معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همدان عنوان کرد:

اقدامات آموزش و پرورش استان همدان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

همدان (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گفت، این اداره کل، در راستای وظایف ذاتی خود در برنامه ملی نماد و با هدف پیشگیری و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی ترتیب داده است.

کد مطلب: ۱۵۲۴۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات آموزش و پرورش استان همدان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

مجتبی قمری در گفت‌وگو با پانا افزود: یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است. این مهارت‌ها شامل مدیریت استرس و اضطراب، حل مسأله، تصمیم‌گیری، ارتباط مؤثر، خودآگاهی و آموزش تاب‌آوری به دانش‌آموزان در معرض خطر و پرخطر می‌شود. هدف از این آموزش‌ها، تقویت توانایی‌های دانش‌آموزان برای مقابله با چالش‌های زندگی و کاهش خطرات اجتماعی است. که توسط مشاوران مجرب بصورت ماهیانه در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش مشاوران در مدارس گفت: مشاوران تحصیلی و روانشناسی به دانش‌آموزان در مواجهه با مشکلات شخصی، تحصیلی و اجتماعی، با برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهی کمک می‌نمایند تا مشکلات خود را شناسایی کرده و راه حل مناسب را پیدا نمایند.

معاون پروشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای شناسایی و حمایت از دانش‌آموزانی که در معرض خطر ترک تحصیل هستند، اجرا می‌کند. این برنامه‌ها شامل ارائه کمک‌های تحصیلی، مشاوره و حمایت‌های مالی به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها می‌شود.

قمری ضمن برشمردن اهمیت نقش والدین در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: آموزش و پرورش با برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره‌ای برای والدین، تلاش می‌کند تا آگاهی آن‌ها را افزایش داده و نقش حمایتی آن‌ها را تقویت کند. والدین با آگاهی بیشتر می‌توانند به فرزندان خود در مواجهه با مشکلات اجتماعی کمک کنند و نقش مؤثرتری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا کنند. این جلسات بصورت ماهیانه برای والدین برگزار می‌گردد که تا الان ۹۰۰۰۰ نفر از دانش‌آموزان، والدین و همکاران در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر در مدارس بصورت مستمرآموزش دیده و در حال آموزش هستند

وی تشکیل کانون یاریگران در مدارس را یک برنامه هدفمند برشمرد، که در این برنامه، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه‌سازی همیاری‌های دانش‌آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی‌ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی تمامی فرایند شناسایی رفتار‌های پرخطر دانش‌آموزان تا تدوین راهکار‌های پیشگیرانه طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه‌ریزی و مدیریت نمایند.. این برنامه وارد پنجمین سال اجرا شده است که ۸۱۶۰ نفر دانش‌آموز، همکار، والدین عضو این کانون‌ها می‌باشند.

قمری در ادامه جشنواره نوجوان سالم را برنامه‌ای به منظور ترویج شیوه‌های زندگی سالم وپیشگیری از گرایش به رفتار‌های پر خطر، سوء مصرف مواد و آسیب‌های اجتماعی، افزایش مهارت و سطح آگاهی دانش‌آموزان و با هدف شناسایی، رشد و شکوفایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانش‌آموزان و مدارس در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود جشنواره نوجوان سالم هر ساله در سطح مدارس برگزار می‌شود که در سالتحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ سیزدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در استان برگزار شد و ۸۰۰۰ دانش‌آموز، همکار و والدین شرکت نمودند.

در جشنواره ۵۰۱ اثر به مرحله استانی راه یافت و تعداد ۱۸۷ نفر دانش‌آموز و همکار و والدین رتبه اول و دوم و سوم استانی، و ۵۰ اثر به مرحله کشوری معرفی شدند که بعد از داوری دربخش همکار فرهنگی، رتبه اول کشوری در رشته منابع کمک اموزشی، در بخش دانش‌آموزان رشته داستان‌نویسی رتبه اول کشوری، در رشته روایتگری رتبه دوم کشوری و در رشته نشریه دیجیتال رتبه سوم کشوری را کسب کردند.

وی در ادامه و در بخش فعالیت خانه یاریگران زندگی گفت: پیشگیری از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، دامنه‌ای از راهکار‌های مختلف و البته دارای شواهد معتبر را شامل می‌شود، که اجرای درست هر یک از آن‌ها می‌تواند به افزایش کارآمدی و اثربخشی برنامه‌ها و اقدامات در این زمینه، کمک نماید. آنچه اهمیت دارد این است که پیشگیری از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، تنها شامل اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی، مراقبتی نیست، بلکه این نیز اهمیت دارد که ظرفیت‌های لازم برای دسترسی دانش‌آموزان و جمعیت هدف به خدمات مورد نیاز، بویژه در محلات حاشیه نشین و کم برخوردارفراهم گردد. از جمله ظرفیت‌های مناسب برای این منظور، خانه‌های یاریگران زندگی ویژه پیشگیری از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر است که می‌تواند مرکزی برای تجمیع و ارائه خدمات گوناگون آموزشی و ترویجی پیشگیرانه در قالب بازی برای دانش‌آموزان وسایر گروه‌های هدف باشد.

آموزش مهارت‌های ارتقایی در قالب بازی برای دانش‌آموزان و والدین پایه ششم، هشتم و آموزش سواد رسانه برای دانش‌آموزان دهم از تابستان سال ۱۴۰۲ در خانه یاریگران زندگی واقع در کانون مهدیه شروع و ادامه دارد. تاکنون ۲۲۰۰ دانش‌آموز و والد و ۹۷۵ نفر از همکاران فرهنگی از خدمات خانه یاریگران زندگی بهره برده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی از ظرفیت سامانه نماد به عنوان بستر مهمی در رصد و پایش آسیب هادر سطح مدارس نام برد و افزود: به منظور تدوین نیم رخ خطر‌پذیری آسیب‌های اجتماعی هر آموزشگاه و برنامه‌ریزی جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی موجود، بخش رصد و پایش در سامانه نماد تعریف شده است. در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۹۶ درصد مدیران مدارس استان همدان با مراجعه به سامانه نماد و انتخاب بخش رصد و پایش به ترسیم نیم رخ خطرپذیری آموزشگاه خود پرداختند که استان همدان رتبه دوم کشور از نظر میزان مشارکت مدارس در تدوین نیم رخ خطرپذیری را کسب نمود.

وی در تکمیل توضیح سامانه نماد گفت: به منظور ارزیابی وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان، آزمون‌های غربالگری از سوی وزارت متبوع برای پایه‌های اول و سوم و پنجم ابتدایی و هفتم و هشتم و دهم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار گردید، که ۷۵ درصد دانش‌آموزان پایه اول، ۸۵ درصد دانش‌آموزان پایه سوم، ۸۶ درصد دانش‌آموزان پایه پنجم توسط آموزگاران هر پایه و ۶۰ درصد دانش‌آموزان پایه هفتم، ۶۰ درصد دانش‌آموزان پایه هشتم و ۸۵ درصد دانش‌آموزان پایه دهم توسط خود دانش‌آموز در آزمون‌های غربالگری شرکت نمودند. که استان همدان از حیث میزان مشارکت دانش‌آموزان در آزمون‌های غربالگری در مقطع ابتدایی رتبه دوم کشور و در مقطع متوسطه رتبه چهارم کشور را کسب نمود.

وی در تکمیل این بخش افزود، پس از اعلام نتایج آزمون‌های غربالگری، دانش‌آموزان با وضعیت پرخطر و در معرض خطر شناسایی شدند. در این مرحله مشاوران مدارس پس از برگزاری جلسات مشاوره فردی و گروهیی به همراه والدین با دانش‌آموزی که وضعیت پرخطر برای‌ایشان درج شده است، با مراجعه به سامانه نماد و انتخاب بخش مصاحبه‌های تشخیصی نسبت به ثبت اطلاعات به دست آمده اقدام نموده و دانش‌آموز پرخطر را به مرکز مشاوره ارجاع می‌دهد. استان همدان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رتبه اول کشور در زمینه اجرای فرایند مصاحبه‌های تشخیصی را کسب نمود.

قمری در پایان گفت این اقدامات نشان دهنده تلاش‌های جدی آموزش و پرورش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از دانش‌آموزان است.

خبرنگار: قاسم تجری

 

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار