سهم فراموش شده کتاب‌فروشی‌های خرد از هفته کتاب

رمضانی: می‌خواهیم برای همیشه دغدغه کتاب‌فروشی‌ها را برطرف کنیم

تهران (پانا) - در شروع هفته کتاب و تشویق دوباره مردم برای خرید کتاب و ایجاد فرصت‌هایی برای فروشندگان کتاب تنها کسانیکه از نمد هفته کتاب کلاهی نصیبشان نمی‌شود، خرده‌فروش‌ها و کتاب‌فروش‌های محلی هستند و رئیس جوان و تازه‌نفس خانه کتاب وعده داده تا برای همیشه این دغدغه کتاب‌فروشی‌ها را برطرف کند.

کد مطلب: ۱۲۲۹۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
رمضانی: می‌خواهیم برای همیشه دغدغه کتاب‌فروشی‌ها را برطرف کنیم

اعظم پویان - می‌گوید قفسه‌های کتاب‌فروشی‌اش پر شده از کتاب چون در این دو سال کرونایی کسی کتاب‌هایش را نمی‌برد؛ درنتیجه نمی‌تواند کتاب جدید بیاورد. این‌ها صحبت‌های یک کتاب‌فروش محلی است که مدتی است کتاب‌هایش را به حراج گذاشته چون می‌خواهد مغازه‌اش را اجاره دهد.
به‌جز تعداد معدودی کتاب‌ترشی که در مالکیت ناشران هستند، اغلب کتاب‌فروشی‌ها بخشی از شبکه‌ توزیع کتاب هستند و به‌عبارت‌دیگر، کتاب را از ناشران یا همان شبکه پخش کتاب می‌خرند و به مردم عرضه می‌کنند. ظاهراً از حذف کتاب‌فروشی‌های محلی، هیچ‌کس جز کتاب‌فروش‌ها ضرر نمی‌کند اما حقیقت این است که در بلندمدت ناشران هم از کمرنگ شدن یا حذف این کتاب‌فروشی‌ها ضرر می‌کنند. این کتاب‌فروشی‌ها در محلات، فضاهایی برای تبلیغ دائمی کتاب و کتاب‌خوانی هستند و بر پایه‌‌ رابطه‌ای که با خوانندگان شکل می‌دهند، موتور محرک بخشی از تقاضای بازار هستند.
هفته کتاب، به نام کتاب‌فروش‌ها و به کام ناشران
هفته کتاب دیگری آغاز شد تا بازهم عمده‌فروشی‌های کتاب که عموماً همان ناشران کتاب هستند مجال خرده‌فروشی پیدا کنند و کتاب‌فروشی‌های محلی خرده‌فروش بیش‌ازپیش از کرونا و فروش نرفتن چند جلد کتابی که دو سالی است بر روی قفسه‌های کتاب‌فروشی‌شان خاک می‌خورد، درمانده شوند. مناسبت‌های این‌چنینی که بیشتر از آنکه محل گپ و گفت ناشران و نویسندگان و علاقه‌مندان و دغدغه مندان حوزه کتاب باشد فرصتی برای تبلیغ و ترغیب خرید کتاب است تا اعضای جامعه نه براساس نیاز واقعی خود بلکه متأثر از فضای ایجادشده صرفاً خریدی تکانشی داشته باشند که البته این مسئله فی‌نفسه بد نیست.
زمانی عمده‌فروش‌های کتاب فقط یک فرصت نمایشگاه سالیانه را داشتند تا باعرضه کتاب‌هایشان به خرده‌فروشی بپردازند و باقی سال برای کتاب‌فروشی‌های خردتر باقی می‌ماند اما این روزها با برگزاری چندین‌باره طرح‌های فصلی و نمایشگاه‌های مختلف به بهانه شیوع کرونا ناشران خود خرده‌فروش شده‌اند و بیش‌ازپیش نفس کتاب‌فروش‌های محلی و خرد به شماره افتاده است.
باید جنبه فرهنگی‌اش بر جنبه تجاری‌اش بچربد
این مسئله که شما به‌عنوان عضوی از جامعه چقدر از کتاب‌فروشی‌ها خرید می‌کنید یا منتظر طرح‌های فصلی و نمایشگاه کتاب می‌مانید تا با تخفیف کتابتان را بخرید یک سلیقه کاملاً شخصی است اما اینکه در مقام سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر، نقش و جایگاه طرح‌های فصلی تخفیف کتاب و نمایشگاه و کتاب‌فروشی‌ها باید چگونه تعریف شود، مسئله‌ای است که باید برای آن جدا تدبیری اندیشیده شود.
برگزاری طرح‌های تخفیف کتاب و نمایشگاه‌های کتاب فی‌نفسه بد نیست؛ اما این نوع مناسبت‌ها باید بیشتر به ملاقات با ناشران و نویسندگان و مترجمان تبدیل شود و جنبه‌ فرهنگی آن بر جنبه‌ تجاری‌اش غالب شود.
می‌خواهیم برای همیشه دغدغه کتاب‌فروشی‌ها را برطرف کنیم
«علی رمضانی» رئیس خانه کتاب در گفت‌وگو با پانا درباره میزان دقت هدف‌گذاری طرح‌های یارانه‌ای کتاب گفت: «ما در حال اصلاح سامانه هستیم. باید ببینیم به هر ایرانی چقدر از این یارانه کتاب اختصاص پیدا می‌کند. نهایتاً اگر سوء رفتارهایی نباشد باید این یارانه کتاب صرف کتاب شود اما خرده اشکالاتی وجود دارد که البته در هرکاری وجود دارد تا آن یارانه به هدف خودش نرسد.»
رمضانی عنوان کرد: «ما می‌دانیم کتاب‌فروشی‌ها از یارانه کتاب استقبال می‌کنند و در دوره‌های برگزارشده افزایش تقاضا از سوی کتاب‌فروشی‌ها را داریم و اتفاقا کتاب‌فروشی‌های بزرگ حضور دارند و هر بار از ما درخواست افزایش یارانه را دارند اما در این تغییراتی که در این دوره داریم برای اینکه حضور افراد جدید بیش از گذشته تضمین شود کارهایی در دست اقدام داریم و می‌خواهیم این دغدغه برای همیشه برطرف شود.»
عادت دادن مردم به تخفیف فقط شامل کتاب نمی‌شود
رئیس خانه کتاب با اشاره به نقدهای کتاب‌فروش‌ها و ناشران درباره ارائه طرح‌های فصلی و تأثیر آن بر عادت مردم برای گرفتن تخفیف از کتاب‌فروشی‌ها، گفت: «زمانی که نمایشگاه کتاب برگزار شد هم همین بود. عموماً می‌گفتند مردم را به تخفیف عادت می‌دهید و حالا که طرح‌های فصلی را آورده‌ایم و در سال چهاربار این اقدام انجام می‌شود بازهم این مسئله مطرح می‌شود.»
وی افزود: «موضوع عادت دادن به تخفیف فقط درمورد کتاب اتفاق نمی‌افتد بلکه کالاهای دیگری که فروش فصلی دارند و تخفیف می‌گذارند هم هستند که مردم عموماً منتظر بقیه فروش‌های فصلی آن کالا هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار