معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کرمانشاه :آزمون سلامت روان جهت ارائه خدمات مشاورهای برگزار میشود
کرمانشاه (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمانشاه از برگزاری آزمون سلامت روان به منظور ارائه خدمات مشاورهای مطلوب به دانشآموزان، خبر داد.
سید مجتبی موسوی افزود: این آزمون برای دانشآموزان پایههای هفتم و هشتم متوسطه اول درحال اجرا است.
وی افزود: آزمون سلامت روان، ویژه ۴۵۰۰۰ نفر از دانشآموزان پایههای هفتم و هشتم متوسطه اول به صورت اینترنتی و آنلاین در مناطق و نواحی استان از ۲۰ آذرماه تا پایان دیماه برگزار میشود.
این مقام ﻣﺴئول آموزش و پرورش استان، خاطر نشان کرد: آزمون یادشده شامل ۳۰۰ پرسش است و دانشآموزان پس از برگزاری جلسات توجیهی توسط مشاوران مدارس و دریافت کد و رمز از مشاور مدرسه، با مراجعه به سامانه همگام نسبت به تکمیل فرآیند آزمون اقدام میکنند.
موسوی گفت: طبق استاندارها، آزمونهای سلامت روان که بر اساس آن، رفتار دانشآموزان با هدف تشخیص و شناسایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد، در ۲۴ ﻣﺆلفه تعریف شدهاست و اجرای مناسب این آزمونها، زمینهای را فراهم میآورد تا با در نظر گرفتن اصل تفاوتهای فردی، مدرسه و منطقهای جهت ارتقای سلامت روان، هدایت تحصیلی دانشآموزان و تسهیل رشد حرفهای و شغلی آنان، گامهای ﻣﺆثرتری برداریم.
وی ادامه داد: آزمون سلامت روانی - رفتاری بر اساس الگوهای بومی، هنجاریابی شده و زمینههای لازم را جهت شناسایی علمی ویژگیهای فرد، بر اساس ﻣﺆلفههای ۲۴گانه فراهم کردهاست که این مهم، ﺗﺄثیر زیادی در پیشبرد اهداف والای نظام تعلیم و تربیت دارد و ما را با جنبهها و خصوصیات افراد مختلف، آشنا میسازد.
معاون پرورشی و فرهنگی استان، با ﺗﺄکید بر این که اجرای چنین آزمونهایی از جهت جامعه آماری و ﻣﺆلفههای مورد سنجش، کمنظیر و منحصر بهفرد است، افزود: آنچه اجرای این آزمون را در صدر اولویتهای آموزشی و تربیتی استان قرار داده، استفاده از دادههای آزمون جهت تشخیص نیازهای تربیتی، روانی - اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان و نیز توانمندسازی مبتنی بر یافتههای آزمون در سطوح فرد، کلاس، مدرسه، منطقه و استان است.
وی اظهار کرد: شناسایی نگرش دانشآموزان ۱۳ تا ۱۶ سال در چهار حیطهی فرد، خانواده، مدرسه و اجتماع، یکی از اهداف اصلی این آزمون است؛ زیرا با دستیابی به شناخت صحیح، میتوان برای امور مربوطه برنامهریزی کرد و با سرعت بیشتری به اهداف مورد نظر دست یافت.
موسوی در بخش پایانی سخنان خود، اولویتبندی مشکلات روانی - رفتاری دانشآموزان با هدف برنامهریزیهای تربیتی، ارائه خدمات مشاورهای به دانشآموزان، ﻣﺴﺆولان مدرسه و اولیا بر اساس تحلیل دادههای آزمون سلامت، افزایش تعامل مدرسه (مدیر و مشاور) و هستههای مشاوره و تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره، ارائه و تهیه گزارشهای آماری و محتوای چندرسانهای به ﻣﺴﺆولان در زمینه بروز و شیوع آسیبهای روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استان، از دیگر اهداف مهم این آزمون است.
ارسال دیدگاه