حمام قدیمی شهر جیرنده

رودبار (پانا) - حمام قدیمی جیرنده به‌جامانده از دوران شاه عباس صفوی در این شهر بوده و تداعی‌کننده حمام‌های سنتی ایران‌زمین است.

کد مطلب: ۱۴۹۱۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
حمام قدیمی شهر جیرنده

جیرنده، مرکز بخش عمارلو در شهرستان رودبار استان گیلان است. از مکان‌های قدیمی این شهر می‌توان به حمام خزینه‌ای و تاریخی آن اشاره کرد که این حمام قدیمی به‌جامانده از دوران شاه عباس صفوی است و البته خاستگاه اصلی آن به دوران ماد‌ها بر‌می‌گردد.

این حمام، تداعی‌کننده حمام‌های سنتی ایران‌زمین است. بدین شکل که افراد پس از ورود از درب چوبی حمام به وسیله 10 تا 12 پله به سمت پایین و عبور از درب چوبی دیگر وارد حوض آب سرد و حوض ولرم و بعد از آن وارد اتاقی که وان داشته، شده و به شست‌وشوی خود می‌پرداختند و سپس جهت تعویض لباس به رختکن که به وسیله چند پله به سمت بالا از قسمت خزینه جدا می‌شد، می‌رفتند.

این حمام تاریخی از چند قسمت تشکیل می‌شد که عبارت بود از گرماخانه (کوره، آتشدان) حوض آب سرد، حوض آب ولرم، رختکن لباس، اتاق نظافت، سالن استراحت، اتاق شست‌وشو و آتشدان که در آن هیزم روشن می‌کردند و بالای آتشدان معمولاً وان بزرگی بود که توسط آتش، گرم می‌شد و این وان معمولاً از کف اتاق شست‌وشو بالاتر بوده که با یک کاسه مسی از وان، آب برمی‌داشتند.

خبرنگار : دانش‌آموز: عهدیه نورانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار