چرا تزریق واکسن در بدو تولد نوزاد اهمیت دارد؟

شیراز(پانا)-فراورده‌هایی از اجزای میکروب یا ویروس‌‌های ضعیف شده مولد بیماری یا میکروب کشته شده یا ضعیف شده را واکسن می ‌نامند که با تجویز آن ایمنی فرد تحریک شده و با تولید آنتی بادی ایمنی به دست می آید.

کد مطلب: ۱۰۹۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا تزریق واکسن در بدو تولد نوزاد اهمیت دارد؟

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مادر و کودک شوشتری، پزشک متخصص نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری در مورد اهمیت واکسن نوزاد در بدو تولد گفت: والدین هر کودک در سال نخست زندگی، باید پنج بار کودک خود را برای واکسیناسیون به مرکز بهداشتی درمانی ببرند و برای تقویت اثر واکسن‌ها نیز پس از یک سالگی مراجعات مجددی موردنیاز است.

محمدحسن کشاورز با تاکید بر اهمیت واکسن بدو تولد نوزادان افزود: واکسن بدو تولد، شامل واکسن سل یا همان ب ث ژ و واکسن فلج اطفال است، واکسن سل تزریقی است و واکسن فلج اطفال خوراکی است که در زمان بدو تولد انجام می‌شود.

کشاورز ادامه داد: ابتلا به بعضی بیماری‌ها در دوران کودکی بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب مرگ و میر و ایجاد ناتوانی در کودکان شود، وظیفه هر پدر و مادری است که فرزند خود را در برابر بیماری ‌هایی که واکسن آنها ساخته شده است واکسینه کند.

او با اشاره به مهم‍‌ترین بیماری‌هایی که سالانه جان تعداد بسیاری از کودکان را می‌گیرد گفت: سل، سرخک، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری و هپاتیت «ب» از جمله این بیماری‌ها است و همه کودکان باید در مقابل این بیماری ها واکسینه شوند.

این متخصص نوزادان اظهار کرد: بدن انسان پس از تزریق واکسن، در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌ها یا سموم، موادی می‌سازد که «پادتن» نامیده می‌شود، اما اگر بدن با میکروب یا ویروس واقعی بیماری (مثل واکسن) برخورد کند، می‌تواند آن را از بین ببرد و بدین ترتیب انسان در مقابل آن بیماری‌ها ایمن می‌شود.
کشاورز با تاکید بر اهمیت واکسن نوزادان گفت: تمام مراکز بهداشتی درمانی در کشور آماده اجرای واکسیناسیون برای همه کودکانند و این کار به طور رایگان انجام می‌شود.

او به والدین توصیه کرد: نخستین راهکار برای پایین آوردن تب نوزادان این است که ۲ ساعت قبل و ۲ ساعت پس از انجام واکسیناسیون، از یک تب ‌بر ساده مثل استامینوفن که بستگی به وزن نوزاد دارد و با تشخیص پزشک مشخص می‌شود، استفاده ‌شود،جدول زمانبندی واکسیناسیون و ثبت تاریخ تجویز در کارت رشد کودکان در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار