همگام با پارالمپیک۲۰۲۴؛

نبرد 6 پاراوزنه‌بردار ایران با پولاد سرد پاریس

تهران (پانا) - ایران با 6 پاراوزنه‌بردار در مسابقات پاراوزنه‌برداری بازی‌های پارالمپیک پاریس شرکت خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نبرد 6 پاراوزنه‌بردار ایران با پولاد سرد پاریس

تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران ۶ سهمیه از رقابت‌های قهرمانی جهان، پاراآسیایی و جام جهانی برای حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس کسب کرد. مردان ملی‌پوش ایران مصاف با پولاد سرد را در پارالمپیک پاریس برای نهمین بار تجربه خواهند کرد.

180 پاراوزنه‌بردار(۸۰ مرد، ۸۰ زن و ۲۰ سهمیه کمیسیون دعوتی) از ۱۴ تا ۱۸ شهریور در ورزشگاه پورت دو لاشاپل رقابت می‌کنند.

محل برگزاری رقابت‌ها

«پورت دو لاشاپل»، با گنجایش ۸۰۰۰ نفر و فاصله‌ی دو و نیم کیلومتری از دهکده بازی‌ها، در شمال پاریس قرار دارد و علاوه بر رقابت‌های بسکتبال المپیک، میزبان مسابقات پارابدمینتون و وزنه‌برداری پارالمپیک نیز خواهد بود.

 

PORTE DE LA CHAPELLE ARENA powerlifting

کارنامه پاراوزنه‌برداری ایران در ادوار پارالمپیک

تیم ملی مردان پاراوزنه‌برداری ایران ٨ بار حضور در بازی‌های پارالمپیک، از سئول ١٩٨٨ تا توکیو ٢٠٢٠ را با کسب 12 مدال طلا، 10نقره و 10 برنز تجربه کرده است. پاراوزنه‌برداری ایران در بارسلونا ۱۹۹۲ نماینده نداشت. بازی‌های ۱۹۸۸ سئول نخستین تجربه‌ پارالمپیکی پاراوزنه‌برداری ایران بدون مدال بود.

کاروان ورزش ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های پارالمپیک ۱۹۹۲ بارسلونا غایب بود. تیم پاراوزنه‌برداری ایران در المپیک 1996 یک نقره و 2 برنز کسب کرد.

فریدون کریمی‌پور با یک نشان نقره، الله‌بخش اکبری و حسین زینل‌سیاوشانی با دو برنز، نخستین مدال‌های پاراوزنه‌برداری ایران در تاریخ بازی‌های پارالمپیک را به دست آوردند.

8 پاراوزنه‌بردار ایران در المپیک2000سیدنی 5 مدال (1 طلا، 3نقره و  1برنز) کسب کردند. امرالله دهقان در دسته ۱۰۰ کیلوگرم، با مهار وزنه‌ی ٢٣٢.۵ کیلوگرمی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و نام خود را به عنوان نخستین مدال‌آور طلایی ایران به ثبت رساند.

تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران در بازی‌های 2004آتن، 5 مدال (2 مدال طلا و 3 برنز) کسب کرد. مرتضی دشتی (۴٨ کیلوگرم) و کاظم رجبی‌گلوجه(١٠٠ کیلوگرم) دو مدال‌آور طلایی ایران در آتن ۲۰۰۴ بودند.

تیم ملی پاراوزنه‌برداری کشورمان با کسب 5 مدال (2 طلا، 2 نقره و 1 برنز ) به حضور خود در پکن پایان داد. حمزه محمدی در دسته ۶٠ کیلوگرم با مهار وزنه‌ی ٢٠٢.۵ کیلوگرمی موفق به کسب نشان طلا و شکستن رکورد پارالمپیک شد. کاظم رجبی‌گلوجه نیز در دسته ١٠٠+ کیلوگرم، با مهار وزنه‌ی ٢۶٢ کیلوگرمی موفق به کسب نشان طلا و شکستن رکوردهای جهان و پارالمپیک شد.

المپیک 2012 لندن صحنه شگفتی‌سازی 

پاراوزنه‌برداران کشورمان بود که در نبرد با پولاد سرد 6 مدال (4 طلا، 1 نقره و 1 برنز) را شکار کردند. نخستین حضور زنده‌یاد سیامند رحمان در این دوره از بازی‌های المپیک بود. رحمان در دسته ١٠٠+ کیلوگرم، با مهار وزنه‌ی ٢٨٠ کیلوگرمی موفق به کسب اولین مدال طلای خود در پارالمپیک شد. نادر مرادی، علی حسینی و مجید فرزین نیز موفق به کسب طلای این دوره از بازی‌های پارالمپیک شدند.

عملکرد تیم ملی پاراوزنه‌برداری کشورمان در بازی‌های پارالمپیک ٢٠١۶ ریو یک شیب نزولی داشت و نمایندگان کشورمان در این پیکارها، با کسب ۳ مدال (٢ طلا و ١ برنز) به حضور خود پایان دادند.

مجید فرزین در ٨٠ کیلوگرم، با مهار وزنه‌ی ٢۴٠ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد. زنده‌یاد سیامند رحمان نیز با مهار وزنه‌ی ٣١٠ کیلوگرمی موفق به شکست رکورد پارالمپیک و کسب مدال طلا شد.

تیم ملی پاراوزنه‌برداری ایران در بازی‌های پارالمپیک 2020 تنها صاحب یک گردن آویز طلا شد. ایران در این مسابقات پنج مدال (1طلا، 3نقره و 1 برنز) کسب کرد. روح‌اله رستمی در وزن ٨٠ کیلوگرم، با مهار وزنه‌ی ٢٣۴ کیلوگرمی تنها مدال طلای تیم پاراوزنه‌برداری ایران در این دوره از بازی‌های المپیک را کسب کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار