جاذبه طبیعی تالاب بهشت معصومه قم

قم(پانا)- تالاب بهشت معصومه قم یکی از جاهای دیدنی با وسعت پنج هکتار است که از به هم پیوستن رودها و چشمه‌های کویری تشکیل می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۶۶۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه طبیعی تالاب بهشت معصومه قم

تالاب بهشت معصومه قم جاذبه طبیعی است که می‌تواند به یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری قم تبدیل شود. این تالاب حدود 5 هکتار وسعت دارد و بر خلاف سایر تالاب های قم این تالاب به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

 حضور پرندگان مهاجر به خاطر وجود انواع ماهیان در این آبگیر است. غاز، مرغابی، اردک، انواع آبچلیک، حواصیل، کاکایی، خروس کلی و دم جنبانک از جمله پرندگان مهاجر این تالاب هستند.

بر همین اساس، حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه یکی از دلایل کاهش حضور گردشگران در این منطقه است. از این رو سازمان محیط زیست، محیط بانانی را برای محافظت از این منطقه مأمور کرده است.

وجود تپه‌های ماهوری در اطراف تالاب دیگر امتیاز این تالاب است که آن را به مکان محبوبی برای پرنده نگری تبدیل کرده است.

زمین‌های این منطقه اغلب شوره‌زار است و به همین خاطر گیاهان شورپسند و نیزار، گیاهان غالب این منطقه هستند. فیتوپلانکتون‌ها، جلبک‌های بنتیک، گیاهان نی و بن دریا از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه هستند. کرکس، کلاغ، عقاب دشتی و سنقر تالابی نیز پرندگان شکاری موجود در این منطقه هستند. حیواناتی چون کفتار و شغال و گله‌های گوسفند و شتر نیز در محوطه اطراف تالاب حضور دارند. یکی از دیدنی های جالب در این منطقه وجود گودال‌های نفت در اطراف تالاب است.

مسیر دریاچه بهشت معصومه قم مسیر اولین میدان نفتی کشور یعنی میدان نفتی البرز است. از سوی دیگر این تالاب در جنوب تالاب حوض سلطان و حاشیه شرقی اتوبان تهران-قم واقع شده است. یکی از نقاط منفی در مسیر آبگیر بهشت معصومه قم وجود سایت دفن زباله و اسقاط خودرو در این مسیر است. جالب است بدانید عقاب‌های دشتی این منطقه بر فراز سایت زباله قابل مشاهده هستند.

دانش آموز خبرنگار: نرگس فارسی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار