مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد:
تربیت فرآیندی تعاملی برای شکلگیری و تعالی هویت فرد بهطور آگاهانه و اختیاری است
یاسوج (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تربیت در آموزش و پرورش، یک فرآیند تعاملی است که زمینهساز تکوین و تعالی هویت فرد بهصورت یکپارچه، آگاهانه و اختیاری است که این فرآیند بهمنظور رسیدن به مراتبی از حیات طیبه در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی باید دنبال شود.

ایوب رضایی در مراسم گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی که با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی، معاون آسیبهای اجتماعی، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، مربیان پرورشی و مشاوران و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی، باهنر و سید مقاومت اظهار کرد: سید، یک فرد نبود بلکه یک مکتب بود که همچنان ادامه خواهد یافت.
رضایی به تعریف تربیت در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تربیت در تعلیم و تربیت، یک فرآیند تعاملی است که زمینهساز تکوین و تعالی هویت فرد بهصورت یکپارچه، آگاهانه و اختیاری است که این فرآیند بهمنظور رسیدن به مراتبی از حیات طیبه در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی باید دنبال شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند این وظیفه سنگین را انجام دهد، خاطرنشان کرد: در فلسفه تعلیم و تربیت نیز اشاره شده که نهادهای دیگر همچون خانواده، جامعه، رسانهها، حکومت و سایر دستگاهها باید کمک کنند تا آموزش و پرورش بتواند این نقش را ایفا کرده و آن را در بین دانشآموزان نهادینه سازد.
رضایی با اشاره به ۲ بُعد فردی و اجتماعی تربیت، خاطرنشان کرد: در بعد فردی، هویت فردی و جمعی باید شکل بگیرد. این فرآیند به فطرت الهی انسانها بازمیگردد و بر اساس آن انسان با تربیت یا به اوج ارزشها میرسد یا سقوط میکند. بنابراین شکلگیری هویت فردی و جمعی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه اگر جامعهای بخواهد در بعد اجتماعی پیشرفت کند، موتور این پیشرفت نیروی انسانی توانمند است، تصریح کرد: داشتن انسانهای پرورشیافته و تربیتشده بر اساس اصول نظام اسلامی میتواند منجر به ایجاد جامعهای موفق و پیشرو شود.
رضایی با بیان اینکه تربیت باید در تمام ابعاد فردی صورت گیرد و نه فقط در زمینههای آموزشی، تصریح کرد: وظیفه ما تربیت تمامساحتی دانشآموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: باید یادآور شوم که تربیت تنها آموزش دروس و کتب نیست، بلکه فرد باید در تمامی جنبههای زندگی پرورش یابد تا تبدیل به یک شهروند مفید و سرمایه انسانی برای جامعه شود و در پیشرفتهای مختلف مشارکت کند.
وی با اشاره به وظیفه خطیر مربیان پرورشی گفت: جامعه امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است و با گسترش فناوریها و فضای مجازی، دانشآموزان نیز دچار تحولات جدیدی شدهاند که بهروز بودن و آشنایی مربیان با فناوریهای نوین میتواند به برقراری ارتباط موثر و مطلوب با نوجوانان کمک کند.
رضایی با بیان اینکه استان ما در پرسش مهر، لیگ جت، رصد و پایش آسیبهای اجتماعی و برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی برگزار شده، جزو استانهای برتر کشور است، افزود: این موفقیتها نتیجه زحمات و تلاشهای بیدریغ عزیزان در حوزه امور تربیتی است.
حجتالاسلام سیدرضا افتخاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین با اشاره به اهمیت تبعیت از آیات قرآن گفت: دنیا منتظر پیغامی است که با فطرت، عقل، قلب و روح انسانها هماهنگ باشد که باعث تغییر و تحول در دل و ذهن انسانها شود.
وی به آیهای از قرآن کریم دربارهی اهمیت تربیت و رشد انسان اشاره کرد و افزود: خداوند به پیغمبر دستور داده است که در برخورد با جاهلان و افراد نادان، باید با ملایمت و بردباری رفتار کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه وظیفه مهم رشد و تربیت دانشآموزان به معلمان محول شده، افزود: در زمینههای تربیتی، گاهی نیاز است که با تغافل و چشمپوشی از برخی مسائل به تربیت ادامه دهید و با افراد جاهل وارد بحثهای بینتیجه نشوید.
حجتالاسلام افتخاری با بیان اینکه مدارا در تربیت یک ضرورت است، تصریح کرد: در برخورد با دانشآموزان باید در عین آموزش و تربیت، این مدارا را رعایت کنید و نباید آنقدر سختگیرانه باشد که از رشد طبیعی آنها جلوگیری کنید، بلکه باید به آرامی و با تدبیر، رشد آنها را هدایت کنید.
وی تصریح کرد: تربیت باید بهگونهای باشد که انسانها را به سوی کمال و رشد فردی و اجتماعی سوق دهد.
در پایان این آیین از فعالین حوزه پرورشی و تربیتی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.
ارسال دیدگاه