آداب و رسوم مردم کهگیلویه‌و‌بویراحمد در عید سعید قربان

یاسوج (پانا) - دهم ذی‌الحجه، یادآور یکی از عظیم‌ترین اعیاد بزرگ مسلمانان به نام عید سعید قربان بوده و نزد مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد مطلب: ۱۴۸۱۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم مردم کهگیلویه‌و‌بویراحمد در عید سعید قربان

۱۰ ذی‌حجه یادآور یکی از عظیم‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌رود. این روز که به عید سعید قربان معروف است، نزد مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عید سعید قربان، عید فداکاری، ایثار و اخلاص و عشق است.

مردم استان چهارفصل کهگیلویه‌و‌بویراحمد نیز دارای آداب و رسوم خاصی هستند و با فرا رسیدن عید سعید قربان، اقدام به چراغانی کردن کوچه‌ها، خیابان‌ها و بازار می‌کنند و پس از تدارک امور و برنامه‌های مربوط به جشن و شادی به استقبال این روز فرخنده و مبارک می‌روند و آن را به بهترین نحو ممکن جشن می‌گیرند.

یکی از سنت‌های زیبای عید قربان این است که بزرگان لُر در این روز فرخنده، کنار هم جمع می‌شوند و طایفه‌ها یا ایل‌هایی که با هم قهر هستند را آشتی می‌دهند.

بسیاری از آیین‌های جشن و سرور مانند عقد و ازدواج‌ نیز در این روز فرخنده شکل می‌گیرد. آیین‌های دیگر مانند برگزاری نماز عید سعید قربان، قربانی و ادای نذر، تفریح، دیدار با خویشاوندان و صله رحم از دیگر سنت‌های مردم این خطه در روز عید قربان است.

خبرنگار : دانش‌آموز: پریا فریدونی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار