تامین اندام مصنوعی همه معلولان، هدف پیش‌روی بهزیستی فارس

شیراز(پانا)- مسولان بخش توانبخشی بهزیستی فارس در نشست خبری مجازی، از ارائه خدمات ویژه به ۳ گروه ناشنوایان، نابینایان و سالمندان خبر دادند.

کد مطلب: ۱۲۲۰۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تامین اندام مصنوعی همه معلولان، هدف پیش‌روی بهزیستی فارس

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس در خصوص خدمات انجام شده برای گروه‌های ناشنوایان، نابینایان و سالمندان اظهار کرد: 20 هزار و 52 نفر معلول بینایی، 21هزار و 59 نفر معلول شنوایی و 55 هزار سالمند در سطح استان وجود دارد که خدمات مختلفی به آنها از جمله وسایل کمک توانبخشی از سوی بهزیستی داده می‌شود.

طوبی حیدری از ارائه خدمات قبل و بعد از عمل کاشت حلزون در 4 مرکز استان فارس به گروه های ناشنوایان و کم شنوایان خبر داد و افزود: ارائه سمعک و باطری سمعک به ناشنوایان، کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان، تخفیف و پرداخت شهریه دانشجویی، از جمله خدمات دیگری است که به این دسته از افراد داده می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس با توجه به خدماتی که به سالمندان ارائه می‌شود گفت: خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود گسترده‌تر است که این خدمات تحت عنوان مراکز روزانه، کانون جهاندیدگان و مراکز شبانه‌روزی سالمندان به آنها ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در این مراکز با توجه به علاقه و توانایی سالمندان کارهای آموزشی و هنری به آنها آموزش داده می‌شود.

وی افزود: این کانون ها در تمام شهرهای استان وجود دارند و امور روزمره برای سالمندان ارائه و آموزش داده می‌شود که پیش از کرونا نیز تفریحات گروهی برای این افراد در نظر گرفته می‌شد.

حیدری با اشاره به اینکه 9 مرکز نگهداری در سطح استان به صورت شبانه‌روزی فعال هستند، اضافه کرد: 550 سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند که علاوه بر خدمات روزانه، آموزش‌هایی با توجه به علایق و توانمندی سالمند، ارائه خدماتی نظیر توانپزشکی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، پرستاری و پزشکی برای آنها اعمال می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس بیان کرد: در مراکز شبانه‌روزی 300 نفر ظرفیت خالی وجود دارد که به دلیل شیوع کرونا، تعداد پذیرش افراد در مراکز کاهش یافته بود، اما هم اکنون با توجه به رنگبندی مناطق، محدودیتی جهت پذیرش نداریم.

او ادامه داد: با توجه به بیماری کرونا، تمام ملاقات‌ها به صورت مجازی انجام می‌شد و در مواقعی که خانواده‌ها سالمندان را به منزل می‌بردند در زمان بازگشت به مرکز می‌بایست تست کرونا انجام بدهند تا در صورت نبود مشکل به بخش منتقل شوند.

کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی استان فارس با بیان اینکه تامین وسایل توانبخشی از اولویت‌های سازمان است، ادامه داد: وسایل توانبخشی با توجه به نوع معلولیت متفاوت است و تلاش ما بر این است که این وسایل به موقع تحویل داده شود تا از معلولیت ثانویه و شدت معلولیت کم شود.

کریم ولی افزود: تلاش بر این بود خدمات توانبخشی که از سوی مراکز توانپزشکی ارائه می‌شود برای معلولان رایگان باشد یا با حداقل هزینه صورت گیرد. با این حال هنوز هم کمبود وسایل توانبخشی برای برخی از معلولیت‌ها وجود دارد، به ویژه در مواردی مانند سمعک و باطری آن که وارداتی است و مشکلاتی برای تامین آنها وجود دارد.

به گفته ولی، کمبود اعتبار از دلایل اصلی برای محدودیت در خرید وسایل توانبخشی معلولان است. این در حالی است که اعتبارات در سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: هدف این است که روند تامین وسایل افزایش پیدا کند تا هیچ‌کس در انتظار نوبت وسایل نباشد.

کارشناس مسئول امور توانبخشی بهزیستی استان فارس با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا و کم شنوا بیان کرد: تاکنون برای 106 نفر کمک هزینه کاشت حلزون و برای 209 نفر تعمیر قطعات کاشت حلزون پرداخت شده است.

ولی گفت: سال گذشته حدود 100 درصد افزایش اعتبار برای تامین اندام مصنوعی برخی معلولان اعمال شد. بطوری که در پایان سال هیچ معلولی در نوبت دریافت اندام مصنوعی نبود، هدف این است که امسال نیز این روند ادامه پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار