قرائتی در پیامی به مدیران و روسای آموزش و پرورش؛

مدیران و معلمان برای پیوند خانه، مدرسه و مسجد هم پیمان شوند

تهران (پانا) - رئیس ستاد اقامه نماز از رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معلمان درخواست کرد هم‌پیمان شوند تا جهت ایجاد پیوند بین خانه و مدرسه و مسجد برنامه‌ریزی کنند و چراغ اقامه نماز را در همه‌ مدارس روشن نگاه دارند.

کد مطلب: ۱۱۲۰۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیران و معلمان برای پیوند خانه، مدرسه و مسجد هم پیمان شوند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محسن قرائتی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید از رؤسای ادارات و مدیران مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور خواست از همه‌ امکانات حقیقی و مجازی برای ترویج فرهنگ و معارف نماز استفاده کنند.

وی خطاب به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش نوشت: خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید؛ در تمام مناطق و در تمام نشست‌ها دقایقی را راجع به نماز گفت‌وگو کنید؛ سعی کنید در تمام مراکز آموزشی به ویژه شبانه‌روزی‌ها از طلاب فاضل بهره بگیرید؛ نمازخانه‌های مناسب بسازید و نماز را به جماعت اقامه کنید و امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.

مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم

قرائتی خواستار برگزاری دوره های آموزشی برای ائمه جماعت ها شد و افزود: مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم؛ نسبت به مدارس تیزهوشان که فارغ‌التحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیم‌گیران خواهند بود، عنایت خاصی شود؛ در تمام کتاب‌های همه مقاطع تحصیلی به موضوع نماز عنایت شده، همین راه را بهتر و بیش‌تر ادامه دهید و آموزش ضمن خدمت، تمام معلمان را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطه‌شان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.

وی از ضرورت آشنایی با مرکز تخصصی نماز نوشت و با استناد به آیه ۱۳۲ سوره طه افزود: از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید؛ از امکاناتی که در نماز موثر است نظیر سجاده، نظافت، زیبایی، گرمایش و سرمایش و مواد بهداشتی غفلت نشود و همچنین دانش‌آموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.

وی از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و همکارانش خواست ماهی یک ساعت درباره وضع نماز در نسل نو در جلسات معاونان گفت‌وگو و هیئت‌های اندیشه‌ورز نماز در مدارس فعال شود. در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود همانگونه که در عزاداری امام حسین (ع) افراد با انگیزه هیئت‌هایی را به راه می‌اندازند.

وی خواستار برپایی اردوهایی ویژه برای فعالان نماز شد و افزود: در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.

قرائتی اضافه کرد: از معلمان غیرپرورشی به خصوص در مواردی که محبوبیت بیش‌تری در رشته‌های مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم. چون گاهی سخنی از یک فرد اثری دارد که چه بسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد. وزارت آموزش و پرورش باید در کنار انواع کارشناسان، کارشناسان ویژه نماز را تربیت و برنامه‌ریزی کند و در این راه با دانشمندان حوزه های علمیه ارتباط برقرار کند.

رئیس ستاد اقامه نماز با استناد به سخن مقام معظم رهبری که فرمود آموزش و پرورش در برنامه‌های فوق برنامه، نماز را در راس قرار بدهد، تاکید کرد: آری اگر ما خواهان نسلی باشیم که دور از فحشا و منکر باشد و مراعات حقوق دیگران را در همه جا بکند، باید اهل نماز باشد.

برگزاری جلسات با وقت نماز تلاقی نکند

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند وزرا و بالاترین مقام اجرایی متصدی اقامه نماز باشند و مصوبه هیئت دولت می‌گوید بالاترین مقام اجرایی یک نفر واجد شرایط (ترجیحا یکی از معاونان) را به عنوان مسئول پیگیری آیین نامه نماز قرار دهند. در مصوبه هیئت دولت آمده است کلیه جلسات و اجتماعات و برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که با وقت نماز تلاقی نکند. در بودجه جاری کلیه دستگاه‌ها برای مخارج جاری نمازخانه‌ها دولت تامین اعتبار کند.

قرائتی هرگونه هزینه ای برای نماز را سرمایه گذاری دانست و افزود: اگر امروز ما برای نماز وقت و بودجه نگذاریم فردا باید چند برابر برای آسیب های فکری، عملی اخلاقی امنیتی و عرفان‌های کاذب هزینه کنیم.

وی با طرح ده ها سوال ادامه داد: اینک قبل از حضور در قیامت از خود بپرسیم اگر نماز اقامه نشود، فرق بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی چیست؟ اگر ما دیپلم تربیت کنیم بدون ایمان و نماز ذخیره قیامت ما چیست؟ چطور عمق اقیانوس‌ها و قله‌ی کوه‌ها را به نسل نو یاد می‌دهیم ولی احکام اولیه را نمی‌دانند؟ خود معلمین ما چند صفحه برای اسرار نماز کتاب خوانده‌اند و برای دعوت نسل نو به نماز چه شیوه‌ای را آموزش داده‌ایم؟ و چند درصد از معلمین و مدیران ما در نماز مدارس حضور دارند؟

رئیس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: در کدام بازدیدها مدیران و مسؤولین از نمازخانه و وضعیت نماز مدارس بازدید می‌شود؟ خود ما چند رکعت نماز باتوجه خوانده‌ایم؟ آیا نماز اولویت اول ما هست؟ آیا اقامه نماز فقط وظیفه‌ی امور تربیتی است؟ آیا مدارسی که نماز برتری دارند، تشویق می‌شوند؟ و آیا همانگونه که برای جبران ضعف بعضی درس‌ها معلم خصوصی گرفته می‌شود، هیچ پدر و مادری برای ضعف نماز بچه‌اش معلم خصوصی گرفته است؟

وی اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری در پیام به بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز که ما همه در ادای این شکر واجب، قاصر یا مقصریم، سزاوار است که خود را قاصر یا مقصر بدانیم و برای آینده نسل نو و جواب‌های قیامت یک بازنگری کنیم. این حرکت نیاز به شهید (محمدعلی) رجایی‌ها دارد که شما ان‌شاء‌الله یا هستید یا می‌توانید باشید. از خدا بخواهیم به گونه‌ای عمل کنیم که تربیت نسل نو علاوه بر محفوظات و مدرک، ایمان و عبادت و مهارت نیز داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار