قنبرزاده: فعلا هیچ تخلفی در سقف بودجه ثبت نشده است

تهران (پانا) - نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت کارگروه ناظر بر قراردادها و سقف بودجه، با کلیه باشگاه‌های لیگ برتری، لیگ یک و رؤسای هیات فوتبال و کارشناسان باتجربه مشورت کرد تا این دستورالعمل را تدوین کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۷۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
قنبرزاده: فعلا هیچ تخلفی در سقف بودجه ثبت نشده است

‌منصور قنبرزاده درباره اینکه سقف بودجه باشگاه سپاهان پر شده و همچنان بازیکن می‌خرد، گفت: اجازه دهید من اسمی از باشگاهی نبرم، این را توضیح بدهم که کارگروه ناظر بر قراردادها و سقف بودجه، با کلیه باشگاه‌های لیگ برتری، لیگ یک و رؤسای هیات فوتبال و کارشناسان باتجربه مشورت کرد تا این دستورالعمل را تدوین کرد. این دستورالعمل در نهایت پس از تأیید در کمیته‌های مربوطه در هیات رئیسه تصویب و تبدیل به قانون شد که نهایتا به سازمان لیگ ابلاغ کردیم، آنها هم روی اجرای آن نظارت می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه هیچ تخلفی تا به امروز ثبت نشده، گفت: تا این لحظه سازمان لیگ هیچگونه تخلفی را به کارگروه اعلام نکرده است. اجرای این دستورالعمل برعهده سازمان لیگ است و تخطی صورت نگرفته اما شاید بعضی از باشگاه‌ها نتوانند قرارداد برخی بازیکنانشان را ثبت کنند چون سقف بودجه‌شان پر شده است. در این صورت سازمان لیگ هم اعلام می‌کند که دیگر نمی‌توانید قرارداد جدیدی را ثبت کنید. آخرین اطلاعی هم که من گرفتم، بعضی از باشگاه‌ها، مانند باشگاهی که شما نام بردید (سپاهان) که یک تعداد بازیکن دارند که در لیست فروش گذاشتند و هنوز فرایند آن صورت نگرفته و اصرار دارند بازیکنانی که برای فروش گذاشتند را از سقف بودجه‌شان کم کنند. ما با کمیته تعیین وضعیت صحبت کردیم، مقررات می‌گوید که شما زمانی می‌توانید تعهدات مالی را بردارید که یا بازیکن اقاله کند یا اینکه فسخ یک طرفه صورت بگیرد که تبعات خاص خودش را دارد. طبق آخرین آماری که ما گرفتیم باشگاه مدنظر شما (سپاهان) قرارداد چهار پنج بازیکن را فسخ کرده تا بتواند قرارداد نفرات جدیدش را ثبت کند.

‌قرار است سقف بودجه چند باشگاه افزایش داشته باشد؟ قنبرزاده در پاسخ به این سوال گفت: ببینید سقف بودجه سر جای خودش است و هیچ باشگاهی هم روی سقف بودجه اعتراض نداشته است. یک بحثی برخی باشگاه‌ها روی درآمدهای حاصله از AFC دارند، مثلاً باشگاه‌هایی که در جام نخبگان هستند ۸۰۰ هزار دلار درآمد ورودی آنهاست و در ادامه بابت هر برد در ۱۰۰ هزار دلار و در لیگ پایین‌تر ۵۰ هزار دلار به آنها تعلق می‌گیرد. این موارد در دستورالعمل نیز لحاظ شده است. یا باشگاه‌هایی داشتیم که ۷۵۰ میلیارد هزینه کرده‌اند ولی بدانند که این باشگاه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ترانسفر داشته و در حد همین میزان چنین درآمدی را دریافت کرده است.

او درباره اینکه در ابتدای فصل قوانین به یک شکل است و در ادامه فصل تغییر می‌کند، عنوان کرد: این توضیحات را در حیات قبلی به عزیزان دادیم. این سقف بودجه بر اساس درآمدها تعیین تکلیف شده و اینطور نبوده که یک رقمی را به خودی خود اعلام کنیم. خود باشگاه‌ها هر فصل می‌گویند درآمد قابل تحقق‌مان این مبلغ است، یکی از شاخص‌ها این موضوع بوده و ما هم به صورت مکتوب از کلیه باشگاه‌ها نظرات‌شان را گرفتیم و برای همین سقف بودجه هر چهار باشگاه حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا، به صورت مکتوب نامه زدند که حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش بودجه داشته باشند و ما هم پیشنهاد آنها را لحاظ کردیم. این پس پیشنهاد خود باشگاه‌ها بوده است. اتفاقاً دستورالعملی که آمده تغییری در آن صورت نگرفته، سه مورد بود که مدیران عامل چهار باشگاه مطرح کردند، یکی قرارداد بازیکنان بالای ۳۰ سال بود که یک ساله نباشد و ما این موضوع را اصلاح کردیم. نکته دیگر بحث بازیکنان ۲۵ سال بود که تقاضا داشتند دو سهمیه اضافه شود، در صورتی که با همان باشگاه قرارداد داشته باشند. باشگاه‌ها اعتراضی ندارند، تقاضای آنها همین است که دو بازیکن به سهمیه زیر ۲۵ سال اضافه شود و در دستورالعمل از همان ابتدا این دو بازیکن لحاظ شده که در لیست زیر ۲۵ سال باشد.

قنبرزاده ادامه داد: در AFC به صورت جدی هر فصل می‌گویند که چقدر درآمد داشتید و چقدر هزینه کردید. اگر مرتب نباشد خود کنفدراسیون فوتبال آسیا ورود می‌کند. یکی از توجهات اصلی AFC کنترل درآمد هزینه است. استانداردهای خود AFC را رعایت می‌کنیم. هنوز هم باشگاه های ما به نوعی از منابع عمومی استفاده می‌کنند و بیشتر باشگاه‌های ما سهام عدالت در آنها شراکت دارد یا سازمان گسترش و نوسازی که قالب آن در واقع غیردولتی است. بحث کنترل درآمد و هزینه هم خیلی اهمیت دارد. باید بر اساس هزینه‌ها درآمد داشته باشیم و این سقف را خود باشگاه‌ها به ما گفتند که حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد که مشروط بر محاسبه مطالبات آن بوده است. فدراسیون فوتبال اصلا به دنبال این نیست که سفره فوتبال را کوچک کند و می‌خواهیم بیش از ۷ باشگاه مجوز حرفه‌ای دریافت کنند.

قنبرزاده در خصوص اینکه آیا پیگیر پرداختی‌های خارج از قراردادهای بازیکنان گفت: فدراسیون فوتبال وظایف و تکالیف آن اختیارات مشخصی هم دارد و فدراسیون نمی‌تواند حساب شخصی یک فرد را کنترل کند. اینجا آن چیزی که در سازمان لیگ ثبت می‌شود، مبناست و اگر خدای نکرده پشت صحنه مبالغی رد و بدل می‌شود، باید نهادهای نظارتی ورود کنند که تا جایی که می‌دانم، کرده‌اند. به طور مثال در باشگاهی، یک بازیکن گفته است که از اسپانسر پولی را پاداش گرفته، در مقررات منع نشده که اسپانسر پاداش دهد، گفته که خوب است و می‌تواند بدهد اما گفته که هدایای نقدی اسپانسر یا هوادار باید در دفاتر باشگاه ثبت شود و در دستورالعمل گفتیم که باید قانون مبارزه با پولشویی رعایت شود. تمام اسناد باید در باشگاه ثبت شود. همین موضوع را یکی از نهادهای نظارتی پیگیری کرده و از باشگاه توضیح خواسته که ماجرا چیست، آنها هم جواب می‌دهند و اگر درست نشود به کمیته‌های قضایی ارجاع می‌شود. ما نمی‌توانیم ورود کنیم، ما اگر سندی باشد می‌توانیم کاری انجام بدهیم اما اینکه خارج از قرارداد چیزی باشد در دست ما نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار