از گل‌های فوتسال مسابقات سمپاد تا گل‌های رنگارنگ لباس محلی استان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد(پانا) - همزمان با برگزاری المپیاد ورزشی سمپاد مدارس استعدادهای درخشان ویژه پسران متوسطه دوم کشور؛ دانش آموزان از لباس های محلی استان چهارمحال و بختیاری نیز دیدن کردند.

کد مطلب: ۱۴۹۰۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
از گل‌های فوتسال مسابقات سمپاد تا گل‌های رنگارنگ لباس محلی استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگپزاری پانا در طول برگزاری سومین المپیاد ورزشی پسران سمپاد استان میزبان با برپایی غرفه لباس محلی؛ دانش آموزان سراسر کشور را با استقبال زیاد با آداب و رسوم لباس بختیاری آشنا کردند.

لباس بختیاری مردانه شامل، چوقا می باشد که از پشم بز تهیه می شود و در زمستان بدن را گرم و در تابستان سرد نگه می دارد، نقوشی به شکل ستون به رنگ سیاه چوقای بختیاری را از سایر اقوام متمایز می کند ،آنها کلاه نمدی بر سر می گذارند که در رنگ‌های مشکی، قهوه ای روشن و تیره و سفید تولید می‌شود؛ به این کلاه‌ها، خسروی می‌گویند. شلواری به نام شولار دبیت به رنگ مشکی پوشش پایین تنۀ مردان این قوم است که گشاد است و همچنین آنها از گیوه به عنوان پاپوش استفاده می کنند.

اما لباس زنان بختیاری در رنگ‌های مختلفی تولید می شود که این عامل نشانه نشاط است؛ لباس زنان بختیاری شامل؛  پیراهنی به نام جومه یا جوه به تن می باشد که دو چاک در طرفین دارد.
زیر این پیراهن که تا کمر می رسد دامنی پرچین به نام شولارقری می پوشند که از پارچه ای با متراژ بالا نزدیک به 8 تا 10 دوخته می شود. روی جومه جلیقۀ مخملی به تن می‌کنند.
برای پوشش سر از روسری حریر به نام مینا استفاده می کنند.
لچک کلاهی است که زیر روسری روی سر می گذارند؛این روسری با انواع سکه، سنگ، مروارید، سنگ و پولک تزیین شده است همچنین پای پوش زنان بختیاری نیز گیوه است.


درپایان دانش آموزان سمپاد سراسر کشور علاوه بر آشنا شدن با آداب و رسوم بختیاری، لباس محلی بختیاری را برای استان های خود سوغاتی بردند.

خبرنگار : مرضیه امیرخانی عکاس : محمد صالح نکوئی سامانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار