برگی از تقویم تاریخ فوتبال ایران؛

آشنایی با سنگربانان ایران در ادوار جام جهانی؛ ناصر حجازی اولین سنگربان ایران

تهران (پانا) - 6 دروازه‌بان در دوران حضور تیم ملی فوتبال ایران در ادوار جام جهانی، از سنگر تیم ملی دفاع کردند.

کد مطلب: ۱۴۸۰۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با سنگربانان ایران در ادوار جام جهانی؛ ناصر حجازی اولین سنگربان ایران

نام‌هایی که فاتح قُلل افتخار با پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در این رویداد مهم فوتبالی جهان بودند.

1939210

ناصر حجازی، چهره ماندگار ورزش ایران در مستطیل سبز، اولین  دروازه‌بان ایران در تاریخ جام جهانی محسوب می‌شود. در جام جهانی 1978 آرژانتین در هر سه بازی ایران درون دروازه قرار گرفت و مقابل هلند، اسکاتلند و پرو مجموعا 8 گل دریافت کرد. 

حجازی در آن سه بازی چهار پنالتی و یک گل به خودی دریافت کرد. غیبت ایران در جام‌های جهانی بعدی باعث شد تا جام جهانی 1978 تنها جام جهانی حجازی باشد.

تیم ملی فوتبال ایران بعد از طلسم‌شکنی دو دهه‌ای به جام جهانی 1998 رسید،  مصدومیت احمدرضا عابدزاده پیش از شروع جام جهانی فرانسه، فرصتی طلایی و تاریخی در اختیار نیما نکیسا قرار داد.

نیما+نکیسا

نکیسا در بازی با یوگسلاوی باوجود نمایش قابل قبول در نیمه اول، یک اشتباه بزرگ در نیمه دوم انجام داد و ایران یک-صفر بازی را باخت. نکیسا در جاگیری روی ضربه آزاد سینیشا میهایلوویچ اشتباه کرد و فرصت کلین‌شیت و یک شروع رویایی از بین رفت.

91814_560

احمدرضا عابدزاده یکی دیگر از سنگربانلان تاریخ فوتبال ایران در ادوار جام جهانی بود، جام جهانی 1998، عابدزاده بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت. عابدزاده عقاب ایرانی بر فراز آسمان قاره کهن، با درخشش در بازی با استرالیا، نمایش‌های ماندگاری را در تاریخ فوتبال ایران به ثبت رساند.

مهار توپ با یک دست مقابل استرالیا، یکی از صحنه‌های دیدنی و ماندگاری را در تاریخ فوتبال ایران به ثبت رساند، از طرفی عابدزاده اعتماد به نفس خاصی داشت. احمدرضا عابدزاده به سنگربان فراموش نشدنی فوتبال ایران تبدیل شده است. پرویز برومند دیگر دروازه‌بان ایران در فرانسه بود.

 

2222222222222

ابراهیم میرزاپور جام جهانی 2006 در سنگر تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفت، میرزاپور مقابل تیم فوتبال مکزیک سه گل دریافت کرد. مقابل تیم فوتبال پرتغال هم عملکرد خوبی داشت. وحید طالب‌لو و حسن رودباریان دو دروازه‌بان دیگر ایران در جام جهانی آلمان بودند.

tgba8vbrr27abguh7u3e

علیرضا حقیقی در جام جهانی 2014 برزیل، که هدایت تیم ملی را کارلوس کی روش بر عهده داشت با وجود مهدی رحمتی، به سنگربان شماره یک تیم ملی تبدیل شد.اولین کلین شیت ایران در تاریخ جام جهانی به نام حقیقی در بازی با نیجریه ثبت شد.

حقیقی تجربه دریافت گل از لیونل مسی آرژانتینی را در دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم فوتبال آرژانتین در کارنامه دارد، شاید یکی از افتخارات این سنگربان تیم ملی در ادوار جام جهانی بازی مقابل ستاره فراموش نشدنی فوتبال جهان است. حقیقی در بازی با بوسنی‌وهرزگوین هم سه گل خورد و با چهار گل خورده در سه بازی به کار خود پایان داد.

lyrd_byrnwnd_glr_yrn_21_khrdd

اولین حضور علیرضا بیرانوند در تاریخ جام جهانی به جام جهانی 2018 بر می‌گردد علیرضا بیرانوند در جام جهانی 2018،  مرد شماره یک امروز تیم ملی فوتبال، اولیت کلین‌شیت حضور خود در این رویداد مهم فوتبالی جهان را مقابل تیم فوتبال مراکش انجام داد. گل تصادفی مقابل تیم فوتبال اسپانیا، چیزی از ارزش‌های «بیرو» فوتبال ایران کم نخواهد کرد.

 

بیرانوند در بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم فوتبال پرتغال، صحنه‌ای تاریخی و ماندگار در فوتبال ایران با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو انجام داد. کام ستاره فوتبال جهان، مقابل یوزهای ایرانی تلخ شد.

 

شاهکار بیرانوند در کارنامه فوتبال خود، مهار پنالتی رونالدو بود. بیرانوند کارنامه درخشانی در این دوره ارائه کرد. رشید مظاهری و امیر عابدزاده ذخیره‌های بیرانوند در روسیه بودند. 

بیرانوند در جام جهانی 2022 قطر، هم مقابل تیم‌های فوتبال انگلیس، ولز و آمریکا نمایش قابل قبولی داشت. حالا بیرانوند در مسیر مقدمانی جام جهانی 2026،  دنبال حفظ پیراهن شماره یک تیم ملی در این رویداد مهم فوتبال جهان است.

تا قبل از بازی برگشت تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم فوتبال ازبکستان فقط چهار بار دروازه ایران باز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار