پوست اندازی سرخابی‌ها در فضای آلوده فساد مالی؛

پُز عالی استقلال و پرسپولیس با جیب خالی

تهران (پانا) - فساد مالی در فوتبال به زخمی چرکین تبدیل شده است و حواشی و موضوعات پیرامون آن هر روز در حال افزایش است. این بار پرداخت رشوه با سکه به یکی از شاخ و برگ‌های فساد مالی در فوتبال اضافه شده است.

کد مطلب: ۱۴۷۷۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
پُز عالی استقلال و پرسپولیس با جیب خالی

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، در واکنش به بحث فساد مالی در فوتبال، بر لزوم عدم چشم پوشی و جدی گرفتن این موضوع تأکید و خطاب به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفته بود:«اگر ثابت شود، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم برخورد می‌کند.»

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی ماه گذشته در کوران حواشی‌ها پیرامون واگذاری استقلال و پرسپولیس، با ارسال نامه‌ای به رییس فدراسیون، به صورت رسمی از اعلام فروش سهام رسمی سرخابی‌ها خبر داده بود.

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال، فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند، در اجرای هیات مصوبه هیات محترم واگذاری، بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳ توسط این سازمان به فروش رسید.

Capture

 نام: باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال؛

درصد سهام واگذار شده ۸۵

قیمت هر سهم (ریال) ۳۰۴۶

نام خریداران گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس(۵ درصد)

شرکت پتروشیمی پارس(۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا(۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی تندگویان(۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بندرامام(۲۰ درصد))

347182_810

**نام: باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس

درصد سهام واگذارشده ۸۵

قیمت هر سهم (ریال) ۳۵۸۰

نام خریداران بانک شهر(۳۰ درصد)

بانک ملت(۲۰ درصد)

بانک تجارت(۲۰ درصد)

بانک صادرات(۵ درصد)

بانک رفاه(۵ درصد)

بانک اقتصاد نوین(۵ درصد)

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ماه گذشته درآئین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی در ماه گذشته بر واگذاری رسمی این دو باشگاه تأکید داشت. «دولت سیزدهم، دولت پایان دادن به پروژه‌های ناتمام است»، جمله‌ای بود که وزیر اقتصاد و امور دارایی آن را بیان کرد و این پروژه را در فهرست راهبرد "مردمی کردن پروژه‌های نیمه تمام" به ویژه در حوزه ورزش کشور در دولت سیزدهم قرار داد.

MTVkYjU5hV7h

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه آئین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: سال گذشته از محل ابربدهکاران مالیاتی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوقه وصول کردیم.

پروژه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به عنوان یک مأموریت غیر ممکن برای دولت‌ها در گذشته، این بار در دولت سیزدهم سیدالشهدای خدمت شهید سید ابراهیم رئیسی محقق شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از بررسی صورت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و گزارش شاکیان بین‌المللی آنها، نسبت به شفاف سازی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تصمیم گرفت امور دو باشگاه را زیر ذره بین ببرد، این اتفاق به یک زنگ خطر برای مسئولان ورزش کشور در راستای طلسم شکنی در واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی تبدیل شد.

MTYwYWNjcrUT

ترس از جریمه و محرومیت AFC و FIFAباعث شد، تا مأموریت غیرممکن دولت‌های قبل در بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس در دولت سیزدهم و با همت و تأکید رییس جمهور شهید سیدالشهدای خدمت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی محقق شود.

سهام اندک وزارت ورزش و جوانان در بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس، نگرانی‌هایی از اعمال نگاه دولتی و دخالت‌هایی از این جنس در امور مدیریت سرخابی‌های پایتخت ایجاد کرده است. به گفته کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان که یک نمونه بارز از رویکرد دولت سیزدهم رییس جمهور شهید در بحث "مدیریت ورزشی با مدیران ورزشی" است، نظارت بر استقلال و پرسپولیس ادامه دارد. برخی از پیشکسوتان دو باشگاه به ویژه پرسپولیس، واگذاری این تیم به چند بانک را اقدام کامل در بحث خصوصی سازی این باشگاه نمی‌دانند، زیرا تأکید دارند که برخی از مدیران این بانک‌ها از جنس مدیران دولتی هستند.

در نهایت با تمام حرف و حدیث‌ها، واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی جدای این حواشی‌ها بروی کاغذ به شکل رسمی انجام شد. باید دید در آینده سرنوشت دو تیم با سکانداری بخش خصوصی چه خواهد شد.

حمید رجبی، مربی تیم فوتبال استقلال تهران در گفت‌وگو با پانا در خصوص بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال، اظهار کرد: «استقلال تهران بعد از دهه‌ها، واگذار شد و مطالبه پیشکسوتان، مدیریت و هوادارن تحقق پیدا کرد.»

مربی تیم فوتبال استقلال تهران افزود: «خصوصی سازی فوتبال کشور یک اتفاق مهم است و در مجموع فوتبال به سمت خصوصی شدن باید هدایت شود.»

رجبی تأکید کرد: ‌«قطعاً این اتفاق مهم با همراهی و استقبال جامعه بزرگ فوتبال کشور همراه خواهد بود.»

مربی تیم فوتبال استقلال تهران اظهار داشت: «امیدواریم این اتفاق مهم به شکل کامل در آینده در بدنه فوتبال کشور بیفتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار