در گفت‌وگو با پانا:

میثم سلیمانی‌: باشگاه‌ها باید در مدارس فوتبال سرمایه‌گذاری کنند

مدارس فوتبال تیم‌های بزرگ را نگاه کنید، نهایت ۳۰ تا ۴۰ نفر هستند اما در ایران حداقل ۱۰۰ بازیکن دارند. اینجا فقط برای گرفتن پول ثبت‌نام می‌کنند. مگر می‌شود به این تعداد بازیکن فوتبال اصولی آموزش داد؟

تهران (پانا) - بازیکن اسبق پرسپولیس معتقد است فوتبال ایران پاک نیست و اسیر دست دلالان و مافیا شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۷۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
میثم سلیمانی‌: باشگاه‌ها باید در مدارس فوتبال سرمایه‌گذاری کنند

میثم سلیمانی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم جوانان فولاد در لیگ گفت: «ما تا نیمه‌نهایی بالا آمدیم و برای رسیدن به فینال، سپاهان حریف ما بود. در بازی رفت موفق به شکست حریف شدیم اما متأسفانه در بازی برگشت به خاطر نداشتند چند بازیکن اصلی، تیم ما بازی را باخت و نتوانستیم به فینال برسیم. بااین‌حال از عملکرد تیم خیلی راضی بودیم. چون پنجره نقل و انتقالاتی ما بسته بود و نتوانستیم تیم را تقویت کنیم. برای کامل شدن تیم از نوجوانان بازیکن آوردیم. فقط نونهالان ما می‌توانست بازیکن بگیرد که توانست قهرمان شود. تیم ما این‌قدر خوب کارکرده که 11، 12 بازیکن به اردوی تیم ملی زیر 20 سال دعوت شدند. اگر این بازیکنان در مسیر فوتبالی‌شان با بدشانسی مواجه نشوند، شک نکنید در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. این‌ها آینده‌سازان فوتبال ایران خواهند بود و در آینده بیشتر از آن‌ها خواهید شنید.»

وی افزود: «مجموعه بزرگ فولاد چندین سال است دارد در پایه‌ها خوب کار می‌کند. مسئولان باشگاه ما می‌دانند که این پایه‌ها پشتوانه عالی و آینده تیم بزرگ‌سال هستند. سال 78 که هنوز لیگ ما آماتور بود و حرفه‌ای نشده بود، ما در تیم‌های پایه به همراه علی بداوی، مبعلی، حسن هوزی، هویزه و خیلی‌های دیگر بودیم که کم‌کم به تیم بزرگ‌سال اضافه شدیم و مثلاً 5 تا 10 دقیقه بازی می‌کردیم. کم‌کم به تیم بزرگ‌سال آمدیم و در سال 83 توانستیم فولاد را در لیگ برتر قهرمان کنیم. این نشان می‌دهد که کار اصولی و با برنامه درنهایت به موفقیت ختم می‌شود. سال‌ها این بازیکنان ستاره‌های فوتبال ایران بودند. الان هم باید تیم‌های لیگ برتری و حتی لیگ یکی، روی پایه‌ها و مدارس فوتبال باید سرمایه‌گذاری کنند. چون می‌توانند با این کار آینده باشگاه خودشان را بسازند. همین بازیکنان پایه سرمایه هر باشگاهی هستند و می‌توانند پشتوانه‌‌ تیم بزرگ‌سال باشند.»

مربی تیم جوانان فولاد تصریح کرد: «مدیر پایه‌های ما اکبر مهدی پور است که کارش را می‌داند. او فوق‌العاده است و تمامی مسائل فوتبال پایه را رصد می‌کند. طوری دلسوز است که در بازی‌های حساسی که تیم می‌برد، اشکش درمی‌آید. تک‌تک مشکلات بازیکنان و مربیان را از نزدیک پیگیری می‌کند. پیگیری و مدیریت او باعث شده در پایه‌ها باشگاه فولاد موفق باشد. 99 درصد بازیکنان تیم جوانان از بازیکنان بومی تشکیل‌شده است و فقط یک بازیکن(محمدرضا گلی) بازیکن غیربومی محسوب می‌شود که از رده‌های پائین در فولاد بوده و به اینجا رسیده است. من به مهدی پور تبریک می‌گویم که چنین عملکردی دارد و توانسته با مدیریتش موفق باشد.»

میثم سلیمانی گفت: «در فوتبال ما این‌قدر دلال‌بازی و مافیا زیاد شده است که از کل فوتبال ما آدم حالش به هم می‌خورد. متأسفانه به من هم پیشنهاد شد که در ازای پرداخت پول، مرا به لیگ یک ببرند، اما این کار را نکردم. آدمی نیستم که به این افراد باج بدهم. خیلی از بازیکنان هستند که اسیر دست این دلال‌ها شدند. در فوتبال پایه متأسفانه رخنه کرده‌اند و بازیکنانی که استعداد ندارند را با پول وارد کرده‌اند. این‌ها چون استعداد ندارند، ارزش سرمایه‌گذاری ندارند. باید باشگاه‌های لیگ برتری روی پایه‌ها و مدارس فوتبال سرمایه‌گذاری کنند و نتیجه بگیرند. اگر مدارس فوتبال تیم‌های بزرگ را نگاه کنید، نهایت 30 تا 40 نفر هستند اما در ایران حداقل 100 بازیکن دارند. اینجا فقط برای گرفتن پول ثبت‌نام می‌کنند. مگر می‌شود به این تعداد بازیکن فوتبال اصولی آموزش داد؟ دلم می‌سوزد و نمی‌توانم این شرایط را ببینم. دوست دارم فوتبال تمیز و پاک‌تر شود و به فوتبال اهمیت بدهند. دلم می‌خواهد فوتبال ما از مافیا و ناپاکی‌ها رها شود.»

وی در خصوص تیم بزرگ‌سالان فولاد و پاسخ رد نکونام به پیشنهاد استقلال، تأکید کرد: «نکونام در دو سالی که هدایت فولاد را داشته، خیلی عملکرد مثبتی داشته است. او مربی بادانشی است که در آسیا هم نتایج موفقی داشت. بعضی‌ها می‌گویند دفاعی و ضد فوتبال بازی می‌کند. اما این‌یک شیوه است. باشگاه از مربی‌اش نتیجه می‌خواهد و جواد به بهترین شکل دارد کار می‌کند. وقتی تیمی داشته باشی که خوب بازی کند و نتیجه نگیرد، سقوط می‌کنید. باید از گرشاسبی هم تشکر کنم که شرایط خیلی خوبی را فراهم کرده و دنبال بستن تیم خوبی هستند. استقلال بعد از رفتن مجیدی دنبال نکونام بود. هرکسی نمی‌تواند از این پیشنهاد‌ها بگذرد، اما نکونام این کار را برای باشگاه بزرگ فولاد کرد. به نظرم او کار نیمه تمامی با این تیم دارد و می‌خواهد تیم را در لیگ قهرمان کند. این تیم هم بزرگ است و نباید از نام و پیشینه آن به‌راحتی گذشت. باشگاهی حرفه‌ای و با امکانات خوب داریم. بااینکه پنجره فولاد بسته بود، اما توانست در لیگ برتر عملکرد خوبی داشت. امیدوارم این تیم در نقل و انتقالات بتواند بازیکنان موردنظرش را بگیرد و در لیگ آینده بتواند قهرمانی لیگ برتر را بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار