مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد:

کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی؛ اولویت اصلی دولت چهاردهم در توسعه آموزش و پرورش

یاسوج ( پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی را از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم در مسیر توسعه برشمرد و گفت: کیفیت‌بخشی باید در تمامی حوزه‌ها، از جمله آموزش، پرورش و تربیت، مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۵۴۶۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی؛ اولویت اصلی دولت چهاردهم در توسعه آموزش و پرورش

ایوب رضایی در گفت‌وگوی زنده شبکه‌ی استانی دنا با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان، باهنر و رجایی گفت: تدابیر این دو شخصیت بزرگ، نهاد مقدس آموزش و پرورش راه‌اندازی و تاسیس شد.

وی با بیان اینکه سید مقاومت تنها یک شخص نبود بلکه یک مکتب و راهی است که همچنان ادامه خواهد یافت و محدود به لبنان، ایران و سوریه نیست افزود: خون شهدای مقاومت و رهبران آنان پایمال نشده و روح تازه‌ای به جامعه ما بخشیده است.

رضایی با اشاره حضور پررنگ جوانان و دانش‌آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: دانش‌آموزان با این حضور پرشور این پیام را به جهانیان رساندند که شهادت و مقاومت جزو ارزش‌های ما است و همیشه در برابر استکبار خواهیم ایستاد.

 وی افزود: وظیفه ما تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان است که به عنوان یک شهروند مطلوب در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

رضایی با اشاره به تعریف تربیت در آموزش و پرورش افزود: تربیت یک فرایند تعاملی و یکپارچه است که به فرد این امکان را می‌دهد تا هویت خود را پیدا کند؛ هویتی که فردی، اجتماعی و مبتنی بر معیارهای اسلامی، برای رسیدن به حیات طیبه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به فصل چهارم سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نه تنها مسئول تدریس کتب و مفاهیم درسی است، بلکه باید ارزش‌ها و مفاهیم را نیز در راستای تربیت به نسل آینده انتقال دهد. 

وی با بیان اینکه در استان ما، قریب ۱۷۰ هزار دانش‌آموز در ۲۸۰۰ آموزشگاه در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند، افزود: حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند که این میزان، نسبت به میانگین کشوری، بالاتر است. 

رضایی تصریح کرد: پوشش تحصیلی در تمام مقاطع بالای ۹۰ درصد است و این نشان‌دهنده توجه ویژه به آموزش و پرورش است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد اجتماعی و عامل اصلی در توسعه همه‌جانبه کشور است، اظهار کرد: این نهاد، علاوه بر وظایف آموزشی، نقش‌های تکمیلی، تعدیلی و تسهیل‌گری نیز دارد و می‌تواند بسیاری از فرآیندهای اجتماعی را بهبود بخشد. 

رضایی افزود: در ادبیات توسعه، آموزش و پرورش به‌عنوان مهم‌ترین نهاد توسعه و معلمان به‌عنوان مهم‌ترین کارگزاران توسعه شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت فعلی و استاندار به آموزش و پرورش اظهار کرد:   این اقدامات نویدبخش آینده‌ای روشن برای آموزش و پرورش و دانش‌آموزان عزیز ما است که امیدوارم بتوانیم جایگاه شایسته‌تری را برای آموزش و پرورش در استان و کشور فراهم کنیم.

نگاه به آموزش و پرورش  باید یک نگاه سیستماتیک باشد

رضایی با تأکید بر اینکه نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه سیستماتیک باشد، گفت: در تفکر سیستمی، مسائل آموزش و پرورش بهتر شناسایی و حل می‌شوند، زیرا این نگاه برخلاف رویکردهای صرفاً تجویزی یا واکنشی، پیشگیرانه است. به عبارت دیگر، باید یک نگاه پیش‌نگر داشته باشیم که در آن مشکلات به‌طور زودهنگام شناسایی و تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه برای موفقیت در این حوزه باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم، افزود: در همین راستا، در برنامه هفتم توسعه که تکالیف آموزش و پرورش در آن مشخص شده است، ما نیز برنامه کوتاه‌مدت چهار ساله‌ای برای آموزش و پرورش تدوین کرده‌ایم که به زودی به شهرستان‌ها و مناطق استان ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در این برنامه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها نیروی انسانی است، تصریح کرد: از همین حالا همکاران من در حال تحلیل وضعیت نیروی انسانی در استان هستند تا وضعیت نیروهای موجود، مازاد و مورد نیاز مشخص شود، چرا که اگر توزیع مناسبی در این زمینه انجام شود، بسیاری از فرایندها و کارکردهای آموزش و پرورش که منجر به بهبود کیفیت می‌شوند، تسهیل خواهند شد.

رضایی کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی را از دیگر اولویت‌های مهم دولت چهاردهم در توسعه دانست و خاطرنشان کرد: کیفیت‌بخشی نه تنها در بخش آموزش بلکه در بخش‌های پرورشی و تربیتی نیز باید مد نظر قرار گیرد که برای این منظور، برنامه‌های متنوعی برای ارتقای کیفیت آموزش در تمام حوزه‌ها تدارک دیده شده است که امیدواریم به‌زودی اجرایی شوند و به بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش منجر شوند.

وی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی را یکی دیگر از اولویت‌های کاری خود برشمرد و اظهار کرد: مدارس موفق عمدتاً توسط مدیران کارآمد اداره می‌شوند که اطلاعات و مهارت‌های لازم را در اختیار دارند. به همین دلیل، انتخاب صحیح و توانمندسازی مدیران مدارس از جمله اقدامات مهمی است که در دستور کار ما قرار دارد.

رضایی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان یکی دیگر از موضوعات بسیار کلیدی است که باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد، افزود: این آسیب‌ها هم در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و هم ما در استان جلسات متعددی برای شناسایی و رفع این آسیب‌ها برگزار کرده‌ایم.

 وی طرح «نماد» را یکی از طرح‌های مهم در این زمینه دانست که در آن آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان به‌طور دقیق شناسایی می‌شود و از طریق مشاوران آموزش و پرورش اقدامات لازم برای رفع آنها انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در حوزه رصد و پایش، خوشبختانه نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، تصریح کرد: تقریباً ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان تحت پایش قرار گرفته‌اند و قریب به ۹۰ درصد از دانش‌آموزان غربالگری شده‌اند که این دستاورد بی‌نظیری در حوزه پایش است. دانش‌آموزانی که وضعیت قرمز داشته‌اند شناسایی و ان‌شاءالله مشاورین ما مداخله کرده و مشکلات آنان را برطرف خواهند کرد.

وی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا، ما در استان نیز برنامه‌هایی برای بهبود فضای آموزشی داریم و قرار است تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴، ۱۳۴ مدرسه سنگی در استان حذف شوند و مقدمات آن از هم‌اکنون آغاز شده است.

 رضایی ادامه داد: اقدامات برای رفع مشکل فضاهای کانکسی در حال انجام است و به‌طور کلی در حال اصلاح وضعیت فضای آموزشی در استان هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در حوزه تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و دیگر تشکل‌ها به‌عنوان بازوهای تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش اقدامات مؤثری انجام شده است اظهار کرد: امسال بیش از ۵ هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور، بیش از ۷ هزار نفر در اردوهای راهیان پیشرفت و بیش از ۷ هزار دانش‌آموز در اعتکاف حضور داشتند که نشان‌دهنده رشد صددرصدی نسبت به سال گذشته است.

وی گفت: این فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی اثرات مثبتی بر تربیت و رشد دانش‌آموزان گذاشته است که ان‌شاءالله این روند در طول سال ادامه خواهد داشت.

وی بازدیدهای سرزده تحت عنوان چهارشنبه‌های نظارتی، حضور در سطح شهرستان‌ها و مناطق برای پیگیری مشکلات فرهنگیان، برگزاری کارگاه‌های هوش مصنوعی برای آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با  فناوری‌، برگزاری کلاس‌های تقویتی رایگان در مناطق محروم برای ارتقای میانگین نمرات و همچنین برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه دبیران و مدیران را از جمله اقدامات مهم آموزش و پرورش در دوران مدیریتی خود عنوان کرد.

رضایی بر ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌ها و خانواده‌ها با آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند به هدف خود برسد و برای تربیت شهروندان مطلوب، باید سه ضلع جامعه، مدرسه و خانواده همسو و هماهنگ عمل کنند. به همین دلیل، همکاری بیشتر خانواده‌ها و دستگاه‌ها با آموزش و پرورش ضروری است.

منبع : آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار