همگام با المپیک؛

نمایندگان ایران در روز اول مسابقات را بشناسید؛ دورخیز «پاک دامن» برای مدال

ندا شهسواری در اندیشه تاریخ‌سازی در المپیک

تهران (پانا) - 8 نماینده کاروان ورزش ایران امروز در روز نخست بازی‌های المپیک به مصاف رقبا خواهند رفت.

کد مطلب: ۱۴۹۰۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان ایران در روز اول مسابقات را بشناسید؛ دورخیز «پاک دامن» برای مدال

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، روی سکوهای استادیوم تروکادرو، در کنار برج ایفل، وارد شدند. این لحظه‌ای بود که برای فشار دادن دکمه شروع مراسم افتتاحیه بازی های المپیک 2024 پاریس انتخاب شد.

 همه چیز آماده و سر جایش بود. نزدیک به 320هزار تماشاگر ممتاز در کناره‌های رود سن و همه کسانی که از پنجره‌های ساختمان‌ها و اتاق‌های زیرشیروانی معروف پاریس به بیرون نگاه می‌کردند، جمع شدند. باران در طول روز ادامه داشت، اما به نظر می رسید که قایق‌های حامل کاروان‌ها ها شروع به رژه کردند.

این مراسم در ساعت 19:30 به‌وقت اروپای مرکزی آغاز شد، زمانی که اولین قایق حامل ورزشکاران نماینده یونان از پشت پرده‌ای که از Pont d'Austerlitz بر فراز رود سن بیرون آمد. این آغاز به افتخار آنچه یونان نمایندگی می‌کند و سنت المپیک به عنوان بنیانگذار بازی‌های المپیک بود. قایق حامل تیم پناهندگان به دنبال آن، عنصر اساسی را نشان می‌دهد که روح المپیک را تغییر داده است.

3b69b31a-d901-46d3-a5f6-a02059c40f7d

آلبانی، باهاما، آنتیگوا و باربودا و ...در سری اول 18 قایق وجود داشت. این مراسم به عنوان نوعی نمایش، با پیش درآمد و دوازده فصل، توسل به سنت، تاریخ و برابری و تجلیل از تاریخ فرانسه در نظر گرفته شد.

ویدیوی تبلیغاتی داستان پخش مشعل‌های قبلی را بیان می کرد: زین الدین زیدان، اسطوره فوتبال فرانسه در خیابان‌های پاریس قدم زد، تا مشعل را به کودکان بدهد، سپس آنها مشعل را به دونده امدادی دادند که از پشت بام ها عبور کرد. در سرتاسر این مراسم به طور مداوم به فرهنگ فرانسه اشاره می‌شد.

فصل سوم با عنوان «لیبرت»، آزادی رهبری مردم در انقلاب فرانسه و گذری از دوران حکومت وحشت در فرانسه را با آکوردهای اپرای کارمن بیزه را به یاد می آورد.

در مجموع این مراسم پس از یک روز پرتنش که با باران و خرابکاری در شبکه ریلی فرانسه آغاز شد، به پایان رسید.

این مراسم سریع و چندمکانی که توسط کارگردان برجسته تئاتر فرانسوی توماس جولی طراحی شده بود.

خیابان‌های پایتخت در جریان برگزاری این مراسم مسدود و اسکادران‌های پلیس در حال گشت‌زنی و حصارهای فلزی محکمی مانند پرده‌ای آهنی در دو سوی رودخانه سن برپا شده بود.

 بیش از  45 هزار پلیس و همچنین 10 هزار سرباز برای امنیت المپیک مستقر شده بودند. اقدامات خرابکارانه در شبکه راه آهن پرسرعت فرانسه روز جمعه رخ داد. این اقدامات سفر به پاریس را از سراسر فرانسه و اروپا برای صدها هزار نفر، از جمله برخی از ورزشکاران المپیک که به مراسم افتتاحیه می‌رفتند، به تأخیر انداخت، یا متوقف کرد.

مقامات فرانسوی این حملات را  محکوم کردند. دادستان ها تحقیقات ملی را در مورد این اقدامات  از جمله آسیب های مالی که منافع اساسی کشور را تهدید می کند  آغاز کردند که ممکن است به 10 تا 20 سال محکوم شود. دادستان های پاریس روز جمعه گفتند که پس از آن که زیکو فوتبالیست برزیلی از سرقت خبر داد، تحقیقاتی را آغاز کردند.

 جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه بعد از ظهر روز جمعه یک نشست امنیتی با مقامات مختلف دولتی و پلیس، درست چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه برگزار کرد. دارونین با ستایش از کار افسران پلیس، آتش نشانی و کارشناسان خنثی سازی بمب، گفت: تمام اقدامات امنیتی اجرا شده و همه چیز مثبت است. مقامات فرانسوی چندین توطئه برای اخلال در بازی های المپیک 2024 را درست چند روز قبل از شروع رسمی بازی ها خنثی کردند.

 

فاطمه مجلل بانوی قایقران کشورمان امروز ساعت 11:41 دقیقه به وقت ایران به آب می‌زند و اولین عضو کاروان ورزشی ایران است که وارد مسیر رقابت‌های المپیک می‌شود.

 

محمد فتوحی اولین شمشیرباز ایرانی امروز ساعت 11:55 دقیقه به مصاف حریف مکزیکی خواهد رفت.

 

فتوحی دنبال شکار طلا با شمیر از مسابقات المپیک است.

مهدی هنری ژیمناست هنری ایران از ساعت 12:30 دقیقه نمایش خود را در مسیر تاریخ‌سازی به اجرا در خواهد آورد.

هانیه رستمیان بانوی تیرانمداز کشورمان از ساعت 14:00 به وقت ایران پشت خط شلیک قرار می‌گیرد.

علی پاکدامن دیگر شمشیرباز ایران در المپیک پاریس در ساعت 14:30 دقیقه به وقت ایران مقابل شمشیربازی از اردوگاه سامورایی‌ها شمشیر خواهد زد.

محمد رهبری سومین ملی پوش شمشیربازی ایران امروز از ساعت 15:15 به وقت ایران در یک دیداری حساس با شمشیربازی از کشور میزبان به رقابت خواهد پرداخت.

نوشاد عادلمین اولین دیدار خود را در مصاف با پینگ‌پنگ بازی از نیجریه ساعت 21:00 به وقت ایران برگزار خواهد کرد.

عالمیان بعد از تاریخ‌سازی در بازی‌های آسیایی هانگژو، این بار مدال خوش‌رنگ المپیک را هدف‌گیری کرده است.

ندا شهسواری آخرین نماینده کاروان ایران در روز اول مسابات تنیس روی میز بازی‌های المپیک پاریس، مقابل حریفی از کشور میزبان به رقابت می‌پردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار