همراه با اختراعات دانشآموزی / ۱؛
طرح «بوفه و حضوروغیاب هوشمند مدارس»؛ راهکار یک مخترع کوچک برای حفظ سلامت و امنیت دانشآموزان
نعیمی: موفقیت یک سفر طولانی و پرفراز و نشیب است/ دانشآموزان با پشتکار و امید ادامه دهند و از هر تجربه و شکستی درس بگیرند
تهران (پانا) - دانشآموز مخترع «بوفه و حضور و غیاب هوشمند مدارس»، با بیان اینکه برای طرح بوفه و حضور و غیاب هوشمند مدارس، ۳ سال تلاش مستمر داشته است، گفت دانشآموزان باید چالشها و شکستها در مسیر رسیدن به اهداف خود را، فرصتی برای رشد و یادگیری ببینند.
در مدارس، بوفهها نقش مهمی در ارائه غذای سالم و مقوی به دانش آموزان ایفا میکنند. با این حال مدیریت بوفهها میتواند چالشبرانگیز باشد، بهویژه در مدارس بزرگ که تعداد زیادی دانشآموز دارند. سامانههای بوفه هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت میتوانند راهکاری نوین برای این چالشها ارائه دهند.
تحقیقات متعددی در مورد سامانههای بوفه هوشمند مدارس انجام شده است. برخی از این تحقیقات بر روی طراحی و پیادهسازی سامانههای بوفه هوشمند، تمرکز داشتهاند. در حالی که برخی دیگر بر روی مزایای این سامانهها؛ مانند بهبود کارایی، کاهش هزینهها، ارتقای بهداشت مواد غذایی و افزایش رضایت دانشآموزان متمرکز هستند.
محصول امیر آرتا هم از این دست اختراعهاست. امیر آرتا نعیمی صدیق، مخترع بوفه و حضور و غیاب هوشمند مدارس از دبیرستان دوره دوم شهیدبهشتی سمنان است. او در گفتوگو با پانا درباره اختراع خود گفت: «این اختراع، طرح بوفه و حضور و غیاب هوشمند است که کارتهای هوشمند به دانشآموزان تعلق میگیرد. با شارژ این کارتها توسط اولیا، دانشآموزان میتوانند خریدهای خود را از بوفه انجام دهند و همچنین حضور و غیاب خود را ثبت کنند.»
۳ سال تلاش برای ارتقای طرح
وی ادامه داد: «ما حدوداً از سال ۱۴۰۰ کار روی این طرح را آغاز کردیم. در ابتدا، طرح کامل نبود و تنها بوفه هوشمند را شامل میشد که ایراداتی داشت، اما امروز پس از ۳ سال، تغییرات اساسی هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ امکانات در آن ایجاد کردهایم. براساس تستهایی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ در دبیرستان دوره اول شهیدبهشتی سمنان انجام دادیم، نتایج بسیار مطلوبی به دست آمد و اولیا، دانشآموزان و مدیریت آموزشگاه از این طرح استقبال کردند.»
این مخترع کوچک اضافه کرد: «پیشنهاد این طرح را مدیریت آموزشگاه، آقای محسن اکبری ارائه دادند و ما شروع به ساخت کردیم و این طرح را ارتقا دادیم.»
نعیمی صدیق در مورد چالشهای مسیر اختراع خود اظهار کرد: «در این مسیر، مشکلاتی در اجرای طرح وجود داشت؛ مانند مشکلات اتصال اینترنت یا نقص فنی دستگاهها و کابلها. با گذشت زمان، ابزارها را تعویض و دستگاههای مختلفی را جایگزین کردیم تا طرح به مرحله کامل برسد.»
امکان خرید اینترنتی در مدارس
وی درباره نحوه کارکرد این طرح توضیح داد: «مدارس این دستگاه و سامانه را تهیه میکنند و برای هر دانشآموز، یک کارت هوشمند در نظر گرفته میشود. والدین در سامانه، کارت را شارژ میکنند و دانشآموز میتواند از شب قبل خریدهای خود را ثبت کند و روز بعد، از بوفه مدرسه تحویل بگیرد یا در مدرسه خرید خود را انجام دهد.»
کاربرد طرح بوفه و حضور و غیاب هوشمند در حوزه سلامت و بهداشت
این مخترع سمپادی با بیان اینکه این طرح میتواند در حوزه سلامت و بهداشت نیز بهکار گرفته شود، گفت: «در این سامانه، محصولات ناسالم را نمیتوان به لیست اضافه کرد و دانشآموزان نمیتوانند محصولات ناسالمی خریداری کنند. برای حضور و غیاب نیز به این صورت عمل میشود که دانشآموز هنگام ورود به مدرسه، کارت را روی دستگاه میزند و زمان ورود خود را ثبت میکند. در صورت تأخیر یا غیبت، پیامکی برای والدین ارسال میشود تا بتوانند در سامانه علت غیبت فرزند خود را ثبت کنند.»
از چالشها و شکستها فرصت بسازید
آرتا نعیمی صدیق خطاب به دانشآموزانی که در مسیر اختراعات نوآور و خلاقانه قرار دارند، بیان کرد: «به دانشآموزانی که میخواهند در مسیر تحصیلی و حرفهای خود پیشرفت کنند، توصیه میکنم که هرگز از چالشها و شکستها ناامید نشود و آنها را بهعنوان فرصتی برای یادگیری و رشد در نظر بگیرند و به یاد داشته باشند که موفقیت یک سفر طولانی و پرفراز و نشیب است و هر گامی که برمیدارند، به اهداف خود نزدیکتر میشوند. مهم این است که با پشتکار و امید ادامه دهند و از هر تجربه و شکستی درس بگیرند.»
ارسال دیدگاه