نماینده مجلس شورای اسلامی:

ظرفیت‌های مغفول منطقه تاریخی و گردشگری بلده باید بررسی شود

تهران (پانا) - فیاضی گفت: وجه فرهنگی، تاریخی و تمدنی بلده، بسیار بالا است و ظرفیت‌های مغفول مانده این منطقه باید بررسی شود.

کد مطلب: ۱۴۶۴۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت‌های مغفول منطقه تاریخی و گردشگری بلده باید بررسی شود

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «بلده، منطقه‌ای است که معادن مختلفی دارد و یکی از معادن قدیمی آن معدن سرب در روستای الیکا بوده که شرایط اُفت‌وخیز بسیاری داشته و بعدها معادن دیگری مانند معادن ذغال‌سنگ و معادن مربوط به شن و ماسه در بلده ایجاد شده که در منطقه فراوان هستند و حتماً یکی از اولویت‌های من در رابطه با منطقه بلده، پرداختن و پایش جدیدی از معادن است.»

وی ادامه داد: «ظرفیت‌های معادن منطقه را باید بررسی کنیم و ببینیم چه ظرفیت‌هایی مغفول واقع مانده و چه ظرفیت‌هایی پای کار هستند و چه منافعی مردم منطقه بلده از این معادن می‌برند. این مهم است که بومی‌های بلده از معادن موجود در منطقه بهره‌مند باشند، اما تا جایی که در جریان هستم، بومی‌های بلده از معادن بهره‌مند نبودند.»

فیاضی با بیان اینکه معادن، خسارات زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی بلده وارد کرده و نفعش را دیگران برده‌اند، خاطرنشان کرد: «اینکه بخواهیم یک سازماندهی عمیق در حوزه معادن داشته باشیم لازم بر همین عقیده هست که بتوانیم در رابطه با معادن هم در منطقه، بستری برای اشتغال ایجاد کنیم. اشتغال جوانان بومی ما که چه در حوزه معدن تحصیل کرده باشند چه در حوزه‌های دیگر ممکن است، کاربری مناسبی در معدن داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه بحث معدن در کل کشور مساله مهمی است، افزود: «امروز استحصال از منابع معدنی در کشور ما بسیار پایین است و اگر بتوانیم در برنامه جدید مجلس و دولت به موضوع معدن بپردازیم تا حدودی مشکل اشتغال جوانان حل می‌شود.»

نماینده منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با رونق کشاورزی و جلوگیری از ساخت‌وساز ویلا در زمین‌های کشاوزی گفت: «زمانی که کشاورزی از مقرون به صرفه بودن می‌افتد و تولید حوزه کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی برای مردم منفعتی نداشته باشد، زمین‌ها به‌طور قهری، تغییر کاربری پیدا می‌کنند و ممکن است برای ساخت ویلا از آن‌ها استفاده شود که در منطقه بلده هم این موضوع، تا حدودی حس می‌شود. حتما دولت موظف است در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری، سیاست‌ها و برنامه‌های جدید داشته باشد. اولاً باید تقویت ساختار کشاورزی را در منطقه‌ای مانند منطقه بلده که دارای اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامپروری است داشته باشیم.»

وی افزود: «باغات، آبزیان، ماهیان سردابی و پرورش زنبور عسل و دیگر موضوعات جزو مواردی هستند که در منطقه بلده جواب می‌دهند. جهاد کشاورزی و وزارت جهاد باید سعی خودشان را برای تقویت کشاورزی و دامپروری بگذارند و اگر تقویت کنند چندان نباید نگران باشیم.»

فیاضی تصریح کرد: «منطقه بلده در عین حال منطقه‌ای تاریخی و توریستی است. یعنی وجهه فرهنگی، تاریخی و تمدنی این منطقه بسیار بالا است؛ پس می‌شود با ابتناء بر چنین رویکردی، حوزه گردشگری را نیز تقویت کنیم. می‌توانیم در منطقه‌ای مانند بلده هم کشاورزی و دامپروری داشته باشیم و هم صنعت گردشگری را رونق دهیم و هیچ منافاتی هم ندارد بلکه هر 2 کنار هم معنا پیدا می‌کنند.»

وی ادامه داد: «این نیازمند سیاست‌های جدید و درستی است که حتما باید در حوزه حکمرانی استان و شهرستان پیگری شود و من به عنوان نماینده و ناظر این موضوعات را به عنوان مهمترین وجه کاری خود در 4 سال آینده قرار خواهم داد.»

فیاضی با بیان اینکه بازگشت جوانانی که بعد از تحصیل، منطقه را ترک کرده‌اند فقط با فراهم آوردن اشتغال امکانپذیر است، گفت: «منطقه بلده، زمانی هزاران دانش‌آموز داشته و طبق آمار اکنون ۴۵۰ دانش‌آموز دارد که این بسیار نگران‌کننده است. البته این وضع هم به پشتوانه مدارس شبانه‌روزی پا گرفته که مانع ترک تحصیل شده‌اند. دولت باید وظیفه خود را انجام دهد و سنگینی هزینه‌ها را از دوش خانواده‌ها بردارد.»

وی تاکید کرد: «دولت در منطقه محرومی مانند بلده حتما باید صفر تا صد امکانات آموزشی را تامین کند. گاهی اوقات خیرینی هستند که کمک می‌کنند، اما به هر حال مدیران استان برای منطقه بلده باید حساب ویژه‌ای باز کنند.»

نماینده منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه بلده، دانش‌آموزان مستعدی دارد، ادامه داد: «اگر از دانش‌آموزان حمایت کنند، 10 برابر جواب خواهند گرفت. حتما به عنوان نماینده مردم در  خصوص آموزش و پرورش در منطقه، پیگیر برخورداری بیشتر از سرانه ملی و اینکه دانش‌آموزان از امکانات بهتری برخوردار باشند و بار هزینه تحصیل به عهده مردم نباشد، خواهم بود. زیرا مردم بلده، اقتصاد قوی ندارند و برای همین امکان پرداختن به موضوعات مربوط به تعلیم و تربیت را ندارند. مسئولیت تعلیم و تربیت به عهده دولت است و دولت باید به این موضوع توجه کند.»

دانش‌آموزخبرنگار: عارفه بازدار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار