رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک:
ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کشور تشکیل میشود/ نرخ پوشش کنونی کودکان در دوره پیشدبستانی قابل قبول نیست
تهران (پانا) - نشست معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانها برگزار شد.

حمیدرضا شیخالاسلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشست با معاونان آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، با اشاره به برخی از چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت، گفت: درایت، توانمندی و بهرهگیری از تجربههای گذشته، راه برونرفت از مشکلات فعلی است.
تعلیم و تربیت کودک زیربنای نظام آموزش و پرورش کشور است
وی با بیان اینکه این سازمان بیش از هفت و نیم میلیون نفر مخاطب دارد، افزود: مخاطب این سازمان جمعیتی میلیونی است که در مهمترین بازه سنی و با اهمیتترین دوره شکلگیری شخصیت قرار دارند و سازمان باید زبان گویای آنان باشد.
شیخالاسلام با اشاره به اینکه کودکان نیازمند مراقبت علمی و تربیتی هستند، توضیح داد: نظام تعلیم و تربیت کودک زیرساخت نظام آموزش و پرورش کشور است؛ به همین دلیل شخص وزیر آموزش و پرورش اعتقاد و باور ویژهای به این سازمان دارد و جلسات مستمری با محوریت موضوع تعلیم و تربیت کودک برگزار میکند. این اعتقاد و باور عمیق، فرصتی مغتنم است که میتوان با استفاده از آن اهداف تعیینشده را محقق کرد.
ریشه اغلب مشکلات درسی در دوره پیش از دبستان است
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هرچه دوره پیش از دبستانی با کیفیت بالاتری سپری شود، به همان نسبت احتمال موفقیتهای تحصیلی بیشتر خواهد شد. فراموش نکنیم که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی نظام آموزش و پرورش مانند افت تحصیلی دانشآموزان، تا حد زیادی ریشه در دوره کودکی دارد. از این رو، اگر آموزش زودتر آغاز شود، قطعا نتایج مثبتی در خروجی آموزش و پرورش خواهد داشت.
شیخالاسلام فزود: بهمنظور بروز چالشهای کمتر، در سال جاری فرایند تعیین شهری به صورت استانی و موردی و با یک شیب تصاعدی انجام شد که خوشبختانه نتایج مطلوبی نیز در پی داشت؛ البته تلاش بر این است با فرایندنگاری، سال آینده شهریه حتی زودتر از امسال اعلام شود تا حداکثر همکاری از سوی مراکز را شاهد باشیم.
ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد میشود
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در بخش اجرای برنامههای مرتبط با تعلیم و تربیت کودک، مشکلات متعددی در استانها وجود دارد که با ایجاد متولی مستقیم در استانها میتوان از بروز بسیاری از آنها جلوگیری و چالشهای پیش رو را نیز رفع کرد.
وی افزود: با توجه به نقش مهم ادارات کل آموزش و پرورش استانها در تعالی نظام تعلیم و تربیت کودک، جلسات متعددی برای ایجاد ساختار استانی این سازمان ذیل اداراتکل آموزش و پرورش استانها با نهادهای مربوط از جمله سازمان اداری استخدامی برگزار شد و در نهایت با دقت نظر و نگاه بلند وزیر آموزش و پرورش، مقرر شد ساختار استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در کوتاهترین زمان ممکن محقق شود.
شیخالاسلام گفت: مدیران کل آموزش و پرورش استانها باید به اهمیت دوره پیشدبستانی واقف شوند و این دوره را با اولویت در دستور کار قرار دهند تا ضمن ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیتی نرخ پوشش نیز افزایش یابد برای نیل به این هدف در وهله اول اهمیت این دوره باید تبیین شود تا برنامهها مورد پذیرش قرار گرفته و در نهایت با کیفیت بالای اجرایی شوند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر اینکه واقعیتها بیش از عملکردها اهمیت دارند، افزود: برنامهریزی بر اینست تا در سال آینده کشور به ۶ قطب تقسیمبندی شود تا برنامههای ملی در سطح استان با کیفیت بیشتری برگزار شود و از طرف دیگر نظارت نیز به خوبی صورت پذیرد.
نرخ پوشش کنونی کودکان در دوره پیشدبستانی قابل قبول نیست
وی در بخش دیگری از این نشست، با بیان اینکه نرخ پوشش کنونی کودکان در دوره پیشدبستانی قابل قبول نیست، گفت: نرخ پوشش باید با همکاری و تعامل اداراتکل استانها و استفاده از تجارب گذشته و همچنین با توجه ویژه به زیستبوم و تفاوتهای خاص هر منطقه و اقلیم افزایش پیدا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر نگاه ویژه شخص رئیسجمهور به موضوع آموزش و پرورش، گفت: اصل آموزش در دوره پیش از دبستان ریشه دارد. به همین دلیل افزایش نرخ پوشش به طور خاص در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است.
ارسال دیدگاه