دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳:

قم پرچمدار نمایش دینی و آیینی در کشور است

قم (پانا) - دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳ با اشاره به برگزاری این رویداد از 8 تا 10 شهریور در قم گفت: استان قم در بحث نمایش دینی و آیینی در کشور پیشتاز و پرچم‌دار بوده است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
قم پرچمدار نمایش دینی و آیینی در کشور است

سیدصدرا میرئی در نشست‌ خبری این رویداد در سالن آسمان حوزه هنری قم، با اشاره به نقش قم در هنرهای آیینی کشور اظهار کرد: استان قم در بحث نمایش دینی و آیینی همواره بعد از انقلاب اسلامی در کشور پیشتاز و پرچم‌دار بوده است.

وی افزود: ارائه و تولید آثار نمایشی فاخری چون بانوی بی‌نشان، مسافران کوفه، غریبه شام و سراب که توسط اساتید بزرگ نمایشی استان قم تولید و در اقصی‌نقاط کشور به صحنه نمایش برده شده است معرف سطح کیفیت استان در این زمینه موجب معرفی هنرمندان قمی و توانایی مثال‌زدنی در سطح کشور بوده است.

میرئی ادامه داد: رویداد تک‌گویی عاشورایی (هفتاد و سومین ۷۳ یار عاشورایی) که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان قم با هدف اشاعه فرهنگ غنی عاشورا و شعائر حسینی و به‌منظور ترغیب، حمایت و معرفی هنرمندان مستعد برای حضور مؤثر و قوی در فرایند تولید و عرضه آثار نمایشی باکیفیت و خلاق با تمرکز بر اجرای عمومی، نسبت به احیا، ارتقا، قوت‌بخشی به هنرمندان و هنرهای نمایشی استان قم برگزار می‌شود.

دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی۷۳ اضافه کرد: بعد از تشکیل شورای اصلی برگزاری این رویداد، فراخوان جشنواره در خردادماه سال جاری طراحی و منتشر شد و در بازه زمانی یک‌ماهه تعداد ۱۷ متن به دبیرخانه رویداد ارسال شد.

وی ادامه داد: آثار دریافتی در مدت سه روزه توسط اساتید بنام این حوزه از جمله حسین فدایی‌حسین، مرتضی مرتضوی‌راد و محمدرضا شاهمردی بررسی شد و درنهایت با توجه به نگاه حمایتی و ترغیبی شورای اصلی نسبت به هنرمندان در این رویداد تعداد ۱۵ متن جهت آماده‌سازی و تولید به دبیرخانه معرفی شدند؛ از میان آثار پذیرفته شده در بخش بازخوانی تعداد ۸ متن از سوی هنرمندان هنرهای نمایشی صرفا جهت حضور در این رویداد نگارش و تالیف شدند.

میرئی با اشاره به آثار راه‌یافته به مرحله نهایی ابراز کرد: در مرحله بازبینی آثار که در دو روز تمدید دیده شده بود، تمامی آثار توسط هیئت انتخابی متشکل از آقایان، رضا آزاد، سیدمحمد حسینی و محمدرضا شاهمردی، بررسی شد و در نهایت تعداد ۶ اثر به بخش مسابقه اصلی و ۲ اثر به بخش جانبی رویداد راه پیدا کردند.

دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳ تصریح کرد: از میان ۸ اثر راه‌یافته به بخش نهایی رویداد، تعداد ۷ نمایشنامه تألیفی حضور دارند که از این بخش تا مرحله اصلی برگزاری رویداد، یک مشاور موردتأیید دفتر نمایش حوزه هنری با آثار شرکت‌کننده در بخش نهایی به‌منظور ارتقا سطح کیفی همراه شدند تا ضمن همراهی با گروه تولید نمایش‌ها، نسبت به اصلاح و انطباق با استانداردهای موردنظر دبیرخانه، نظارت و مشاوره‌های کابردی را به کارگردان اولی‌ها ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳ در ۳ روز از تاریخ ۸ شهریور لغایت ۱۰ شهریور در محل ساختمان حوزه هنری و در دو سالن مهر و سوره برگزار خواهد شد؛ دبیرخانه رویداد ساختار اصلی برگزاری را با ۴ کارگاه آموزشی و تخصصی همراه کرده است که توسط اساتید بزرگ هنرهای نمایشی استان در خلال برپایی رویداد، برگزار خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار