معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحالوبختیاری:
تربیت دانشآموزان با کنشگری بالا مهمترین هدف تربیتی است
شهرکرد (پانا) - همزمان با فرا رسیدن هفته امور تربیتی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحالوبختیاری از دستاوردهای تاسیس نهادهای تربیتی در حوزه فرهنگی و پرورشی خبر داد و یکی از اهداف مهم تربیتی را آموزش کنشگری بالا به دانشآموزان عنوان کرد.

ذوالفقار علیخانی در گفتوگو با پانا، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته امور تربیتی بیان کرد: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ضرورت بازنگری در مسائل بنیادی در راستای نظام مقدس جمهوری اسلامی، تحول در نظام تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین عنصر در نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.»
علیخانی ادامه داد: «با تاسیس نهادهای امور تربیتی در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۳۵۹ توسط شهیدان باهنر و رجایی؛ شعار مربیان امور تربیتی، سربازان اسلامی شکل گرفت و نتیجه این نهاد وقار و استقامت در جامعه اسلامی شد.»
وی انتشار این شعار را برای نسل آینده الزامی دانست و افزود: «انتقال این شعار به نسل آینده دلیلی برای عزت نفس و پیدایش استعدادهای دانشآموزان میشود، و این امر فضایی برای فعالسازی مهارت کنشگری دانشآموزان در هر نوع مسائلی را ایجاد میکند.»
علیخانی با اشاره به گفته شهید باهنر در خصوص شغل انبیا بیان کرد: «به گفته شهید باهنر معلمان هنگامی شغلشان با انبیا در یک ردیف قرار خواهد گرفت که فضای کنشگری را برای دانشآموزان مهیا سازند و آموزش را از محتوای شورانگیز پر کنند.»
ذوالفقار علیخانی اظهار کرد: «آنچه هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی را برجسته میسازد، پرورش دانشآموزانی با ساحتهای متفاوت و تربیت ابعاد وجودی دانشآموز به صورت متوازن است.»
وی یکی از خصوصیات نظام تعلیم و تربیت بعد از انقلاب اسلامی را پیوند روح دانشآموز با روح معنویت انقلابی دانست و گفت: «سه ویژگی بارز نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی شامل انتقال ارزشهای انقلابی به دانشآموزان، تربیت دانشآموزان در فضای انقلاب اسلامی متناسب با اهداف و شرایط روز آمد نظام اسلامی و حفظ مدارس از آفات فرهنگی، تربیتی، سیاسی و پیشگیری کردن از آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان است.»
ذوالفقار علیخانی یکی دیگر از اهداف نظام آموزشی را رشد همه جانبه دانشآموزان دانست و افزود: «همه ما میدانیم برای اینکه دانش آموزان بتوانند به رشد و بالندگی برسند باید فرصتهای متعددی همراه با فضاهای تربیتی متنوع ایجاد شود در همین راستا نظام آموزشی با اجرای مسابقات فرهنگی در ۱۵۰ رشته مسابقات هنری و مسابقات المپیاد علمی است همچنین استفاده از اردوگاهها، دارالقرآنها و مکانهای اعتکافی برای ۱۱ هزار دانشآموز شرکت کننده معتکف در سال جاری مهیا شده است.»
حضور نهادهای پرورشی در کنار مدارس استعداد دانشآموزان را شکوفا میکند
ذوالفقار علیخانی حضور نهادهای پرورشی را در کنار مدارس دلیلی برای کشف استعداد دانش آموزان دانست و تصریح کرد: «یکی از فرصتهای مناسب برای کشف استعداد دانش آموزان حضور کانونهای تربیتی، مراکز مشاوره و سازمان دانشآموزی در کنار مدارس است است که دلیلی برای شکلگیری هویت دانشآموز تراز انقلابی می شود.»
وی از برگزاری اردوهای متنوع برای آموزش علمی درکنار تفریح خبر داد و گفت: «برگزاری اردوهای زیارتی، اردوهای سیاحتی، اردوهای راهیان نور و اردوهای پیشرفته هر ساله برای دانشآموزان و فرهنگیان، با هدف ایجاد شور و هیجان برای دانشآموزان برگزار میشود.»
ذوالفقار علیخانی هویت شناسی دانش آموزان را دلیلی برای ایجاد آیندهای مناسب عنوان کرد و گفت: «بعد از انقلاب اسلامی تحولات زیادی در نظام آموزشی آموزش و پرورش ایجاد شد این تحولات سبب خودشناسی دانشآموزان استان چهارمحال و بختیاری از استعدادهای خود شد در همین راستا با شرکت در مسابقات فرهنگی و پرورشی رتبه اول کشوری و در مسابقات پرسش ریاست جمهوری رتبه دوم کشوری را کسب کردند.»
ارسال دیدگاه