مدیرکل بهزیستی فارس:

بیش از ۱۴۲ هزار نفر از جمعیت فارس دارای پرونده معلولیت هستند

شیراز (پانا) - مدیرکل بهزیستی استان فارس، از ۱۴۱ هزار و ۷۶۳ پرونده دارای معلولیت در استان فارس خبر داد و گفت فراوانی این تعداد به ترتیب شامل معلولان جسمی حرکتی، معلولان شنوایی، معلولان ذهنی و بیماران روانی مزمن است که براساس استاندارد جهانی به معلولیت خیلی شدید، شدید، متوسط و ضعیف رده‌بندی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۲۹۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۱۴۲ هزار نفر از جمعیت فارس دارای پرونده معلولیت هستند

محمدرضا هوشیار، امروز در نسشت خبری که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلول برگزار شده بود، با اشاره به اینکه معلولیت ناتوانی نیست، گفت: ۵۴ هزار و ۸۰۳ نفر معلول جسمی حرکتی، ۲۹ هزار نفر معلول شنوایی و گفتاری و ۲۰ هزار و ۳۲۶ نفر دارای معلولیت بینایی هستند.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال که "راه حل‌های تحول آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی دسترس‌پذیر و برابر" در نظر گرفته شده است، گفت: ۹ مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان، ۳ مرکز نگهداری جسمی حرکتی، ۳۴ مرکز نگهداری معلولین ذهنی و ۹ مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن در استان مشغول فعالیت هستند.

وی از افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانواده معلولان خبر داد و اظهار کرد: هزینه مناسب‌سازی منازل مسکونی خانواده معلولان در سال جاری افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و تا ۲۰ میلیون تومان سازمان بهزیستی می‌تواند برای جامعه هدف تامین کند.

وی افزود: تاکنون ۲ هزار و ۱۷۰ دستگاه ویلچیر برای معلولان تهیه و توسط کمیته توزیع شده است.

وی در ادامه از افزایش اعتبار برای تامین سمعک در این سازمان، گفت و ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون بیشترین آمار تهیه سمعک در کشور مربوط به استان فارس با تهیه ۶۰۰ مورد بوده که در یک‌سال گذشته استان فارس موفق به تهیه یک هزار و ۸۲۰ مورد سمعک شده‌ایم.

وی از اهمیت طرح غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال سخن گفت و افزود: تنبیلی چشم اگر زمان طلایی رسیدگی را از دست دهد می‌تواند منجر به نابینایی فرد در درازمدت شود.

هوشیار ادامه داد: در سال جاری بیش از ۹۷ هزار کودک مورد غربالگری بینایی شده‌اند که از این تعداد ۳ هزار و ۹۹۰ مورد دارای اختلال بینایی بوده است.

وی با اشاره به تهیه لوازم مورد نیاز توانبخشی معلولان ادامه داد: در مجموع کلیه لوازم توانبخشی این سازمان نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است.

به گفته وی، اگر پدر و مادر شاغل در دستگاه‌های دولتی دارای فرزند معلول از تخفیف ۵۰ درصدی مالیات برخوردارند و خانواده‌های دارای دو فرزند دارای معلولیت شدید، یکی از فرزندان مشمول خدمت آن‌ها معاف از سربازی است.

وی با تاکید بر اینکه براساس مصوبه ستاد مناسب‌سازی فصاحت برای معلولان، دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند که سهمیه ۳ درصد استخدام معلولان را محقق کنند و تا آخر آذرماه، ارائه دهند.

وی گفت ما تا پایان این ماه، لیست دستگاه‌های که به این مورد توجه نکنند را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون استخدام ۳ درصد معلولان مورد توجه اکثر ادارات بوده است، گفت: در قانون جامع حمایت از معلولان یک بحث ۳۰ درصد استخدام ویژه گروه‌های مختلف است که متاسفانه اکثر دستگاه‌ها نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند.

وی از ارائه تسهیلات به کارفرمایان به ازای به کارگیری معلولان خبر داد و افزود: به ازای بکارگیری هر یک نفر معلول ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۷ ساله از سوی سازمان بهزیستی به کارفرمایان تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت استان در بحث مناسب‌سازی معابر ویژه معلولان چندان مطلوب نیست، گفت: امسال با کمک استانداری و سایر دستگاه‌ها ۴۰خیابان پرتردد که توسط معلولان در شهر شناسایی شده است را در اولویت قرار داده‌ایم که تا پایان ۱۴۰۲ امیدواریم شاهد بهبود فضای شهری و مناسب‌سازی فضاها برای معلولان باشیم.

هوشیار افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی که دارای سالن ورزشی هستند و مجموعه ورزشی دارند باید مراکز خود را به طور رایگان در اختیار معلولان قرار دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بهزیستی با ارائه خدمت به معلولان جایگاه مناسب و ویژه‌ای برای نیکوکاری است، ضمن تقدیر از خیرین، از آنها خواست تا در حوزه بهزیستی نیز پیشقدم شوند و به رفع مشکلات معلولان کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار