پیام هاشمی به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای:

ورزش زورخانه‌ای با معنویت آمیخته است

گود ورزش زورخانه‌ای نمادی از فروتنی

تهران (پانا) - وزیر ورزش و جوانان به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: امیدوارم فرهنگ پهلوانی به عنوان یک فرهنگ عمومی نه فقط در ورزش روزخانه‌ای و نه حتی در دیگر ورزش‌ها بلکه در جامعه بیش از پیش تسری یابد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ورزش زورخانه‌ای با معنویت آمیخته است

هفدهم شوال به مناسبت سالروز مبارزه دلاورانه و جوانمردانه امام علی( علیه السلام ) و شکست دشمن و سربلندی اسلام، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده شده است.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در پیامی این روز را تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

( بسم الله الرحمن الرحیم

قرارگرفتن ۱۷ شوال به عنوان سالروز شکست عمربن عبدود از امام علی(ع) در جنگ خندق در تقویم رسمی کشور به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، جلوه‌ای شکوهمند از جوانمردی ملتی است که آموزه‌های دینی را در بستر تمدن غنی ایرانی فراگرفته، تا آوازه‌ی عزت و اقتدار ایران اسلامی در گستره‌ی جهانی طنین انداز شود.

آنچه در محتوای مبارزه‌ی حضرت علی علیه‌السلام، نماد اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام با عمربن عبدود نماد شرک در جنگ خندق رخ داد، کشتن نفس اماره برای رضای خدا و در راه دین بود و به پیروزی عزت آفرینی تبدیل شد، تا عبرت‌های این مبارزه‌ با عبور از افسانه‌های باستانی، یک الگوی واقعی بشری فراروی ورزشکاران و جوانمردان فرار دهد و فراتر از آن فرهنگ پهلوانی را در تاریخ به ثبت رساند.

ورزش زورخانه‌ای هم با معنویت آمیخته شده و از ریشه‌ای عمیق در تفکر بزرگ شیعه و اسلام برخوردار است و گود این ورزش نیز، همراه با ارائه‌ی زیبایی‌های خاص به یک ورزش باستانی تبدیل شده و نمادی از فروتنی و تواضع را به منصه‌ی ظهور می‌رساند، تا یک ورزشکار با فراگیری مهارت‌ها و افزایش توانمندی‌ها رشد یافته و با گذر از منیت‌ها، در کنار پرورش جسم و تن، روحش را نیز از ناملایمات و صفات رذیله زدوده و به پهلوانی نائل آید.

با تبریک به مناسبت فرارسیدن ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به تمامی ورزشکاران و دوستداران این فرهنگ مانا و آنان که با صداقت و صلابت برای استمرار در بزرگی ورزش زورخانه‌ای که به میراث فرهنگی ناملموس تبدیل شده است، نقش آفرینی می‌کنند، تبریک می‌گویم و امیدوارم فرهنگ پهلوانی به عنوان یک فرهنگ عمومی نه فقط در ورزش روزخانه‌ای و نه حتی در دیگر ورزشها بلکه در جامعه بیش از پیش تسری یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار