المپیک پاریس؛ قاب حسرت 50 ساله فوتبال ایران

تهران (پانا) - ناکامی حضور تیم فوتبال ایران در بازی‌های المپیک به پنج دهه رسید.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
المپیک پاریس؛ قاب حسرت 50 ساله فوتبال ایران

فوتبال ایران اولین حضور در بازی‌های المپیک را در المپیک 1964 توکیو تجربه کرد، حسین فکری هدایت این تیم را بر عهده داشت.

المپیک 1967؛ بدرقه یوزها به جشنواره گل

عزیز اصلی، حسن حبیبی، پرویز قلیچ‌خانی، کرم نیرلو ستاره‌های فوتبال ایران در این پیکارها بودند.

dekcjgpk

تیم فوتبال ایران، با تیم‌های با آلمان، رومانی و مکزیک هم‌گروه بود. تیم آلمان مقابل ایران جشنواره گل به راه انداخت و این شکست سنگین در کارنامه المپیکی فوتبال ایران رقم خورد.

شاگردان فکری در دومین پیکار مقابل مکزیک به تساوی یک بر یک رسیدند. «کرم نیرلو» در دقیقه ۵۹ گل تساوی‌بخش را زد و زننده اولین گل فوتبال ایران در تاریخ المپیک نام گرفت. شکست مقابل رومانی تیم فوتبال ایران را از گردونه این پیکارها حذف کرد.

المپیک 1972؛ شکست المپیکی برزیل در تاریخ المپیک مقابل یوزها

بعد از یک دوره غیبت، تیم فوتبال ایران دومین حضور المپیکی خود را در بازی‌های المپیک 1972 تجربه کرد. براتی دومین سرمربی فوتبال ایران است که سابقه حضور در این رویداد مهم ورزش جهان را در کارنامه دارد. 

ستاره‌هایی نظیر (ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، اکبر کارگرجم، علی پروین، علی جباری، صفر ایرانپاک، مهدی مناجاتی) در تیم حضور داشتند.

 

تیم فوتبال ایران در این دوره به سد مستحکم مجارها برخورد کرد و در کارنامه المپیکی فوتبال ایران، دومین جشنواره گل به ثبت رسید. مجارستان قدرتمند با حساب پنج بر صفر تیم ملی را مغلوب کرد.

دانمارکی‌ها، هم در این دوره مقابل ایران به یک برد پر گل با نتیجه چهار بر صفر دست پیدا کردند. شکست تیم فوتبال برزیل مقابل تیم فوتبال ایران، با تک گل "مجید حلوایی" در دقیقه ۶۳، ساسلئو را به چالش کشید.

المپیک 1976 کانادا؛ گلزنی پرویز مظلومی تا تسلیم کوبایی‌ها

این دوره، یکی از افتخارات المپیکی فوتبال ایران با هدایت حشمت مهاجرانی است، آندرانیک اسکندریان، پرویز قلیچ‌خانی، علی پروین، حسن روشن، علیرضا خورشیدی، ناصر حجازی، علیرضا عزیزی ستاره‌های ایران بودند که در مستطیل سبز المپیک افتخار آفرین بودند.

fh5rj4k6

تیم‌های لهستان و کوبا با یوزهای تاریخ‌ساز فوتبال ایران هم گروه بودند. غلامحسین مظلومی نام خود را در تاریخ گلزنان المپیکی فوتبال ایران ثبت کرده است و کوبایی‌ها تسلیم نام ایران شدند.

المپیک 1992؛ آغاز قطع نوار حضور فوتبال ایران در المپیک

از المپیک 1992 به‌خاطر تغییر قوانین در فوتبال المپیک نوار حضور فوتبال ایران در المپیک قطع شد. 

یورگن گده و وینگو بگوویچ تا علیرضا منصوریان و محمد مایلی کهن، محمد خاکپور و دیگران موفق به طلسم شکنی نشدند و حمید استیلی به همراه رضا عنایتی هم در این لیست قرار دارند.

المپیک 2024؛ ماجرای کارت‌های زرد جنجالی یاران عنایتی

تیم فوتبال امید ایران در حالی در آخرین دیدار خود در مرحله نخست مقدماتی المپیک ٢٠٢۴ پاریس برابر ازبکستان میزبان به میدان رفت که در پایان این بازی با نتیجه یک بر صفر برابر میزبان شکست خورد تا کار صعود این تیم به اما و اگر کشیده شود.

شاگردان رضا عنایتی باید منتظر می‌ماندند تا در پایان دور گروهی از بین ١١ تیم دوم دیگر شانس صعود به عنوان ۴ تیم برتر دوم را داشته باشند.

در پایان تیم امید ایران در جدول برترین تیم‌های دوم، بعد از کویت، تاجیکستان و چین، از لحاظ امتیاز و تفاضل و گل‌زده با مالزی شرایط کاملا مساوی داشت.

297278

شاگردان عنایتی در این رقابت‌ها در حالی ٧ کارت زرد دریافت کردند که مالزیایی‌ها ۴ کارت زرد گرفتند تا بدین ترتیب به‌خاطر ٣ کارت زرد بیشتر در رده پنجم برترین تیم‌های دوم قرار بگیرند تا از رسیدن به دور نهایی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک بازبمانند.

شاگردان رضا عنایتی عزم خود را برای شکستن این طلبسم تاریخی جزم کرده بودند، شکست مقابل تیم فوتبال ازبکستان، دامنه حسرت فوتبال ایران از حضور در این رویداد مهم ورزش جهان را به المپیک 2028 کشانده است.

تیم فوتبال امید ایران درحالی در مرحله نخست مقدماتی المپیک ٢٠٢۴ پاریس، مقابل ازبکستان متوقف شد و در نهایت شاگردان عنایتی بعد از کویت، تاجیکستان و چین، از لحاظ امتیاز و تفاضل و گل‌زده با مالزی شرایط کاملاً مساوی داشت. در حالی که ٧ کارت زرد دریافت کردند که مالزیایی‌ها ۴ کارت زرد گرفتند، تا بدین ترتیب به‌خاطر ٣ کارت زرد بیشتر در رده پنجم برترین تیم‌های دوم قرار بگیرند و از رسیدن به دور نهایی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک باز ماند.

المپیک پاریس، قاب حسرت 48 ساله فوتبال ایران در مسیر المپیک است و هنوز این طلسم تاریخی شکسته نشده است. غیبت تیم‌های فوتبال و والیبال ایران، یک اتفاق تلخ در تاریخ ورزش ایران است.

نبود برنامه المپیکی در فدراسیون فوتبال عامل ناکامی تاریخی از حضور در المپیک

محسن گروسی، کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با پانا درخصوص ناکامی پنج دهه‌ای فوتبال ایران برای حضور در المپیک پاریس، گفت: «متأسفانه امسال هم نتوانستیم این طلسم محکم را بشکنیم و به بازی‌های المپیک پاریس راه پیدا کنیم، این یک ناکامی بزرگ برای تاریخ ورزش ایران است.»

بازیکن سال‌های دور باشگاه استقلال افزود: «دلایل عدم حضور تاریخی فوتبال ایران در ادوار بازی‌های المپیک، تا امروز که در آستانه آغاز بازی‌های المپیک پاریس هستیم را نباید در حوزه مسائل فنی جستجو کرد، زاویه پیکان انتقادات باید به مدیریت فدراسیون برگردد.»

گروسی عدم برنامه‌ریزی درست فدراسیون در دهه‌های اخیر را بستر ناکامی فوتبال ایران از حضور در این رویداد مهم ورزش جهان عنوان کرد و گفت: «نبود برنامه المپیکی در فدراسیون فوتبال، این طلسم و ناکامی تاریخی را برای فوتبال کشور رقم زد. فدراسیون فوتبال با چالش برنامه‌ریزی المپیکی مواجه است.»

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد: «همیشه در ادوار گذشته و همچنین در مسیر انتخابی المپیک پاریس در روز‌ها و ماه‌های آخر به دنبال معجزه بودیم تا بتوانیم به مسابقات المپیک راه پیدا کنیم و برنامه منسجمی در این راستا وجود نداشت.»

گروسی عدم همکاری و تعامل باشگاه‌ها با تیم ملی امید را یکی از مسائل چالش‌آفرین در مسیر حضور فوتبال ایران در المپیک برشمرد و اضافه کرد: «مسئولان فوتبال کشور در ادوار گذشته تاکنون، فقط با وعده وعید دل مردم را در این رابطه خوش کردند و در نهایت وقتی با ناکامی مثل غیبت در المپیک پاریس مواجه هستیم، وعده برنامه‌ریزی برای المپیک 2028 را می‌دهند.

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: «جوانان خوب و مستعدی در فوتبال پایه داریم و از طرفی مربیانی با تجربه در فوتبال کشور با کارنامه مشخص حضور دارند که می‌توانند تاریخ‌ساز شوند، ولی مشکل ما به این مسائل بر نمی‌گردد و باید چالش در این رابطه را در حوزه مدیریت فدراسیون جستجو کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار