چرا هوای سرد، تهوع را رفع می‌کند

تهران (پانا) - هوای سرد یا قرار دادن کمپرس خنک در پشت گردن یا پیشانی برای چند دقیقه باعث کاهش احساس گرما یا برافروختگی می‌شود. زیرا با تلاش هیپوتالاموس برای افزایش دمای بدن مقابله می‌کند و در نتیجه احساس تهوع را کاهش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۲۸۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا هوای سرد، تهوع را رفع می‌کند

به‌گزارش سیناپرس، تصور کنید در حال رانندگی در بزرگراه هستید و از شروع یک سفر طولانی لذت می‌برید که ناگهان شما یا یکی از همسفرهایتان حالت تهوع پیدا می‌کند که با پایین دادن شیشه‌ها و ورود هوای تازه اوضاع بهتر می شود ولی چرا هوای سرد و تازه حالت تهوع را رفع می کند؟
دکتر رابرت گلاتر، پزشک بیمارستان لنوکس گفت: علائم بارز بیماری سفر تهوع، استفراغ و تعریق است. وقتی فردی دچار بیماری سفر می شود، دمای مرکزی بدن او کاهش می یابد و در واقع دچار هیپوترمی (افت دمای بدن) می شود. این پدیده اولین بار حدود 150 سال پیش در ملوانانی که از دریا زدگی رنج می بردند مشاهده شد اما طبق مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Temperature منتشر شد، دانشمندان تنها در چند دهه گذشته شروع به مطالعه این پدیده کردند.

مویرگ‌های پوست در هنگام بیماری سفر گشاد می‌شوند و خون بیشتری در نزدیکی سطح پوست جریان پیدا می کند و دمای مرکزی بدن را کاهش می دهند. این فرآیند همراه با عرق کردن برای کاهش بیشتر دمای بدن همراه است که فرد از آن به عنوان عرق سرد یاد می کند.
هنگامی که دمای بدن یک فرد مبتلا به تهوع کاهش می یابد، سیستم عصبی مرکزی او، به ویژه هیپوتالاموس، بخشی از مغز که دمای بدن را تنظیم می کند، سعی می کند با این کاهش دما مقابله کند. هرچند دمای مرکزی بدن فرد پایین است اما ممکن است که فرد احساس گرما و برافروختگی داشته باشد و این تغییرات باعث حالت تهوع می شود.

گلتر گفت: هوای سرد یا قرار دادن کمپرس خنک در پشت گردن یا پیشانی برای چند دقیقه باعث کاهش احساس گرما یا برافروختگی می شود. زیرا با تلاش هیپوتالاموس برای افزایش دمای بدن مقابله می کند و در نتیجه احساس تهوع را کاهش می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار