مدیر دارالقرآن بشارت:

هرقدر مسیر تکامل انسانی تک بعدی باشد، نوعی خلا در وجودانسان دیده می شود که در نهایت به یاس و ناامیدی می انجامد

تهران (پانا) - مدیر دارالقرآن بشارت، ضمن اشاره به نقش دارالقرآن در پرورش شخصیت اجتماعی دانش آموزان، بر اهمیت ایجاد ابتکار، خلاقیت، روش های نوین و ابزار به روز برای ارتباط گیری با دانش آموزان در مفاهیم دینی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
هرقدر مسیر تکامل انسانی تک بعدی باشد، نوعی خلا در وجودانسان دیده می شود که در نهایت به یاس  و ناامیدی می انجامد

علی جوادی، مدیر دارالقرآن بشارت در گفت و گو با پانا، در خصوص فعالیت های این مجموعه صحبت های خود را با این مقدمه آغاز کرد: «برای تکامل دانش آموزان در حوزه تعلیم و تربیت یا به عبارت بهتر تربیت و تعلیم که در قرآن کریم در اولویت قرار دارد، باید ابتدا تزکیه و سپس تعلیم به عنوان الگو و چراغ راه قرار گیرد. دو بال شخصیتی ارزشها، پیشرفت کمال و کرامت های انسانی در بحث تربیت با اولویت تقدم و تاخر در آموزش و پرورش بعد از انقلاب به عنوان صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر بها داده شده است. بنابراین با ایجاد امور تربیتی و استمرار آن در آموزش و پرورش در کنار موضوع تعلیم وآموزش موضوع تربیت ‌و پرورش نفس دانش آموزان یعنی آینده سازان کشور که تربیت آن ها با دکترین اصلی که در آموزش و پرورش نهادینه شده است، محقق می شود.»

جوادی مهمترین بخش تربیت انسانی را تزکیه نفس در ابعاد روحانی دانست و ادامه داد: «از جمله ابعاد شخصیتی انسان در حوزه تربیت بحث معنویات است بنابراین هرقدر مسیر تکامل انسانی به صورت تک بعدی باشد نوعی خلأ در وجود انسان های ماتریالیسم و لیبرالیسم دیده می شود که در نهایت به یاس ناامیدی در این افراد منتهی می شود. اسلام به بعد روحانی و معنویات در شخصیت بها داده است، چرا که انسان هر اندازه که به خداوند توجه و تمرکز بیشتری داشته باشد به همان اندازه شاداب، موفق، پرتلاش و پشتکار و امیدوارتر خواهد بود. در ضمن علم و تجربه پرداختن به معنویات را باعث شکوفایی ابعاد شخصیتی انسان می داند.»

وی در پاسخ به این سوال که راه رسیدن به معنویات و رشد و شکوفایی ابعاد روحانی که باعث پیشرفت می شود چیست، گفت: «دین مبین اسلام که آخرین، کامل ترین و جامع ترین راه است، دارای دوبال قرآن و عترت است، و پیامبر (ص) بیشترین سفارش و تاکید را برآن داشته است. مجموعه های ایجاد شده تحت عنوان دارالقرآنهای کریم آموزش و پرورش روی این بعد از شخصیت انسان ها استقرار و توجه دارند و نقش مکمل آموزش را ایفا می کنند و در کنار آن انسان را یک فرد امیدوار، موثر، با انگیزه در کنار سایر فعالیتهای خود قرار می دهد.»

مدیر دارالقرآن بشارت ماهیت و هدف نهایی دارالقرآن های کریم آموزش و پرورش را تمسک به این دو بال معنوی قرآن و عترت که منجر به سعادت و تقویت خودباوری و معنویت سازی بعد درونی انسان می شود دانست و ادامه داد: «با تربیت نسل نوجوان و جوان مومن آینده مملکت را به دست افراد سالم، توانمند، با پشتکار و با برنامه قرار دهیم. دارالقرآن های هر استان به شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان کمک می کنند. زمانیکه شخص وارد دارالقرآن می شود در واقع یک اجتماع را تجربه می کند، ضمن اینکه در این اجتماع با توجه به ارتباطات سالم که تحت لوای قرآن در یک محیط امن و سالم اتفاق می افتد، ارتباط اجتماعی مناسب را رقم می زند و انسان را به سمت اجتماعی شدن هدایت می کند. دارالقرآن ها با برنامه های اجتماعی و مسابقاتی که برای دانش آموزان برگزار می کنند، به نوعی این اخلاق مناسب را ترویج می دهند که در فضای فعالیت های اجتماعی همزمان با تعلیم و تربیت حضور پیدا کنند و این ها راهی برای اجتماعی شدن دانش آموزان است.»

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار پانا که؛ برای نسل جوانی که از فضای معنوی دور شده اند که به فرموده مقام معظم رهبری جوان مومن انقلابی تربیت کنیم چه راهکاری در نظر دارید گفت: «جوان مومن انقلابی یعنی پایبند به انقلاب اسلامی، یعنی کلمه اسلام پیوند و اتصال بسیار با انقلاب دارد در واقع انقلاب ما شاکله اسلامی دارد و از آنجایی که اسلام هم با قرآن و عترت معنا می گیرد، اگر ما دانش آموزان را با مبانی قرآن و عترت آشنا کنیم به خودی خود گرایش دانش آموزان به مفاهیم انقلابی شکل خواهد گرفت. هر قدر باور های اسلامی را در نوجوانان تقویت کنیم قطعا گرایش آن ها را به مفاهیم انقلاب افزایش می دهیم. دانش آموزان و افرادی که باور های اسلامی دارند بیشتر در موضوعات انقلابی، ایثار، شجاعت، فداکاری، استکبار ستیزی و ... نقش دارند و متاسفانه افرادی که دچار فقر اطلاعات مفاهیم اسلامی هستند در نتیجه، ناامید تر و مایوس تر هستند.»

جوادی در پاسخ به اینکه فعالیت چند سال اخیر دار القرآن ها را چگونه می بیند و برای بهبود آن چه تمهیداتی در نظر گرفته شده افزود: «یکی از اهداف دوره های توانمند سازی مدیران دار القرآن های کریم که توسط اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی برگزار شده است، اجرای فعالیت ها و برنامه های بروز و متناسب با سلایق و علایق دانش آموزان است، چرا که با تغییر زمان سلایق افراد در حال تغییر است. بنابراین هر قدر از ابتکارات، خلاقیت، روش های نوین و ابزار به روز استفاده شود برای ارتباط گیری دانش آموزان به مفاهیم دینی موفق تر خواهیم بود. دار القرآن های سراسر کشور در حال مجهز شدن به خدمات و ابزار های به روز برای خدمت رسانی و ترغیب دانش آموزان به مفاهیم دینی هستند.»

وی به عنوان کلام آخر خاطر نشان کرد: «ما دو سند پیش رو داریم اول بیانیه گام دوم که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شد و نقشه، روش و راه جدیدی را برای تمام دستگاه های اجرایی خصوصا دستگاه های فرهنگی و هنری نشان داده است. دوم سند تحول بنیادین آموزش، که چشم انداز آموزش و پرورش در کنار بیانیه گام دوم انقلاب روشنگر است و راه را باز می کند که چگونه باید هدف گذاری کنیم و چگونه باید دستگاه ها را به روز کنیم. مقام معظم رهبری دستور دادند که چگونه باید ده میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و بهترین دوران برای حفظ هم همین دوران جوانی، نوجوانی و خردسالی است بنابراین دار القرآن ها با برگزاری روشهای نوین و ابزار متناسب آنان را به حفظ قرآن تشویق کنند. از آنجایی که دانش آموزان در اختیار دار القرآن ها نیستند، مربیان تربیتی، معاونین پرورشی و مدیران مدارس که به عنوان افراد مسلط بر راهبرد دانش آموزان باید تاکیدات خودشان را ارتباط با دار القرآن ها را بیشتر کنند.»

و در ادامه تاکید کرد: «از مدیران و همکاران محترم تقاضا دارم به عنوان رابط دار القرآن ها در فضای مجازی در بحث آموزش نیز ایفای نقش کنند و دانش آموزان را ترغیب به ارتباط با فضای معنوی دار القرآن ها کنند.»

لازم به ذکر است که دار القرآن بشارت با برگزاری مسابقات قرآن از ابتدای سال تا کنون ارتباط بسیار خوبی را با دانش آموزان برقرار کرده است.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار