کاظمی در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش خبر داد

تشکیل ستاد ویژه برای آسیب‌شناسی اجرای سند تحول بنیادین

رتبه‌بندی، ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان را مورد توجه قرار داده است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش درباره موضوع بازگشایی مدارس و مسائل آموزشی و پرورشی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۶۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل ستاد ویژه برای آسیب‌شناسی اجرای سند تحول بنیادین

علیرضا کاظمی در این برنامه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره ایثارگران و معلمان شهید اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی خلایی احساس می‌شود چراکه معلمانی را در سال گذشته در یک جهاد علمی از دست دادیم و جای خالی این افراد در کلاس‌های درس احساس می‌شود.

وی افزود: این روزها دغدغه حدود ۶۰ میلیون جمعیت جامعه موضوع آغاز سال تحصیلی است؛ امیدواریم امسال، سال متفاوتی برای نظام آموزش و پرورش باشد.

اینکه رئیس جمهور در این روزها که آموزش و پرورش با سرپرست اداره می‌شود در فضای تعلیم و تربیت حضور دارند، بسیار موثر است و پیامدهای خوبی دارد

کاظمی با اشاره به اینکه از همکارانم که شبانه روز درحال تلاش برای آغاز سال تحصیلی باشکوه هستند تشکر می‌کنم درباره جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و سخنان ریاست جمهور ادامه داد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور رویکرد متفاوتی نسبت به فضای حکمرانی و فضای تعلیم و تربیت دارد، یکی از دغدغه‌های صاحبنظران تعلیم و تربیت این است که تعلیم و تربیت اولویت دولت نبوده است اما در این روزها ریاست جمهور اثبات کردند نگاه متفاوتی به تعلیم و تربیت دارند.

سرپرست آموزش و پرورش عنوان کرد: حضور ایشان در فضای آموزش و پرورش کاملا نشان می‌دهد حمایت‌های جدی از این مجموعه بزرگ خواهند داشت. اینکه رئیس جمهور در این روزها که آموزش و پرورش با سرپرست اداره می‌شود در فضای تعلیم و تربیت حضور دارند، بسیار موثر است و پیامدهای خوبی دارد.

وی افزود: در این جلسه اعضای شورای عالی دغدغه‌های این بخش را به رئیس جمهور منتقل کردند. پیام حضور ایشان در تعلیم و تربیت و بیان مشکلات و چالش‌های تعلیم و تربیت، میثاق و پیمان ملی ما با دولت، مردم و مقام معظم رهبری یعنی اجرای سند تحول بنیادین نتیجه این جلسه بود. قرار شد ستادی به نیابت رئیس جمهور با مسئولیت معاون اول تشکیل شود و دستگاه‌های اثرگذار درباره اجرای سند تحول آسیب شناسی کنند و نقشه راهی تبیین شود.

کاظمی درباره کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم اظهار کرد: بحث کیفیت آموزشی یکی از دغدغه‌های نظام تعلیم و تربیت در تمام دوران‌ها است این موضوع تابع متغیرهای متعددی است و البته می‌توانیم آن را در زیست بوم جدید بحث کنیم و یا اینکه در یک شرایط عادی به این موضوع بپردازیم.

در کرونا یکی از بخش‌هایی که خسارات جبران‌ناپذیری دید مجموعه آموزش و پرورش است

وی ادامه داد: در زیست‌بوم جدید یکی از بخش‌هایی که خسارات جبران‌ناپذیری دید مجموعه آموزش و پرورش است؛ افت آموزشی و آسیب‌های فردی و جسمی دانش‌آموزان از جمله این آسیب‌هاست. آسیی‌های بین فردی نیز در این دوران به وجود آمد مهارت‌های ارتباطی در فضای مدرسه و کلاس آموزش داده می‌شود که آسیب آن در این دوران غیرقابل جبران است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوران کرونا باید به این ۳ بخش توجه کنیم گفت: برای دستیابی به فضای کیفیت آموزشی سه مولفه موثر داریم؛ یک رکن اساسی آن محتوا و برنامه درسی است که اگر بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم که برنامه درسی تربیت محور باشد می‌تواند کمک شایانی کند.

معلمان به عنوان افرادی که بیشترین تاثیر را در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارند باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرند

کاظمی اضافه کرد: بر اساس سند تحول بنیادین بر اساس ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت این موضوع عملیاتی می‌شود رکن دیگر نیروی انسانی است که باید این محتوا را عرضه کند و موثر ترین و اساسی ترین رکن تعلیم و تربیت معلم است که باید از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های کافی برخوردار باشد و فرآیند جذب نیروی انسانی بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین زمانی می‌تواند موثر باشد که مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را طی کند.

وی اضافه کرد ماده واحده تنظیم شده است که آموزش و پرورش از این مسیر نیرو وارد کند در طی ۱۰ سال گذشته آموزش و پرورش از این ناحیه آسیب‌های جدی دیده است که جای بحث دارد ما معتقدیم معلمان به عنوان افرادی که بیشترین تاثیر را در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارند باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرند.

اهداف اجرای رتبه بندی

کاظمی یکی از چالش‌های نظام تعلیم و تربیت را کم توجهی به دغدغه‌های معیشتی معلمان دانست و گفت: موضوع رتبه بندی که امروز در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی است ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان را مورد توجه قرار داده که بعد اصلی آن است. ارتقای منزلت در جایگاه تعلیم و تربیت و معلمان نیز یک بعد دیگر رتبه بندی است مورد دیگر نیز بهبود معیشت است که در کنار این دو بعد حاصل می‌شود.

وی بعد سوم را فضا و تجهیزات و تکنولوژی آموزشی دانست و افزود: هر چه بتوانیم از استانداردهای بالا برخوردار باشیم و آن را با رویکرد عدالت در سطح جامعه گسترش دهیم به استانداردها نزدیک می‌شویم.

کاظمی درباره وجود الگوی یک مدرسه استاندارد نیز گفت: ما این الگو را داریم که براساس آن مدرسه ساخته و استانداردهای فضای آموزشی طراحی شده است. بودجه سازمان نوسازی مدارس از هزار و ۵۰۰ میلیارد به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

باید مدارس سنگی جمع شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید مدارس سنگی جمع شوند و به سمت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی برویم.

وی ‌درباره آموزش‌های نوین در آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مسائل مورد توجه استمرار آموزش، ارتقای کیفیت و تضمین سلامت است در بازگشایی مدارس سلامت دانش‌آموزان را خط قرمز خود می‌دانیم و برای تامین آن اختیار را به مدرسه و شورای مدرسه و منطقه دادیم.

کاظمی درباره حوزه ارتقای کیفیت گفت: یکی از متغیرهایی که به شدت می‌تواند به ارتقای کیفیت کمک کند محتوای استاندارد و متناسب با زیست بوم جدید است که خوشبختانه معاونان آموزشی در این حوزه ورود پیدا کرده و یکی از برنامه‌های طراحی شده تبیین استانداردهای تولید محتوای چند رسانه ای برای دانش‌آموزان است که به استان‌ها ابلاغ شده است.

تولید محتوای چندرسانه ای

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: استودیوی تولید برنامه و روش‌های تدریس برپاشده است که سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار محتوا از سوی معلمان تولید شد ما این تجربه را به روز آوری می‌کنیم و در دستور کار ما خواهد بود همچنین دوره آموزشی را برای معلمان استانی طراحی کردیم تا روش‌های نوین آموزشی مبتنی بر زیست بوم جدید را فرا بگیرند.

اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال در حوزه تولید محتوا سال متفاوتی خواهیم داشت گفت: عظمت مدرسه تلویزیونی ایران دیده و منعکس نشد بیش از ۱۹ هزار ساعت تولید با یک عقبه گسترده ستودنی است اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد و بعد آموزش و پرورش طراحی انجام داد.

ادامه آموزش با ۳ راهبرد

وی با اشاره به رونمایی نسخه جدید شاد افزود: شبکه شاد با نگاه کیفیت بخشی ادامه فعالیت می‌دهد شعار ما ادامه آموزش و پرورش با اجرای ۳ راهبرد است.

کاظمی درباره حقوق معلمان نیز بیان کرد: تلاش‌های زیادی برای این موضوع و ترمیم آن صورت گرفته و ما نیز از این موضوع رنج می‌بریم شاید رتبه بندی بخشی از این چالش را برطرف کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: رویکرد سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی است تربیت یعنی نهادیته شدن مهارت‌ها بزای داشتن یک زندگی خوب. در حوزه برنامه ریزی درسی چرخش‌های خوبی انجام شده است اما برای رسیدن به اهداف نیاز به الزاماتی داریم.

به گفته وی مسیر توسعه پایدار یک کشور از آموزش و پرورش می‌گذرد و آینده یک جامعه در مدرسه است.

کاظمی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به متغیرهای خارج از آموزش و پرورش برمی‌گردد تصریح کرد: اول مهر روز غنچه‌ها است و روز سوم مهر زنگ آغاز سال تحصیلی را با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به صدا درخواهیم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار