پرش یوزها به رده نوزدهم فوتبال جهان

تهران (پانا) - با پایان فیفا دی ماه سپتامبر و دو پیروزی برابر قرقیزستان و امارات، تیم ملی فوتبال ایران پس از هجده سال موفق شد که به رتبه نوزدهم رنکینگ فیفا بازگردد.

کد مطلب: ۱۵۰۱۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
پرش یوزها به رده نوزدهم فوتبال جهان

فیفا دی سپتامبر نیز به پایان رسید و تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دو دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، برابر رقبای خود به پیروزی برسد. هر دو برد ملی پوشان با نتیجه یک بر صفر و برابر قرقیزستان در خانه و امارات در شهر العین به دست آمد.

این پیروزی‌ها علاوه بر اینکه جایگاه تیم ملی فوتبال ایران را در گروه نخست از مرحله مقدماتی جام جهانی را مستحکم‌تر کرد، باعث شد تا ملی پوشان بتوانند در رنکینگ فیفا امتیازات مثبتی را به دست آورده و جایگاه خود را در رتبه‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال ارتقا دهند.

هر چند که رتبه‌بندی رسمی فیفا پنج روز دیگر اعلام می‌شود، ولی از آنجایی که فدراسیون جهانی فوتبال از ساز و کار ثابت و مشخصی برای امتیازدهی استفاده می‌کند، رده بندی تیم‌های ملی در پایان فیفا دی سپتامبر نیز قابل محاسبه است.

پیروزی برابر قرقیزستان که البته به آسانی به دست نیامد، 4.47 امتیاز را به جمع اندوخته‌های ملی پوشان اضافه کرد. با توجه به اینکه رتبه قرقیزها در رنکینگ فیفا پایین است، در نتیجه پیروزی مقابل این تیم امتیاز کمی را به شمار امتیازات قبلی تیم ملی ایران اضافه کرد.

اما برتری خارج از خانه مقابل تیم خوب امارات، پوئن مثبت بیشتری را برای شاگردان قلعه نویی به دنبال داشت به نحوی که برتری مقابل تیم پائولو بنتو، 7.29 امتیاز مثبت را به دستاوردهای قبلی ملی پوشان اضافه کرد تا به طور کلی، شمار امتیازات تیم ملی ایران به عدد 1622.92 برسد.

در این میان، توقف سنگال نیز مزید بر علت شد تا ایران به طلسم هجده ساله خود پایان دهد. شیرهای ترانگا در دیداری از مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا برابر بورکینافاسو با تساوی یک بر یک متوقف شدند تا 5.54 نمره از امتیازات قبلی آنها کسر شود. حتی پیروزی برابر بروندی و کسب 3.06 امتیاز مثبت نیز مانع از کاهش امتیازات سنگال نشد تا آنها فیفا دی را با 1620.86 امتیاز به پایان برسانند.

تیم ملی ایران با 2 امتیاز بیشتر نسبت به سنگال، توانست پس از سال‌ها، از رتبه بیستم دنیا عبور کرده و جایگاه نوزدهم را از آن خود کند. آخرین بار ملی پوشان در ماه مارس سال 2006 توانسته بودند که جایگاه نوزدهم فیفا را به خود اختصاص دهند و اکنون یک بار دیگر به این رتبه بازگشتند.

نکته جالب این است که اکنون فاصله ایران به رتبه هجدهم دنیا که در اختیار آمریکاست، به 10 امتیاز کاهش یافته و در صورت ناکامی این تیم و البته پیروزی ایران در دو بازی بعدی خود در فیفا دی، ملی پوشان می‌توانند حتی به این رتبه نیز صعود کنند که البته همان‌طور که گفته شد، این موضوع نیازمند لغزش آمریکاست.

طی این هجده سال، تیم ملی فوتبال ایران در رنکینگ‌های ژوئن 2019 و فوریه، آوریل، ژوئن و جولای 2024 توانسته است به رتبه بیستم دنیا برسد، اما این بهترین رتبه تیم ملی طی هجده سال گذشته بود که اکنون با رسیدن به رده نوزدهم، این طلسم شکسته شد. لازم به ذکر است که همچنان بهترین رتبه تاریخ فوتبال ایران در رنکینگ فیفا، به رنکینگ جولای و آگوست 2005 برمی‌گردد که ایران توانست در رتبه پانزدهم جهان قرار بگیرد.

در رتبه بندی تیم‌های آسیایی، همچنان رده اول قاره در اختیار سامورایی‌هاست. ژاپن توانست به لطف دو برد پرگل در فیفا دی اخیر، به رده شانزدهم جهان صعود کند. کره جنوبی و استرالیا همچنان در رده سوم و چهارم آسیا هستند. پس از دو نتیجه فاجعه بار برای قطر و شکست برابر امارات و توقف مقابل کره شمالی، آنها 10 رتبه در رنکینگ فیفا سقوط کردند.

در رنکینگ جهانی نیز جایگاه‌های اول تا دهم دست نخورده باقی ماند. جایی که آرژانتین، فرانسه، اسپانیا، انگلیس، برزیل، بلژیک، هلند، پرتغال، کلمبیا و ایتالیا ایستاده‌اند.

رتبه‌بندی رسمی فیفا پنج روز دیگر اعلام می‌شود اما رنکینگی که در بالا گفته شد، طبق فرمول‌های ثابت فدراسیون جهانی فوتبال محاسبه شده و رنکینگ بالا قطعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار