دومین کارسوق قطبی مهندسی ژنتیک برگزار شد
کرمانشاه (پانا) - دومین دوره کارسوق قطبی مهندسی ژنتیک ویژه دانش آموزان پایه هشتم و نهم مدارس استعدادهای درخشان با شرکت ۱۵۰دانش آموز و مربی از استانهای همدان، ایلام و کرمانشاه به مدت دو روز در روزهای پنج شنبه و جمعه۲۴ و ۲۵آبانماه، در کرمانشاه برگزار شد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین افتتاحیه این دوره از کارگاههای آموزشی ضمن خوشآمد گویی به دانش آموزان و مربیان آنها ومروری برگذشته تاریخی استانهای همدان، ایلام و کرمانشاه گفت: کشورهایی که حوزه تعلیم و تربیت را در اولویت پیشرفت جامعه خود قرار دادهاند در علم و صنعت پیشرفت چشمگیر داشته و به همین واسطه موجب رفاه و پیشرفت اقتصادی جامعه خود شدهاند.
یزدان پناه ضمن افزود: در حوزه دانشگاه تا حدودی مباحثمان کلاسیک است و رابطه آموزشی استاد و دانش آموز یا دانشجو یک طرفه است که این موضوع باید به سمت تحقیق، پژوهش و فناور محوری کاربردی، سوق داده شود.
وی با ابراز ناراحتی از گرایش ۶۰درصد از دانش آموزان به رشتههای تجربی گفت: اما گرایش به رشته های ریاضی و علوم انسانی و سایر رشتهها در مجموع ۴۰در صد است که این روند با تلاش همکاران حوزه متوسطه در آموزش و پرورش استان در حال بهبود است.
این استاد دانشگاه با اشاره به بیکاری در سطح جامعه نسبت به سوق دادن گرایش دانش آموزان به سمت رشته های فنی و ریاضی و انتخاب رشته مبتنی بر نیاز های جامعه تاکید کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: دانش آموزان ما باید استعداد یابی شوند و در جهت آن استعدادها انتخاب رشته و ادامه تحصیل دهند، اگر می خواهیم جامعهای موفق داشته باشیم باید نسبت به شکوفایی خلاقیت در دانشآموزانمان اهمیت ویژه قائل شویم، آنها را خلاق بار بیاوریم
این مقام مسئول در بخش دیگر افزود: این کارگاههای آموزشی که به عنوان کارسوق مهندسی ژنتیک در حال برگزاری است نمونهای از تلاش برای کشف شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان و پرورش آنها است.
در ادامه قاضی رییس پردیس دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی خطاب به دانش آموزان گفت: همانطور که حضرت علی (ع) در مورد اهمیت علم آموزی در نهج البلاغه می گوید "العلم سلطان" و این بیانگر اهمیت علم آموزی در دین اسلام است.
قاضی افزود: دانشگاههای ما از آموزش و پژوهش محور به سمت فناور محور می روند که این حرکت خوبی در راستای ارتقای علم و صنعت در جامعه است و باید ترتیبی اتخاذ شود که بتوانیم علم را به ثروت تبدیل کنیم.
علی مرادی رییس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش استان نیز ضمن تشریح برنامه و اهداف آموزشی این دوره از کارگاهها،به تشکیل گروههای ۴ نفره دراین کارگاهها اشاره کرد و گفت هدف ما بلند مدت تر از این دو روز کارگاه است و ما انتظار داریم دانش آموزان بتوانند با مربیان خود ارتباط داشته باشند و سؤالات و ابهامات خود را بر طرف سازند.
در پایان عزیز خانی نماینده ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ما باید دانش آموزانمان را در حل مشکلات و کشف و نو آوری کمک و هدایت تحصیلی کنیم و خلاقیت آنها را کشف و بر روی خلاقیت و نو آوریهای آنها برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم و از علم در مسیر کارآفرینی و اشتغال بهره گیریم.
ارسال دیدگاه