دبیر زیست‌شناسی رودهن:

چپ‌دست‌ها بیشتر در معرض استرس هستند

رودهن( پانا )- دبیر زیست شناسی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن گفت همانند بیشتر جنبه‌های رفتاری، تک‌دست بودن نیز صفتی پیچیده است که به نظر می‌رسد توسط فاکتورهای متعددی از جمله ژنتیک، محیط و شانس اثرگذار است.

کد مطلب: ۱۲۰۵۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
چپ‌دست‌ها بیشتر در معرض استرس هستند

ساناز پورعلی دبیر زیست شناسی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «یک دست و سهولت انجام کار با یک‌دست مثلا نوشتن یا پرتاب توپ است و درصد آن بین فرهنگ‌های مختلف فرق می‌کند. در کشورهای غربی 85 تا 90 % از افراد راست دست و 10 تا 15 % چپ‌دست هستند؛ تعداد افراد جفت دست بسیار پایین است.»

او گفت:«اولویت دست قبل از تولد شروع می‌شود. رفته رفته در اوایل کودکی آشکار می‌شود و تمایل دارد که در تمام زندگی به آن ادامه دهد، اولویت دست احتمالا بخشی از فرآیند تکوینی است که سمت راست و چپ بدن را متمایز می‌کند. به شکل اختصاصی‌تر به نظر می‌رسد که تک دستی با اختلافات بین نیمه چپ و راست مغز ارتباط دارد. نیمکره راست حرکات سمت چپ بدن، در حالیکه نیمکره چپ حرکات سمت راست بدن را کنترل می‌کند؛ در ابتدا تصور می‌شد که یک ژن، تک دستی را کنترل می‌کند. اما اخیرا مطالعات نشان دادند که چندین ژن در این صفت دست دارند. هر کدام از این ژن‌ها اثر کمی دارند، در مجموع نقش مهمی در اولویت بندی دست ایفا می‌کنند.»

پورعلی بیان کرد:« راست‌دستی یا چپ‌دستی شخص در اولین مراحل رشد تعیین می‌شود؛ به گفته‌ دانشمندان، جنین انسان در درون رحم با مکیدن یکی از انگشتان شست به ترجیح دست راست یا چپش را نشان می‌دهد، تمایلی ذاتی که تا بعد از پا گذاشتن به دنیا هم ادامه می‌یابد. گر چه هیچ ژن راست دست یا چپ دستی‌ وجود ندارد، دی‌ان‌ای در چپ‌دست بودن یا راست‌دست بودن آدم‌ها نقش دارد. دانشمندان در تحقیق جدیدی با بررسی دی ان‌ای حدود ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا پی بردند، چهار ناحیه در ژنوم انسان هستند که با چپ دست بودن ارتباط دارند. سه ناحیه از این چهار ناحیه در رشد و تشکیل مغز نقش داشتند.»

او تصریح کرد:« دست راست و گوش راست به وسیله‌ نیمکره‌چپ و دست چپ و گوش چپ به وسیله‌ نیمکره‌ راست مغز کنترل می‌شود. هر سمت از بدن که غالب باشد، یعنی کارهای اصلی و بیشتری را همچون نوشتن، گوش دادن به تلفن و کار کردن با ابزار آلات انجام دهد، نیمکره‌ سمت مقابل غالب می‌شود. در افراد راست‌دست، نیمکره‌ چپ غالب است و در افراد چپ دست، نیمکره‌ راست مغز غالب است. در افراد راست دست، معمولا گوش راست غالب است و این افراد تلفن را با گوش راست خود جواب می‌دهند و در آزمایشات پیشرفته‌ پردازش شنوایی، معمولا عملکرد رقابتی گوش راست این افراد بهتر از گوش چپ‌شان خواهد بود.»

دبیر زیست شناسی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن عنوان کرد:«برپایه تحقیقات، با دستی که قدرت بیشتری دارد ارتباط دارند و تا حد چشمگیری بر روی چگونگی نگاه ما به دنیا و درک مفاهیمی چون خوبی و بدی اثر می‌گذارند. افرادی که با هر دو دست کار می‌کنند، هنگامی که با اطلاعات جدید مواجه می‌شوند، توانایی تغییر عقیده بیشتری دارند که این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا هر دو سوی قضیه را ببینند. چپ دست‌ها قدرت بالاتری در شنیدن تغییرات ریز و ظریف صداها دارند.»

او افزود:« جالب است بدانید نیمکره‌های راست و چپ مغز هر کدام در درک و تحلیل برخی صداهای خاص قدرت دارند و چیزی که واضح است قدرت نیمکره راست مغز بیشتر است، یعنی همان نیمکره‌ای که چپ دست‌ها بیشتر به کار می‌گیرند، در تحلیل و شناخت تغییرات ریز و دقیق در صداها است. تفاوت قابل توجهی در ضریب هوشی بین چپ دست‌ها و راست دست‌ها وجود ندارد، اما معمولا افراد چپ دست خلاق‌تر بوده و در تفکر واگرا موفق‌تر هستند؛ تفکر واگرا نوعی روش ایده‌پردازی است که در آن بسیاری از راه‌حل‌های احتمالی مورد کاوش قرار می‌گیرند و سریع‌تر فکر می‌کنند.»

او در ادامه عنوان کرد:«چپ‌دست‌ها به بهره‌مندی از هنر، موسیقی، ورزش، فناوری و اطلاعات گرایش دارند و بیش‌تر به این حوزه‌ها جذب می‌شوند. ولی این گرایش ممکن است به دریافت دستمزدهای کم‌تر ختم شود. بعضی از کارشناسان معتقدند، افراد چپ ‌دست کمتر وابسته‌اند، چون مجبورند با دنیایی که برای آن‌ها ساخته نشده سازگاری پیدا کنند و در مواجهه با یک موقعیت جدید خود را راحت‌‌تر تطبیق دهند.»

پور‌علی اظهار کرد:«مطالعات جدید نشان می‌دهد این مسئله در زمینه رفتاری نیز روی این افراد تاثیر گذاشته و باعث می‌شود آنها گاهی در تصمیم‌گیری‌های خود دچار تردید و کشمکش ‌شوند. نیمه راست مغز در چپ دست‌ها بیشتر فعال بوده که این نیمه نیز بیشتر جنبه های منفی احساسات و اعمال را مورد بررسی قرار می دهد و به طور حتم این موضوع در مورد افراد راست دست برعکس خواهد بود. از این جهت چپ دست‌ها بیش‌تر در معرض هیجان‌های منفی قرار دارند و زودتر عصبانی می‌شوند، علاوه بر این به نظر می‌رسد چپ دست ها نسبت به راست دست‌ها در پردازش احساسات‌شان با مشکل مواجه می‌شوند.»

او اضافه کرد:« چپ‌دست‌ها نسبت به همتایان راست دست‌‌شان بیش‌تر احساس انفعال، خجالت و شرمندگی می‌کنند. ‌چپ دست‌ها بیش‌تر دچار تردید می‌شوند، در حالی‌که راست دست‌ها سریع‌تر از آن‌ها درگیر مسائل می‌شوند و به علت داشتن تمایلات استقلال‌ طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.»

دبیر زیست‌شناسی آموزشگاه فرزانگان آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد:« روانشناسان در یک مطالعه جدید نشان دادند که افراد چپ دست در مواجهه با شرایط و موضوعات ترسناک، بیشتر دچار وحشت می‌شوند. به نظر می‌رسد آدم‌های چپ دست، پس از تجربه‌ واقعه‌ای ترسناک، حتی به صورت فیلم، رفتارهایی نامحسوس از خود بروز می‌دهند که شبیه علائم مبتلایان به اختلال استرس پس از حادثه است. راست دست‌ها افراد منطقی هستند و در رشته‌های ریاضی، فیزیک و فنی و مهندسی بیشتر موفقند. اما چپ دست‌ها روحیه‌ای هنری دارند و در کارهای هنری، خلاقانه و ورزش‌هایی که تسلط بدنی و مهارت حرکتی زیادی می‌طلبد، برتر هستند.»

خبرنگاردانش‌آموز : ریحانه طاهرقلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار