روز ملی پارالمپیک؛

پارالمپیک اردوگاه تاریخ‌سازان ورزش ایران؛ «۱۳۱» کد اقتدار در ویترین ورزش ایران

رضایی: کلاس آموزش‌وپرورش نخبه‌پروری است

تهران(پانا) - پارالمپیک اردوگاه تاریخ‌سازان ورزش ایران در سالیان گذشته بوده است و بارها در میادین متعددی توانسته پرچم کشورمان را افراشته کند، امروز 24 مهر روز ملی پارالمپیک نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۵۰۹۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پارالمپیک اردوگاه تاریخ‌سازان ورزش ایران؛ «۱۳۱» کد اقتدار در ویترین ورزش ایران

کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران بیش از دو دهه در بدنه ورزش کشور با هدف توسعه ورزش جانبازان و معلولین شکل گرفت و ورزشکاران ایران در میدان پارآسیایی و پارالمپیک مرزهای افتخارآفرینی را درنوردیده‌اند، در حال حاضر 144 کشور دارای کمیته ملی پارالمپیک (NPC=) بوده و عضو IPC هستند که جمهوری اسلامی ایران هم در این فهرست قرار دارد. 

افرادی که دارای معلولیت‌های قطع عضو، ضایعات نخاعی، فلج مغزی، نابینایان، کم توانان ذهنی و پولیو(فلج اطفال) می‌توانند به عنوان ورزشکار در رشته‌های مختلف فعالیت کنند.

کمیته ملی المپیک هدف همگانی کردن ورزش پارالمپیک با محوریت توسعه ورزش قهرمانی را در گروه هدف دنبال می‌کند.

فدراسیون‌های زیر مجموعه کمیته پارالمپیک:

فدراسیون‌های جانبازان و معلولین، نابینایان و کم بینایان زیر مجموعه کمیه پارالمپیک هستند. فدراسیون جانبازان شامل15 رشته ورزشی(اسکی، بسکتبال با ویلچر، بوچیا، تنیس روی میز، تنیس با ویلچر، تیر و کمان، تیراندازی، شنا، دو و میدانی، وزنه‌برداری، والیبال نشسته، فوتبال هفت نفره، کوهنوردی، باستانی و دوچرخه‌سواری) است.

untitled

فدراسیون نابینایان و کم بینایان از 8 رشته ورزشی(جودو، گلبال، دو و میدانی، شنا، دوچرخه‌سواری، فوتبال پنج نفره، شطرنج و وزنه‌برداری) تشکیل شده است. 

رشته‌های پارالمپیکی؛

 تیروکمان، دوومیدانی، بوچیا، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، فوتبال هفت نفره، فوتبال پنج نفره، گلبال، جودو، وزنه‌برداری، قایقرانی (بادبانی)، قایقرانی(پارویی)، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، والیبال نشسته ، بسکتبال با ویلچر، شمشیر بازی با ویلچر، راگبی با ویلچر، تنیس با ویلچر در فهرست رشته‌های پارالمپیکی قرار دارند.

عملکرد ورزشکاران ایران در ادوار بازی‌های آسیایی ؛

 بازی‌های پارآسیایی به میزبانی هانگژو آخرین حضور کاروان ورزشی ایران با عنوان «فرزندان ایران» در این رویداد مهم ورزشی در قاره کهن بود. ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو تاریخ‌ساز شد و با کسب  ۱۳۱ مدال شامل ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز بر جایگاه نایب قهرمانی این مسابقات تکیه زد.

نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی؛۸۰ مدال و جایگاه چهارمی سهم ایران

کاروان ورزش ایران با عنوان «فرهنگی ورزشی محرم» با ۱۲۳ ورزشکار مرد و ۲۴ ورزشکار زن در ۱۵ رشته گام به این رقابت‌ها گذاشت. در نهایت ۸۰ مدال (۲۷ طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز) سهم ایران بود و در جایگاه چهارم ایستاد.

1945152_421

دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی؛ ۱۲۰ مدال و جایگاه چهارم در ویترین ایران

دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی سال ۲۰۱۴ به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد. کاروان ورزشی ایران با عنوان «غدیر» با ۲۰۰ ورزشکار در این پیکارها حضور پیدا کرد.۱۲۰ مدال (۳۷ طلا، ۵۲ نقره، ۳۱ برنز) سهم ایران در این مسابقات بود.

سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی؛ رکوردزنی با۱۳۶ مدال

کاروان ورزشی ایران با عنوان «خودباوری و امید» ۲۱۸ ورزشکار در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۲۱۸ ورزشکار شرکت کرد که در نهایت با کسب ۱۳۶ مدال (۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز) در جایگاه سوم ایستاد.

عملکرد ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس؛

کاروان ورزش ایران با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کرد و تاریخ‌سازان ورزش ایران با کسب ۸ طلا، ۱۰ نقره، ۷ برنز و تکیه در جایگاه چهاردهمی این پیکارها،  یک بار دیگر اقتدار ورزش ایران را در بام جهان به نمایش گذاشتند.

کاروان+ایران

به بهانه روز ملی پارالمپیک با هادی رضایی سرمربی تیم طلایی والیبال نشسته کشورمان که در بازی‌های پارالمپیک پاریس هشتمین عنوان قهرمانی را کسب کرد به گفت‌وگو نشستیم.

هادی رضایی در آغاز این مصاحبه در بیان ظرفیت آموزش‌وپرورش در توسعه ورزش قهرمانی کشور، گفت: «آموزش‌وپرورش، نه تنها در حوزه ورزش بلکه در تمام رشته‌ها نخبگان زیادی را معرفی کرده است و در مجموع کلاس آموزش‌وپرورش نخبه‌پروری است.»

سرمربی تیم طلایی والیبال نشسته کشورمان افزود: «آموزش‌وپرورش، در شرایطی می‌تواند نبض ورزش قهرمانی کشور محسوب شود که شاهد رونق مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف در قالب رقابت‌های آموزشگاهی و استعدادهای برتر باشیم.»

ورزش با چهره حرفه‌ای در مدارس استثنایی مورد توجه قرار بگیرد

رضایی تأکید کرد: «ورزش با چهره حرفه‌ای در مدارس استثنایی در آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار بگیرد، زیرا استعدادهای ناب ورزشی به ویژه والیبال در این مدارس در حال تحصیل هستند.»

سرمربی تیم طلایی والیبال نشسته کشورمان بیان کرد: «تعاملات ویژه وزارت ورزش‌وجوانان با آموزش‌وپرورش بستر مهم و مناسبی برای کشف این استعدادها خواهد بود. امیدواریم در آینده دامنه این تعاملات تنگاتنگ‌تر شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار