خشکبیجار؛ شهر ساحل‌های طولانی

خشکبیجار (پانا) - خشکبیجار با ساحلی تمیز، طولانی و بکر‌، نگین ناشناخته‌ای از خطه گیلان است.

کد مطلب: ۱۴۹۰۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
خشکبیجار؛ شهر ساحل‌های طولانی

خشکبیجار، یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان و یکی از شهر‌های نزدیک مرکز استان گیلان (رشت) است. جاذبه‌های گردشگری خشکبیجار شامل سواحل حاجی‌بکنده، امیربکنده، تالش‌محله و چپر پُرد است که آن را به شهر با طولانی‌ترین ساحل تبدیل کرده است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری می‌توان به پل «گیشه بمرد» که یک پل با قصه‌ای تاریخی است که حاکی از آن دارد که عروسی در این پل، سقوط کرد و جان خود را از دست داد. همچنین مرداب جکتاج که مردابی با نیزارهای فراوان است که زیستگاه پرندگان و گونه‌های آبزی است. پیست کارتینگ گیلان هم از مکان‌هایی است که می‌توان ساعت خوشی را در هوای ملایم ساحلی تجربه کرد.

وجه تسمیه خشکبیجار از 2 کلمه «خشک» و «بیجار» تشکیل شده که بخش دوم در زبان گیلکی، شالیزار معنی می‌دهد و به همین دلیل معنای نام این شهر «شالیزار خشک» است.

دلیل این نامگذاری هم این است که به دلیل فاصله طولانی این شهر با سپیدرود، در گذشته آب شالیزارها به سختی تامین می‌شد و پس از ساختن سد منجیل این مشکل رفع شد ولی از همان قدیم این اسم بر روی این شهر ماند.

مانند بسیاری از شهرهای ساحلی شمال کشور، آب و هوای خشکبیجار در اواخر بهار و تابستان، گرم و شرجی است و از اواسط پاییز رو به سردی می‌رود و به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر، اوایل بهار و اواخر تابستان است. فرهنگ، زبان، غذاهای محلی و صنایع دستی خشکبیجار مانند رشت و دیگر شهرهای استان گیلان است.

ماهی و برنج، اصلی‌ترین سوغات آنجا محسوب می‌شود و از این شهر به نام شهر خوشه‌های طلایی برنج نام برده می‌شود و بافت سواحل این شهر به‌صورت سنتی‌تر از دیگر سواحل است.

دانش‌آموز خبرنگار: حسنا شمسی‌ناز

خبرنگار : دانش‌آموز: حسنا شمسی‌ناز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار