افزایش اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی موجب بلوغ زودرس در نوجوان‌ها شده است

تهران (پانا) - دبیر تشکل دانشجویان فرهنگ گستر منطقه ۱۴ معتقد است فضای مجازی خارج از مزیت‌هایی که دارد باعث می‌شود نوجوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی، با انباشت اطلاعات مواجه شوند و خیلی زودتر به بلوغ فکری برسند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی موجب بلوغ زودرس در نوجوان‌ها شده است

علی شریفی؛ دبیر تشکل دانشجویان فرهنگ گستر منطقه ۱۴ درباره بررسی تأثیر رسانه در بلوغ فکری و جسمی نوجوان ها گفت: «ما دو نوع واقعیت داریم که شامل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. واقعیت افزوده، به معنی کسب اطلاعات و داده، از طریق وسایل و ابزارهایی است که در اطراف وجود دارد. به طور مثال گوگل، یکی از این ابزار ها است که از طریق آن می توانید جواب خیلی از سؤال ها و موضوعاتی که در ذهن است را بیابید. در صورتی که در گذشته باید به کتابخانه ها رجوع می کردید تا به جواب برسید.»

وی در ادامه گفت: «از نظر من، فضای مجازی اقیانوسی به ارتفاع یک سانتی متر و مملو از داده و اطلاعات است که هر کس با نگاه و دیدگاه هایی که دارد، در مورد مسائل مختلف نظر داده است.»

وی افزود: «فضای مجازی خارج از مزیت هایی که دارد موجب می شود که نوجوانان (۱۲ تا ۱۸ سال) از طریق شبکه های اجتماعی، با اندوخته ای از اطلاعات مواجه شوند و خیلی زودتر به بلوغ فکری برسند که این خود عواقبی در پی دارد. به طور مثال اگر بناست شخصی در ۱۷ سالگی بلوغ را تجربه کند اما در ۱۲ سالگی تجربه اش کند، اذیت می شود زیرا جسمش با فضای فکری اش همراه نیست. این خود باعث سرکوب و افسردگی و مواردی از این دست می شود. باید همراه با زمان پیش رفت و تجربه کرد تا با عواقب بد آن مواجه نشویم.»

وی در پایان با اشاره به بلوغ جنسی گفت: «موضوع مهم دیگر، بلوغ جنسی است. در کشور ما و در خانواده های ما، بین دو جنس مخالف، حریمی وجود دارد که فضای مجازی تا حدودی این حریم ها را از میان برداشته و موجب بروز عواقبی شده است. از جمله می توان به دختران و پسرانی اشاره کرد که در جامعه زودتر به رشد جنسی می رسند و نشانه های زنانگی و مردانگی، زودتر در آنها شکل می گیرد یا دختری که در سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی آرایش یک زن ۳۰ ساله را می کند و موضوعاتی از این قبیل، موارد قابل تأمل و بررسی در بلوغ جنسی است.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار