این دارو سبب کاهش ۷۰ درصدی عفونت کرونا می‌شود

تهران (پانا) - محققان موفق به شناسایی اثربخشی یک داروی ضد چربی شدند که می‌تواند عفونت ناشی از ویروس کرونا را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
این دارو سبب کاهش ۷۰ درصدی عفونت کرونا می‌شود

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه‌ای که در آزمایشگاه با همکاری بین‌المللی جمعی از محققان انجام شد، نشان می‌دهد دارویی که معمولا برای درمان سطوح غیر طبیعی مواد چرب در خون استفاده می‌شود، می‌تواند عفونت ناشی از ویروس سارس-کوو۲ را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

تیمی از محققان به رهبری دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه کیل در انگلیس و موسسه علمی سان رافائل در ایتالیا در جریان تحقیقات خود نشان دادند که فنوفیبرات و شکل فعال آن (فنوفیبریک اسید) می‌تواند به طور قابل توجهی عفونت کرونا را در سلول‌های انسانی کاهش دهد. نکته مهم اینکه کاهش عفونت با استفاده از غلظت دارو بوده که از طریق دوز بالینی استاندارد فنوفیبرات ایمن و قابل دستیابی است. فنوفیبرات که برای اکثر کشور‌های جهان از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و موسسه ملی بهداشت و مراقبت انگلیس (NICE) تایید شده یک داروی خوراکی است که در حال حاضر برای درمان بیماری‌هایی ناشی از سطوح بالای کلسترول و لیپید‌ها (مواد چرب) در خون استفاده می‌شود.

سارس-کوو۲ ، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود، از طریق تعامل بین پروتئین Spike در سطح ویروس و پروتئین گیرنده ACE۲ بر روی سلول‌های میزبان، میزبان را آلوده می‌کند. در این مطالعه، در پاسخ به همه گیری جهانی کووید-۱۹، این تیم گروهی از دارو‌های دارای مجوز از جمله فنوفیبرات را آزمایش کرد تا نامزد‌هایی را که برهمکنش‌های ACE۲ و Spike را مختل می‌کنند، شناسایی کند.

آن‌ها دریافتند که فنوفیبرات عفونت ناشی از کرونا را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. داده‌های منتشر نشده اضافی همچنین نشان می‌دهد که فنوفیبرات به همان اندازه در برابر انواع جدیدتر سارس-کوو۲ از جمله انواع آلفا و بتا موثر است و تحقیقات در مورد اثربخشی آن در نوع دلتا ادامه دارد.

دکتر فرهات خانیم از دانشگاه بیرمنگام انگلیس، توضیح داد: توسعه انواع جدید عفونی کرونا منجر به افزایش سریع نرخ عفونت و مرگ و میر در چندین کشور جهان به ویژه انگلیس، آمریکا و اروپا شد در حالی که امیدوارم برنامه‌های واکسن میزان عفونت و شیوع ویروس را در دراز مدت کاهش دهد، هنوز نیاز مبرم به افزایش زرادخانه دارو‌های ما برای درمان بیماران مثبت وجود دارد.

دکتر آلن ریچاردسون از دانشگاه کیل انگلیس می‌گوید: در حالی که در برخی از کشور‌ها برنامه‌های واکسیناسیون به سرعت در حال پیشرفت است، میزان جذب واکسن متغیر است و برای اکثر کشور‌های با درآمد متوسط​​، نسبت قابل توجهی از جمعیت بعید است تا ۲۰۲۲ واکسینه شوند. علاوه بر این، در حالی که نشان داده شده است که واکسیناسیون میزان عفونت و شدت بیماری را کاهش می‌دهد، ما هنوز از قدرت و مدت زمان پاسخ مطمئن نیستیم. هنوز برای درمان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ که علائم ایجاد می‌کنند، نیاز به درمان فوری یا بستری شدن وجود دارد.

دکتر الیسا ویچنزی، از موسسه علمی سان رافائل در میلان ایتالیا نیز می‌گوید: داده‌های ما نشان می‌دهد که فنوفیبرات ممکن است پتانسیل کاهش شدت علائم کووید-۱۹ و همچنین گسترش ویروس را داشته باشد. با توجه به اینکه فنوفیبرات یک داروی خوراکی بسیار ارزان و در سراسر جهان در دسترس است، به ویژه در کشور‌های با درآمد متوسط ​​پایین و افرادی که واکسن برای آنها توصیه نمی‌شود، مانند کودکان، کسانی که دارای اختلالات بیش از حد ایمنی هستند و کسانی که از سرکوب کننده‌های ایمنی استفاده می‌کنند، استفاده از این دارو توصیه می‌شود.

اسکات دیویس، همچنین از دانشگاه بیرمنگام چنین نتیجه می‌گیرد: ما در حال حاضر به مطالعات بالینی بیشتری نیاز داریم تا مشخص شود که آیا فنوفیبرات یک عامل درمانی بالقوه برای درمان عفونت کروناست.
این تحقیق که در Frontiers in Pharmacology منتشر شده است، همچنین با همکاری دانشگاه کپنهاگ دانمارک و دانشگاه لیورپول در انگلیس انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار