مدیرکل آموزش و پرورش:دستاوردهای نهضت سوادآموزی مایه مباهات است

کرمانشاه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، گفت: دستاوردهای بین‌المللی سازمان نهضت سوادآموزی در چهل سال گذشته، مایه مباهات است.

کد مطلب: ۸۹۱۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش:دستاوردهای نهضت سوادآموزی مایه مباهات است

مجید یزدان‌پناه، مدیر کل آموزش و پرورش استان در سالن جلسات اداره کل، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و پیگیری اهداف، رویکردها و سیاست‌های خویش جهت تحقق توسعه پایدار، ضمن خلق موقعیت‌های استثنایی در سطح منطقه و ملی، افتخارات و دستاوردهای درخشانی را در طول چهل سال گذشته در سطح بین‌المللی کسب کرده‌است که مایه مباهات و در ﺷﺄن فرهنگ ملت متمدن ایران اسلامی است.

وی افزود: این سازمان برای اولین بار مفتخر به کسب جایزه نوما گردید؛ در سال 1369 با اعلام سال مبارزه جهانی با بی‌سوادی از سوی یونسکو، طرح بسیج سوادآموزی در جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد. با اجرای این طرح بالغ بر سه میلیون نفر از کودکان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل و افراد محروم از سواد، تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند. اجرای این برنامه موجب شد تا سازمان نهضت سوادآموزی موفق به دریافت دیپلم افتخار و جایزه نوما از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) گردد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان بیان داشت: هشت سال بعد با تدبیر سازمان نهضت سوادآموزی نشان افتخار یونسکو به ایران تعلق گرفت و در سال 1377 نشان افتخار سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به برنامه‌های پس از سواد در جمهوری اسلامی ایران، اهدا شد. این برنامه در جهت تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن و تشویق به مطالعه و ترویج مهارت‌های شغلی و روابط خانوادگی طراحی شده بود که حدود دو میلیون نفر از افراد نوسواد و کم‌سواد را تحت پوشش آموزش‌های خود قرار داده بود.

این مقام ﻣﺴﺅول افزود: در سال 1378 باز هم نشان مالکوم آدیسه بشا به افتخارات فرهنگی کشور عزیزمان در سطح جهان اضافه گردید. در این سال به خاطر طراحی و ارائه طرح خدمات مکاتبه‌ای، جایزه مالکوم آدیسه بشا به جمهوری اسلامی ایران اهدا شد. طرح خدمات مکاتبه‌ای یک شبکه ارتباطی برنامه‌های پس از سواد به شمار می‌رود و فرصت آموزشی برای افراد به وجود می‌آورد که به رغم علاقه‌مندی به یادگیری دانش جدید، قادر به آموزش حضوری نیستند.

یزدان‌پناه خاطر نشان کرد: یکسال بعد و در سال 1379 مجددا جایزه و نشان نوما به سازمان ارزشمند نهضت سوادآموزی تعلق گرفت. اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی برای دختران شاغل روستایی موجب شد سازمان نهضت سوادآموزی موفق به دریافت جایزه نوما از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) گردد. این جایزه به خاطر اجرای پروژه دختران شاغل روستایی 18-10 ساله در پنج استان کشور به سازمان اهدا گردید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: سه سال بعد با برنامه‌ریزی‌های خاص، جایزه و دیپلم افتخار آیسسکو به ایران تعلق گرفت، اجرای برنامه «خواندن با خانواده» طرحی بود که به موجب آن سازمان نهضت سوادآموزی موفق به دریافت جایزه و دیپلم افتخار در سال 1382 از سازمان سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی کشورهای اسلامی (آیسسکو) گردد. این سازمان در راستای گسترش فرهنگ مطالعه، تعمیق سواد پایه و گسترش کتاب‌خوانی این طرح را تهیه و به مورد اجرا در آورده‌است.

نهایتا بعد از 15 سال از اخذ آخرین نشان بین‌المللی، جایزه کنفسیوس نصیب ایران گردید. طرح تلفیق مهارت پایه رایانه که به منظور توسعه مهارت‌های فوق‌الذکر بین سوادآموزان دوره انتقال از سال 1393 شروع و تا کنون بالغ بر 6500 نفر را در سراسر کشور تحت پوشش قرار داده و در مسابقات بین‌المللی سوادآموزی یونسکو در سال 2018 میلادی حائز رتبه برتر جهانی گردید.

یزدان‌پناه ابراز امیدواری نمود که با تلاش مضاعف و نگاه جهانی جهت تقویت پایه‌های علم و دانش، قطعا در آینده نزدیک باز هم شاهد افتخارآفرینی و اخذ نشان‌ها و افتخارات بین‌المللی در اجرای طرح‌های متنوع فرهنگی متناسب با اقتضائات و شرایط روز خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار