌ها فاصله بگیریم
رئیس خانه کتاب درباره سنجش خروجی برنامه‌های هفته کتاب‌خوانی بر تغییر میزان مطالعه جامعه گفت: «این اتفاق خواهد افتاد و ما تلاش کردیم در هفته کتاب امسال ضریب بدهیم و توجه بیشتری بکنیم. از ما انتظار می‌رود به‌عنوان ستاد هفته کتاب فعالیت‌ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که اعلام کردیم اما قطعاً در برنامه ما هست تا ارزیابی کنیم تا فرهنگ کتاب‌خوانی ارتقا پیدا کند. آیین‌هایی که برای موضوع سینما یا دفاع مقدس و غیره انجام می‌شود و در مورد کتاب هم‌چنین است و خب هدف یادآوری است و اگر حتی تکراری باشد برای مردم جامعه که در گرفتاری‌های مختلف هستند تذکر و یادآوری مهمی است؛ اما من هم معتقدم باید این نوع برنامه بعد از انجام ارزیابی شوند. بخش زیادی بستگی به اصحاب رسانه دارد که چه اندازه می‌توانند موضوع کتاب را در صدر رسانه نگه دارند. باید تلاش کنیم از کلیشه‌ها فاصله بگیریم.»

ترجمه رقابت نابرابری برای نویسندگان ما همراه داشته است
رمضانی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای اینکه قشر کتاب‌خوان به سمت کتاب‌های ایرانی ترغیب شوند گفت: «در فضای عمومی مثل کتاب‌فروشی‌ها و فضای نشر کشور می‌توان آثار این اتفاق را به‌صورت محسوس ارزیابی کرد. ما نباید ادعا داشته باشیم که همه آثارمان در سطح یک همه آثار کشورهای دیگر است اما امروز به نسبت سال‌های گذشته تولیدات ارجمندی که بتوان آن را معرفی کرد و گفت‌وگو کرد بسیار بیشتر از گذشته است. وقتی ترجمه می‌کنیم وقتی از این تعداد زبان خارجی که در ایران فعال است ترجمه می‌کنیم نشان می‌دهد این نبرد ما برابر نیست؛ اما اکنون بر اساس زحماتی که اهالی قلم کشیده‌اند در تاریخ نشر ایران آثاری که در دنیا بتوان طرح کرد وجود دارد. ما نباید صرفاً آثار تألیفی کار کنیم اما آثار زبان فارسی قابل ترویج کم نداریم.»
در پایان از پوستر بیست و نهمین هفته کتاب رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار