سازمان لیگ بسکتبال و چالش بی‌نظمی؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

تهران (پانا) - علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته و نشست‌های متعدد سازمان لیگ فدراسیون بسکتبال، بازهم شاهد بی‌نظمی‌هایی بودیم که باعث شد چراغ لیگ یک هفته دیرتر روشن شود.

کد مطلب: ۱۵۰۶۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سازمان لیگ بسکتبال و چالش بی‌نظمی؛ چه کسی باید پاسخگو باشد؟

رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال طبق برنامه قرار بود-۱۲ مهر- آغاز شود اما این مسابقات علی‌رغم تلاش‌های سازمان لیگ و نشست‌های متعددی که برگزار شد، بنا به دلایلی با یک هفته تاخیر آغاز می‌شود تا مشخص شود همچنان مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

علاقه‌مندان و اهالی بسکتبال اعتقاد دارند که سال گذشته یکی از بهترین لیگ‌های این رشته را شاهد بودیم و اتفاقات خوبی رقم خورد که در نهایت رضایت‌مندی بسکتبالی‌ها را به همراه داشت. سازمان لیگ سعی داشت بر اساس تجارب فصل قبل، این مسابقات را سر موعد و با شرایط خوبی آغاز و با کیفیت بالایی برگزار کند اما علی‌رغم‌ تلاش‌های صورت گرفته همه برنامه‌ریزی‌ها با تغییر مواجه شد تا مشخص شود در بعد حرفه‌ای، هنوز راه‌های نرفته بسیاری پیش رو داریم که در ادامه به مرور بخشی از آنها می‌پردازیم.

نشست‌های متعدد هماهنگی که بی‌نتیجه ماند

متولیان سازمان لیگ از مدت‌ها پیش نشست‌های متعددی با هدف هماهنگی و آغاز لیگ برتر بر اساس یک برنامه مدون را آغاز کردند که طی آن نمایندگان باشگاه‌ها و اصحاب رسانه‌ هم حضور داشتند. نشست‌هایی که در آن موارد مختلف بررسی و بر برگزاری لیگ کیفی تاکید شد اما در ادامه شرایطی رقم خورد که برگزاری لیگ را با چالش مواجه کرد و در نهایت تاخیر یک هفته‌ای آن را رقم زد.

در تمام این جلسات بر منظم بودن لیگ تاکید می‌شد اما به نظر می‌رسد ورزش حرفه‌ای ما نمی‌خواهد بر اساس نظم و انضباط حرکت کند. اینکه از مدت‌ها پیش زمان آغاز لیگ مشخص شده بود را به فال نیک گرفتیم اما در ادامه برخی از باشگاه‌ها حتی پاسخ نامه سازمان لیگ را ندادند تا شاید به نوعی نشان بدهند خود را بالاتر از ارکان فدراسیون می‌دانند. مهرام یکی از این باشگاه‌ها بود، تیمی قدیمی که پس از سال‌ها حضور در سطح اول بسکتبال ایران و آسیا روند نزولی در پیش گرفت تا جایی که حتی در لیگ برتر هم تیم‌داری نکند.

ناهماهنگی در باشگاه‌های لیگ برتری از کجا نشات می‌گیرد؟‌

یکی از اتفاقات عجیب این فصل به ناهماهنگی در بین مدیران باشگاه‌های لیگ برتری بسکتبال باز می‌گردد که بلاتکلیفی بسکتبالی‌ها را به همراه داشت. از یک سو حضور تیم‌های مطرح بسکتبال در لیگ برتر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و از سویی دیگر تا آخرین لحظه قرعه‌کشی، کسی نمی‌دانست لیگ با چند تیم آغاز می‌شود!

در شرایطی مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال روز دوشنبه-دوم مهر- برگزار شد که با اعلام حضور ۱۲ تیم در این لیگ تقریبا همه در بهت و حیرت فرو رفتند چراکه تا آخرین لحظات صحبت از همان هشت تیم قبلی بود، هرچند بسکتبالی‌ها از این بابت خیلی خوشحال شدند اما این خوشی دوام چندانی نداشت چراکه در ادامه همین تیم‌ها آرام آرام دچار مشکل شدند و لیگ را با حاشیه مواجه کردند. با این تفاوت که قرعه‌کشی انجام شده بود و اگر این مشکلات نهایی و قطعی شود سازمان لیگ باید دوباره همه این کارها را از ابتدا انجام دهد.

اینکه چرا برخی‌ تیم‌ها تا این حد خلاف جهت آب شنا می‌کنند، بحثی جداست اما بدون شک باید برای آنهایی که به هر دلیل لیگ را با چالش روبه‌رو می‌کنند، فکری کرد و جریمه‌های سنگینی را برای آنها در نظر گرفت چراکه بی‌نظمی و مشکلات درون سازمانی آنها، لیگ و فدراسیون را به چالش می‌کشد که تبعات آن به ورزش کشور باز می‌گردد.

از تهدید به کناره‌گیری تا شایعه انحلال

در همان نشست قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال ایران، تیم کاله مازندران به دلیل مشکلاتی که از توان آنها خارج و به زیرساخت‌های استان باز می‌گردد، صحبت از کناره‌گیری کرد که با واکنش‌هایی همراه بود. حضور ذوب‌آهن اصفهان هم ساعتی بعد از این نشست در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و از آبادان نیز خبرهای خوبی شنیده نمی‌شد. پیگیری‌ها ما نشان داد نماینده اصفهان مشکلات درون سازمانی دارد اما به نظر می‌رسد آبادانی‌ها در صدد رفع مشکلات خود هستند.

با تعویق یک هفته‌ای لیگ فرصتی دوباره دست داد تا تیم‌هایی که دچار مشکل شده‌اند،‌ موانع را برطرف و مشکلات را حل و فصل کنند.

بازیکنان بیرون مانده و فرصت‌هایی که از بین می‌رود

بدون شک اگر لیگ با همین روند ادامه یابد بسیاری از بازیکنان بسکتبال ایران بیرون از این لیگ خواهند ماند و فرصتی برای عرض اندام و نشان دادن توانمندی‌های خود ندارند. اگر تیم ملی قدرتمندی می‌خواهیم باید لیگی پویا و فعال داشته باشیم تا ملی‌پوشان بر اساس شایستگی‌ انتخاب شوند اما اگر ستاره‌ای بیرون بماند چطور و با چه شرایطی باید خود را در اوج آمادگی نگاه داشته و به تیم ملی برسد؟!

با این شرایط لیگ برتر بسکتبال به طور رسمی ۱۹ مهر آغاز خواهد شد البته به شرط آنکه در روزهای آتی مشکل جدیدی برای سازمان لیگ ایجاد نشود! اگر همه چیز طبق روال پیش برود و تیم‌هایی که در مراسم قرعه کشی حضور داشتند، همچنان در لیگ بمانند برنامه هفته نخست به این شرح خواهد بود:

طبیعت اسلامشهر - فولاد هرمزگان

گلنور اصفهان - مهگل البرز

آسمان ولایت مشهد - شهرداری گرگان

کاله مازندران - پالایش نفت آبادان

آینده‌سازان تهران - پایش پارت شاهرود

پترو نوین ماهشهر - ذوب‌آهن اصفهان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار