مسئول جشنواره آلوچه در صومعه‌سرا:

جشنواره آلوچه در زمره آثار فرهنگی به ثبت ملی رسید

صومعه‌سرا (پانا) - مسئول برگزاری جشنواره آلوچه گفت جشنواره آلوچه به ثبت ملی رسید و از تمبر یادبود اختصاصی این جشنواره نیز رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۴۷۹۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره آلوچه در زمره آثار فرهنگی به ثبت ملی رسید

«گوجه‌سبز »، «آلوچه» یا «گوجه باغی» میوه کوچک ترش و آبداری است که در برخی مناطق ایران مثل گیلان، مازندران، سمنان و اصفهان می‌روید. طبع گوجه سبز، سرد و خشک است و طعمی ترش و آبدار اما بسیار خوشمزه دارد.

وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه‌سبز یا آلوچه باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه‌سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی، مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال‌های آزاد مخرب، مقابله می‌کند و از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین خوردن گوجه‌سبز به‌صورت خام باعث کاهش درد دندان٬ برطرف کردن خونریزی لثه‌ها و رفع بوی بد دهان شده و برای سلامت قلب و دفع چربی‌ها و سموم بدن مفید است.

گیلان، یکی از استان‌های سرسبز و مستعد رویش انواع آلوچه به‌صورت جنگلی یا باغی است و سالانه فضای این مناطق در اوایل فصل بهار، پُر از شکوفه‌های زیبای آلوچه می‌شود و به زیبایی بهشت ایران می‌افزاید. شهر صومعه‌سرا هم یکی از مناطقی است که سالانه از این نعمت الهی بهره‌برداری می‌کند و جشنواره‌ای به همین نام برگزار می‌کند و امسال هم این جشنواره با حضور مسئولان و استقبال مردم انجام برگزار شده است.

احمد سرگزی، مسئول برگزاری این جشنواره در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «جشنواره آلوچه‌‌ (خولی) به عنوان یک اجتماع و گردهمایی سنتی از سال ۱۴۰۱ در شهر گوراب زرمیخ از توابع شهرستان صومعه‌سرا شروع شد. این جشنواره باهدف ارتقای سطح نشاط و عرضه محصولات باغی از جمله آلوچه و سایر محصولات مرتبط نظیر انواع رب‌های خانگی فرآوری‌شده و نیز شناسایی جاذبه‌های گردشگری و توسعه صنعت توریسم به عنوان یک پتانسیل بالقوه آغاز و در سال‌۱۴۰۲ نیز در محل پارک ساحلی برگزار شد.»

وی افزود: «سومین دوره این جشنواره در خرداد 1403 با 80 غرفه فعال و با حضور مسئولان بومی، شهرستانی و استانی از جمله محمدحسین هوشنگی (مدیرکل پست گیلان)، ولی جهانی (مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان)، سعید رحمت‌زاده پشتیری (نماینده شهرستان صومعه‌سرا در مجلس)، اسفندیار جوشن (فرماندار صومعه‌سرا)، مدیر آموزش‌وپرورش، شهردار، بخشدار، اعضای شورای اسلامی شهر صومعه‌سرا، میهمانان، شهروندان و گردشگران از اقصی نقاط گیلان و ایران در محل جدید در حاشیه رودخانه پلنگ‌ور با موفقیت برگزار شد.»

سرگزی گفت: «در سومین دوره این همایش از سند ثبت ملی این جشنواره در فهرست آثار فرهنگی و تمبر یادبود اختصاصی آن رونمایی شد.»

خبرنگار : دانش‌آموز: ریحانه حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار