آویشن گیاهی سحرآمیز و در معرض خطر انقراض

دماوند(پانا) - دماوند مهد آویشن است، اما همین آویشن‌های بسیار مفید و عالی و این گیاهان دارویی و بی‌نظیر در حال انقراض هستند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
آویشن گیاهی سحرآمیز و در معرض خطر انقراض

رسول خوبانی یکی از باغداران دماوندی در گفت و گو با پانا گفت: دماوند مهد آویشن است، آویشن‌هایی بی‌نظیر و بسیار مفید که حالا در حال منقرض شدن هستند. آویشن به دلیل قدرت از میان بردن ارگانیسم‌های مضر مانند باکتری‌های عفونی، از خانواده مواد طبیعی زیست‌کش محسوب شده و طبق یک پژوهش که توسط دانشمندان به انجام رسیده، آویشن می‌تواند مقاومت باکتری‌ها را در برابر دارو‌های رایج از جمله پنی سیلین را کاهش دهد.

او در ادامه اظهار کرد: آویشن همچنین برای رفع مشکلان پوستی و مو، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، عفونت قارچی، از بین بردن آکنه، نابود کردن پشه ببری، کاهش فشار خون که محققان دانشگاه بلگراد متوجه شدند عصاره آویشن وحشی می‌تواند فشار خون را در آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها کاهش دهد و..... بسیار عالی بوده و گیاهی فوق‌العاده و یکی از مخلوقات عالی خداوند است.

خوبانی عنوان کرد: آویشن از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته، همچنین بقراط، حکیم و طبیب بزرگ یونانی که امروز از آن به عنوان پدر پزشکی غرب یاد می‌کنند و در فاصله ۴۶۰ قبل از میلاد تا ۳۷۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرده، توصیه کرده از آویشن برای درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی استفاده شود، همچنین در زمانی که طاعون سیاه اروپا را درنوردید، مردم برای محافظت از خود، لباس‌هایی از آویشن به تن می‌کردند، به علاوه آویشن خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد.

او گفت: آویشن در بهبود گلودرد نیز موثر است و خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد، اما این گیاه فوق العاده در معرض خطر و انقراض است، دماوند مهد آویشن است و آویشن در این شهرستان بسیار خوب پیدا می‌شود، اما چون مردم زیاد از آویشن مصرف کرده و آن را می‌چینند، به این گیاه آسیب رسانده و موجب انقراض آن می‌شود.

این باغدار دماوندی بیان کرد: به دلیل اینکه مردم از هر بوته تعداد زیادی چیده و هر بوته را خالی می‌کنند به این گیاه آسیب می‌رسانند، راه مراقبت از این گیاه این است که از هر بوته این گیاه کمی چیده و بوته را خالی نکنیم.

خبرنگار دانش‌آموز: معصومه خوبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار